A9 als Offerlam (de Echo 23 april 2003)
Geen geld voor oplossingen, maar landelijke overheid wil koste wat het kost groei Almere

Onderstaande tekst is letterlijk zonder toestemming overgenomen uit de Echo, Als de AGG er niet was had de Echo ook niet zoveel stof tot schrijven. Het artikel is van uitstekende kwaliteit en een prima weergave van de meningen en gedachten van VROM, Provicie, Amsterdam en Almere. Hier en daar beginnen onze standpunten door te dringen bij de bestuurders.
De AGG wist het al langer, de snelle verbinding moet er komen, maar niet via de Gaasperdammerweg. En gezien het feit dat er geen geld is moeten we vrezen dat de weg op "palen" over het Gein gaat in plaats van eronderdoor.


ZUIDOOST -Almere zal tot 2030 enorm moeten verstedelijken. Om het grote tekort aan woningen in het westen van ons land op te vangen, wil de landelijke overheid dat Almere groeit. Er zullen niet alleen grote wijken met veel woningen bijkomen, maar ook allerlei andere stedelijke en voorzieningen.
Daarbij wordt naar een duurzame invulling van deze ontwikkeling gestreefd. Hiervoor zijn afspraken nodig met het Rijk, met de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht en met de gemeente Amsterdam. Allemaal hebben ze belang bij de uitbreiding van Almere. Daartoe tekenden al deze partijen onlangs het 'Startconvenant voor het project Toekomst Almere' op het Ministerie van VROM.
Dit Ministerie, dat onder meer over de Ruimtelijke Ordening in Nederland gaat, coördineert alle betrokkenen en de acht departementen, die samen een integraal ontwikkelingsplan gaan opstellen. Allemaal zullen ze met eigen specifieke kennis en onderzoek bijdragen leveren.

Bouwen van 60.000 tot 70.000 woningen tot 2030 in Almere is onmogelijk zonder aandacht voor de samenhang met economie, mobiliteit, culturele diversiteit, recreatie en natuur. Gerekend vanaf 2010 zal de stad zich in feite gaan verdubbelen. Voor huidig burgemeester Hans Ouwerkerk van Almere mag de Rijksbetrokkenheid beginnen met het uitwerken van de problemen rond de bereikbaarheid van Almere. Zonder goed geregelde ontsluiting van Almere is voor hem doorgroei niet aan de orde. "Dan kunnen we ons de moeite van het maken van vele mooie plannen besparen." Daarmee raakt deze verdere ontwikkeling van Almere het hele gebied ten zuidoosten van Amsterdam. Zoals bekend wordt die betere bereikbaarheid vooral verwacht van versterking en uitbreiding van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld met de 'IJlijn', en van aanleg van een autowegverbinding A6-A9.

De Uitweg.

Voor Amsterdam tekende wethouder Dales. Duco Stadig, wethouder stedelijke ontwikkeling, is vooral degene voor wie dit convenant een stap in een, ook door hem gewenste ontwikkeling is. In een interview zegt hij: "De tijd van Almere als een wat verre buitenwijk van Amsterdam is voorbij. Amsterdam en Almere moeten samen optrekken, samen de arbeids- en woningmarkt bedienen. Zonder Almere kunnen in de noordelijke randstad niet genoeg middenklasse woningen worden gebouwd. Er moet ook meer evenwicht komen in de verhouding tussen wonen en werken; Almere heeft meer arbeidsplaatsen nodig. Wij kunnen met onze ervaring op het gebied van wonen, werken, stedelijke voorzieningen en infrastructuur daarbij helpen" Voor hem heeft het garanderen van de bereikbaarheid van de regio nog steeds grote prioriteit. Hij noemt De Uitweg, waarin overheden en belangengroepen samen over oplossingen voor de verbinding A6/A9 overleggen. (zie opm 1) "Het verbeteren van de infrastructuur is geen gemakkelijke opgave. Er ligt een kwetsbaar landschap aan de zuidzijde van Amsterdam. Nu al is duidelijk, dat oplossingen duur worden, tussen de drie en zes miljard euro. De komende jaren is dat geld er niet."

Zijn collega wethouder Arie-Willem Bijl van Almere vindt ook, dat groei alleen mogelijk is als er meer werkgelegenheid in Flevoland zelf komt. Dat is ook een bijdrage aan het oplossen van fileproblemen. Hij heeft uitgesproken, ideeën over De Uitweg. "Eerst moeten we een tweede Hollandse Brug aanleggen. Ook moet de A1 door technische oplossingen beter worden benut. (de 'CRAAG-studie', red). Die knoop moeten we nu doorhakken. Pas daarna hebben we het over nieuwe wegen. Het duurt minstens vijftien jaar voor een plan echt wordt uitgevoerd; zo lang kunnen niet wachten!"
Mevrouw Lenny Klijn, gedeputeerde van Noord-Holland voor onder meer projecten en interprovinciaal overleg, ziet de Uitweg als heel belangrijk middel om uit de dilemma's over de A6/A9 verbinding te komen. Zij vertelt dat de provincie daarom ook nadrukkelijker wil deelnemen aan de overleggroep 'Verkeer en Vervoer' in De Uitweg. Volgens haar komt er in elk geval een verbinding, waar dan ook. Dit is al ter sprake geweest tijdens de nu lopende collegeonderhandelingen voor de nieuwe Gedeputeerde Staten. Dit is opmerkelijk, want het zou betekenen dat Groen Links en D66 hun standpunt 'Geen A6/A9 verbinding' hebben verlaten.


