Ontwikkelingsvisie provincie Noord_Holland voor 2030


De ontwikkelingsvisie voor 2030 toont een blik in de toekomst. In deze toekomst liggen de plannen al klaar voor de verplaatsing van de A1 naar Flevoland en een tunnel A6-A9.
Simpeler gezegd, waarom langer dralen, die Tunnel door het Gein komt er gewoon!


Op deze pagina staat slechts het extract over vervoer en wegenbouw, voor het complete document zie De site van Noord-Holland

  • Selectieve bereikbaarheid
    Op de weg kan het ontwikkelen van doorstroomroutes het gebruik optimaliseren en de bereikbaarheid van de economische centra verbeteren. Dat is niet alleen een kwestie van efficiënt gebruik van de weg maar een harde economische noodzaak. De A1, A2, A4 en A9 kunnen omgebouwd worden tot de doorstroomroute van de Noordvleugel. De A1 en A2 verbinden de Noordvleugel van de Randstad met Midden Nederland en het achterland, de A4 geeft de verbinding met de Zuidvleugel. De A9 verbindt de economische centra binnen de Noordvleugel en het Noorden van de provincie met die hoofdverbindingen, het is de ventweg van de regio. Het gebruik van de doorstroomroutes moet selectief zijn en de toevoer zo gereguleerd dat het verkeer blijft doorstromen. Betaalstroken bij voorbeeld bieden de gebruiker de keuze om te betalen voor doorstroming. Er zijn maar weinig op- en afritten. Grote economische centra als Schiphol en enkele nieuwe bedrijfsterreinen krijgen een rechtstreekse aansluiting op de doorstroomroute: Beverwijk, Noordelijke Haarlemmermeer, A4-zone, Almere.
    Zeer problematisch wordt het congestievrij houden van de smalle doorstroomroute in het Gooi. Daar zou de verbreding van de A1 een pijnlijke ingreep zijn. Het is daarom wenselijk om de A1 om te leggen door Zuidelijk Flevoland zodat er een snelle en brede achterlandroute ontstaat, en samen met een ondergronds doorgetrokken A6-A9 een snelle verbinding met Schiphol. Dan sla je twee vliegen in een klap. Het Gooi komt als stabilisatiegebied meer in de luwte te liggen. De ontsluiting van Zuidelijk Flevoland wordt sterk verbeterd door de ligging aan een achterlandverbinding, een voorwaarde voor dynamiek. De onbalans tussen wonen en werken kan wat worden rechtgetrokken omdat er veel kansen voor onder andere Transport en Distributiebedrijven ontstaan. Een betere balans tussen wonen en werken in Zuidelijk Flevoland blijft belangrijk omdat het ook in de toekomst een belangrijk gebied voor woningbouw is.
    Zo ontstaat een hoofdwegenstructuur rond Amsterdam met de ringweg A10 als meer stedelijke ringweg, de 'nieuwe ceintuurbaan'. De A9 en de doorgetrokken A6-A9 vormen een tweede ring om Amsterdam die grote gevolgen kan hebben voor stedelijke ontwikkelingen in het zuiden van de provincie.
  • Gooi en Vechtstreek in de toekomst
    Ontwikkeling en behoud van de bestaande kwaliteiten staat voorop in het Gooi en de Vechtstreek. De regio vormt zo een tegenwicht tegen de snelle veranderingen in de Zuidflank van de Amsterdamse regio en in Zuidelijk Flevoland. Dynamiek in de ruimte is grotendeels verbonden aan bereikbaarheid. Door de ligging aan de A1 heeft het Gooi dan ook te maken met een aanhoudende verstedelijkingsdruk, terwijl in Zuidelijk Flevoland de economische ontwikkeling achterblijft bij de ontwikkeling van de bevolking. Die verhouding kan worden omgedraaid indien de A1 niet in het Gooi wordt uitgebreid, maar wordt omgelegd naar Zuidelijk Flevoland. Samen met een verbinding A6-A9, in een tunnel, ontstaat een uitstekende verbinding met Schiphol.

    De bereikbaarheid van het Gooi kan worden verbeterd door een intercity-parkeerhalte te openen. Een halte die vanuit het hele Gooi goed per auto en openbaar vervoer bereikbaar is. Waar het Regionet de doorstroomroute kruist kan een transferium komen. Dat kan nabij de Hollandse Brug in Flevoland of in Noord-Holland.

    In Gooi en Vechtstreek spelen twee processen tegelijkertijd. Het ene is er een van stabiliseren, het andere een van innoveren een reconstrueren. Stabiliseren, consolideren en renoveren slaat op de natuur, het landschap en op het markeren van de grens tussen stedelijk gebied en het buitengebied. Innoveren en reconstrueren slaat op werkgelegenheid zoals het multimediacentrum, de infrastructuur en het stedelijk gebied van met name Hilversum en Huizen.

    De stad moet meer allure krijgen. Het proces van verloedering en vervlakking moet omgebogen worden in de richting van afwisseling en attractiviteit. Het parkachtige karakter kan worden uitgebouwd zodat er een duurzame relatie ontstaat tussen stad, recreatie en natuur.

    Multimedia is een complex van activiteiten waar de regio vanouds een sterke positie heeft en die ook goed passen bij het Gooi. De ontwikkeling van de informatietechnologie maakt het mogelijk dat programma's overal gemaakt kunnen worden. Als multimedia een sterke basis moeten houden in het Gooi dan moet er ook ruimte voor zijn.



    Opmerkingen AGG.

    Het is duidelijk, dat de Provincie een snelle adequate verbinding A6-A9 nastreeft. Deze zal, zoals uit het bovenstaande blijkt efficient moeten zijn, dus rechtsstreeks, door het Geingebied.
    Waar discussieren we dan nog over?

    De toekomst kunnen we niet tegenhouden.


    Naar boven      Home