Persbericht Provincie: De stippellijn door de Ouderkerkerplas is van de kaartVoorlopig standpunt GS over verbinding A6-A9 Pijl van streekplankaart geschrapt vanwege protesten De indicatieve pijlen voor het tracé A6-A9 op de kaart van ontwerp-streekplan Noord-Holland Zuid worden verwijderd. Gedeputeerde Staten (GS) hebben hiertoe besloten naar aanleiding van de maatschappelijke onrust die in de gemeente Ouderkerk aan de Amstel was ontstaan over de mogelijke gevolgen van het tracé voor de leefomgeving. Van de 2434 binnengekomen bedenkingen tijdens de tervisielegging van het streekplan Noord-Holland Zuid hadden er 1950 betrekking op de indicatieve tracering van de A6-A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Tijdens een hoorzitting van de statencommissie Ruimtelijke Ordening en Bestuur op 17 december jl. in Ouderkerk aan de Amstel werden deze bedenkingen, in aanwezigheid van 1200 inwoners, toegelicht door een aantal sprekers. In plaats van de verwijderde indicatieve pijlen op de streekplankaart wordt de volgende tekst in het streekplan opgenomen: "Gegeven de door ons in dit streekplan voorziene ruimtelijke hoofdstructuur gebaseerd op onder meer een (sterke) verstedelijking in Amsterdam/Schiphol en Almere vinden wij een goede verbinding, zowel per openbaar vervoer als per weg, tussen beide gebieden van groot belang. Wij maken ons sterk voor dergelijke verbindingen. Voor wat betreft weginfrastructuur hebben wij het initiatief genomen om via een voorverkenning, het project "de Uitweg", de 'weg' te bereiden voor het vlot doorlopen van de noodzakelijke procedures. De resultaten van deze voorverkenning zijn input voor de formele studie die gedaan moet worden door het Rijk om te komen tot een nieuwe nationale verbinding. Dit traject kent haar eigen procedure en inspraakmogelijkheden. Voor het Rijk staat niet al op voorhand vast dat een doorgetrokken A6-A9 de beste oplossing is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bestudeert momenteel de bereikbaarheidsproblematiek op de corridor Amsterdam/Schiphol/Haarlemmermeer- Almere/Gooi. Deze studie zal naar verwachting uitmonden in een integrale MIT-verkenning. " In het voortraject vervult de provincie een regierol via het project De Uitweg en probeert samen met de betrokken partners in dit project invloed uit te oefenen op de te maken keuzes door het Rijk. In de formele procedures die het Rijk moet starten voor een nationale verbinding, heeft de provincie een adviserende rol. Het Rijk beslist uiteindelijk of en eventueel op welke locatie een tracé A6-A9 komt. Conform de Tracéwet zijn de lagere overheden gebonden aan het besluit van de minister. Verdere procedure 9 jan Behandeling ontwerp streekplan Noord-Holland Zuid in statencommissie Ruimtelijke Ordening en Bestuur 17 feb Definitieve vaststelling streekplan in Provinciale Staten Informatie voor de pers: Marcel van Kanten, Bureau Communicatie, tel. 023 514 4211 Informatie voor anderen: Afdeling RWB, Saskia Pasma, tel. 514 5035 Commentaar AGG: Er is nu geen andere mogelijkheid dan het terugdringen van de mobiliteit en het invullen van een wegtrace op de enige plaats waar het kan,..... Een directe verbinding van A6-A9 via een tunnel onder het Gein. Voor het Rijk staat niet al op voorhand vast dat een doorgetrokken A6-A9 de beste oplossing is. Voor ons, voor 25000 bewoners rondom de Gaasperdammerweg en voor duizenden Ouderkerkers staat dit wel vast. Een directe verbinding van A6-A9 loopt NIET door bewoond gebied. |