Tracéopties
Klijn vermeldt ook, dat alle eerdere tracéopties nog in beeld zijn. Zo zal een A6/A9 verbinding weliswaar zeker niet door, een wijk in Ouderkerk en dwars door de Ouder- kerkerplas worden aangelegd. (zie opm 2) De mogelijkheid om de weg vlak langs die plas aan te leggen wordt echter wel bekeken. Over het idee de huidige Gaasperdammerweg te gebruiken en tegelijk te verbeteren heeft ze twijfels, onder meer vanwege de kosten. Over het dan dreigende gevaar dat er bij aanleg elders helemaal geen geld meer is om de overlast voor bewoners aan te pakken, is haar visie' dat, voor deze belangen het stadsdeel zich hard zal moeten maken. (zie opm 3) Dat geldt ook Wanneer bewoners bedreigd worden door overlast door aanleg van een nieuwe route. Het convenant zal inzicht moeten geven in de huidige en toekomstige evenwichtigheid tussen de verstedelijking van. Almere en het voorzieningenniveau. Partijen hebben daarom afgesproken om op korte termijn een 'Integraal Ontwikkelingsplan Almere' op te stellen. Dit moet onder leiding van het Rijk en door een intensieve en open samenwerking tussen overheden, burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven tot stand komen. Of hier ook burgers en organisaties buiten Flevoland, bijvoorbeeld uit Amsterdam of de gemeenten in de regio, betrokken kunnen zijn, is niet duidelijk. Na ondertekening van het convenant sprak een aantal vertegenwoordigers van de partijen kort over hun verwachtingen. ervan. De Commissaris van de Koningin in Flevoland, M. Jager, noemt de ondertekening een nieuw hoofdstuk van ,het verhaal van het Zuiderzeeproject. Hij denk dat ingenieur Lely, de grondlegger van de Zuiderzeewerken, dit moment niet had willen missen. Wel vindt hij, dat er nu naast de verantwoordelijkheid . voor mensen uit de regio die een woning zoeken ook rekening moet worden gehouden met de mensen die al jaren met plezier in de nieuwe stad leven. Voor hem is het heel belangrijk, dat naast het Rijk, Almere en Flevoland ook Utrecht, Noord-Holland en Amsterdam door medeondertekening het gemeenschappelijk belang van de integrale ontwikkeling van Almere voor de Noordvleugel van de Randstad onderkennen.
Ook voor Hans Ouwerkerk is dit een belangrijk historisch moment, de afsluiting bovendien van een 27-jarig burgemeesterschap. Hij vindt wel, dat pas definitief over doorgroei kan worden' beslist als het Rijk langdurig voor een consequent en daadkrachtig beleid zorgt, waarbij hij 'een flinke greep in de kas van VROM gewenst acht.
Hoewel alle partijen en ook het Rijk aanduiden dat voldoende middelen beschikbaar moeten komen voor het onderzoeksproject, is duidelijk dat het vooruitzicht hierop op dit moment niet rooskleurig is. Dit wordt bevestigd door mw. Ineke Bakker, directeur generaal directoraat Ruimte van het Ministerie van VROM, die erkent dat zelfs voor het voortraject van de onderzoeksplannen de benodigde
financiering nog niet rond is. De namens demissionair minister Kamp uitgesproken tekst heeft het ferme motto: 'Het gesproken woord geldt'. In hoeverre alle plannen in de uitgestippelde periode nog betaald en daarmee uitgevoerd kunnen worden is de grote vraag. .Minister Kamp eindigde met de woorden: "Dat het denken over stenen en structuren in Almere moet samengaan met het denken over mensen en hun wensen." Daaraan zouden de wensen van de mensen in de. regio en onbetwistbaar die van de mensen in Zuidoost, die door de ontwikkeling van Almere worden beïnvloed, moeten worden toegevoegd.

opm 1. Overleg is niet het juiste woord. "DE" Belangengroep (de AGG) is niet bij het overleg betrokken.

opm 2. StopA9! Een gewaarschuwd mens telt voor 1500 in Ouderkerk aan de Amstel.

opm 3. Wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat een weg onbruikbaar wordt, omdat bewoners de overlast niet meer accepteren en met alle middelen die mogelijk zijn de overlast zullen bestrijden. Benutting van de Gaasperdammerweg is niet alleen duurder, het is ook absoluut onuitvoerbaar. De deelraad is geen partij (maar we hopen dat dat ooit nog komt). De AGG is de enige juiste vertegenwoordiger!!!!!

Naar boven      Home