Mobitarief is enige effectieve filebestrijder, nieuwe term in halfzacht advies



31 januari 2003 bron Raad voor Verkeer en Waterstaat

De kilometerheffing is de enige manier om de files effectief te bestrijden. Wegenbelasting en de belasting op luxe auto's, de BPM, kunnen worden afgeschaft, als de opbrengsten van deze heffing in een Nationaal Mobiliteitsfonds worden gestort. Dit staat in het advies ´Bereikbaar mobiel, beter bereikbaar' van de Raad voor Verkeer en Waterstaat

De Raad voor Verkeer en Waterstaat wil de belasting op autobezit vervangen door een kilometerheffing ('mobitarief'). De weggebruiker betaalt dan per afgelegde kilometer met een hoger tarief voor drukke tijdstippen en locaties.

Deze en andere maatregelen voor een betere bereikbaarheid in Nederland staan in het advies 'Bewust mobiel, beter bereikbaar!', dat de Raad voor Verkeer en Waterstaat aan minister De Boer (V&W) heeft uitgebracht.

Kort overzicht:

    De wegenbelasting wordt helemaal niet afgeschaft, maar verminderd
    Een schone auto heeft een lagere basisprijs dan een vervuilende auto
    Congestieplekken worden duurder
    Betalen per (parkeer)tijd (verblijfstijd) en per kilometer
    Verschillende tarieven al naar gelang de kwaliteit van de weg
    Ook de rest van Europa heeft plannen , dus waarom wij niet
    Minder rijden dus minder kosten
MAAAARRR de totale kosten worden wel hoger om de stimulans te geven minder te gaan rijden.
Wat niet in de meeste persberichten staat, maar wel in het rapport is een aantal kanttekeningen die het welslagen mogelijk moeten maken. Uw webmaster heeft het gehele PDF rapport gelezen en heeft daar toch wel ook enige kanttekeningen bij:

    Dynamische beprijzing is volkomen nutteloos, de groepering die men hiermee benadeeld is de burger die zijn auto-onkosten niet kan doorberekenen in de tarieven. Het zakenleven, voor het grootste deel veroorzaker van de files zal de tarieven, hoe dan ook doorberekenen in de prijs van het product. Met andere woorden, de zwaksten in de samenleving zijn de dupe
    Het advies spreekt over een vorm waarbij het bedrijfsleven meer betrokken moet zijn bij. Gesproken wordt over een weg-infra structuur en "providers". Juichende voorbeelden hoe het in de USA allemaal kan en dat deze oplossingen hier ook moeten komen.

Een enge ontwikkeling, terwijl we net ons bewust worden dat "Rail-infra" toch iets had te maken met de vertragingen in het treinverkeer, komt men met een "Weg-infra" structuur. Privatisering is niet de oplossing.
Het advies bevat gelukkig ook de volgende belangrijke kanttekeningen:

Instelling in 2006 tot 2010 kan alleen na een herziening en het verkrijgen van een maatschappelijk draagvlak. Er is een opbouw nodig die ervoor zorgt dat Nederlanders weten wanneer ze wat betalen en waarvoor, met adequate prikkels om maatschappelijke kosten te reduceren in plaats van deze af te wentelen op de gemeenschap.

De AGG hoopt dat hieronder wordt verstaan dat het bedrijfsleven dus wel de vaste kosten kan doorberekenen maar dat de variable dynamische heffingen voor eigen rekening komen. Hoe dat wordt aangepakt is onduidelijk.

Het advies bevat zeer veel informatie ten aanzien van stimulatie van overheden en wijziging van verkeer- en vervoersplannen, maar komt nergens met een duidelijke oplossing. Het is dan ook slechts een goed onderbouwd advies!!.
Voordat het mobiliteitstarief wordt ingevoerd, moet wel eerst een aantal in het oog springende achterstanden in de aanleg en het onderhoud van wegen en spoorwegen versneld worden weggewerkt, stelt de raad. De opbrengsten van het mobiliteitstarief moeten bovendien in een Nationaal Mobiliteitsfonds vloeien. Met het geld uit dit fonds moeten de grootste knelpunten als eerste worden aangepakt. De automobilisten die regelmatig die knelpunten moeten passeren, betalen immers het meest.

Verder pleit de raad voor meer regionale samenwerking tussen overheden onderling en met het bedrijfsleven. Afstemming tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit is daarbij noodzakelijk; evenals een actieve deelname van het Rijk.

Volgens de adviesraad moet uit de opbrengst van het Mobiliteitsfonds het beheer en de aanleg van infrastructuur worden betaald. De raad wil dat een ´brede commissie' de voorbereidingen treft voor de invoering van de kilometerheffing. In deze commissie moeten naast het bedrijfsleven ook de ANWB en de milieuorganisaties vertegenwoordigd zijn.

En hoe zit het met de echte specialisten, de bewoners en aktiegroepen (Overschie en Gaasperdammerweg)??
Naar boven      Home