5 maart Bijeenkomst Milieucentrum Amsterdam presentatie de Uitweg

Het begon allemaal veelbelovend, een tweede kans om een presentatie bij te wonen over de stand van zaken van "de Uitweg" en tevens de mogelijkheid de standpunten van de milieugroeperingen eens te polsen. Want milieu is belangrijk en voor de AGG één van de redenen waarom er voor de snelle variant door het Geingebied moet worden gekozen.

Na ontvangst van de uitnodiging, de agenda, en de lijst van de deelnemers waren de vertegenwoordigers van de AGG nog hoopvol gestemd.

Graag nodig ik jullie uit voor een informatiebijeenkomst over de A6-A9 en de Uitweg op dinsdag 4 maart van 20.00 tot 22.00 uur op de Plantage Middenlaan 2-G.

Agenda

1. Opening
2. Vaststelling agenda
3. Mededelingen
4. Fike van der Burght (projectleider Uitweg): Wat is de Uitweg. Wat is het doel, waar is een ieder zoal mee bezig geweest en hoe wordt er naar buiten over gecommuniceerd?
5. Frits Backer (Stichting Natuur en Milieu). Bereikbaarheid.
6. Pim de Nobel (Milieufederatie Noord-Holland). Natuur en Landschap.
7. Inventarisatie vragen en discussiepunten
Pauze
8. Beantwoording vragen en discussie
9. Afsluiting

Onderaan deze brief vinden jullie een lijstje met genodigden voor deze avond. Als je zelf nog meer mensen kent die geïnteresseerd zijn, dan zijn die welkom: meld jezelf en hun dan wel op tijd aan bij het secretariaat van Milieucentrum Amsterdam, tel: 020-6241522.
Met vriendelijke groet,

Geertje Offerhaus

De opkomst was iets te groot voor het zaaltje waar de discussie zou plaats vinden. StopA9 en AGG waren vertegenwoordigd door ieder 5 personen. Kelbergen had één afgevaardigde en verder werd de zaal gevuld door deelnemers in het Uitweg overleg en leden van de volgende groeperingen:
Vereniging Spaar het Gein, Platform Gaasperdam tegen aanleg A6-A9
Stichting Vrienden van het Gein, Vechtplassencommissie
Vereniging Milieudefensie, Milieudefensie Abcoude/Baambrugge
Vereniging Leefmilieu het Gooi, de Vechtstreek e.o. en het Goois Natuurreservaat

Tijdens de presentatie van Fike werd al duidelijk dat dit een ander verhaal zou worden dan de vlekkeloze presentatie van 13 februari in het stadsdeel Zuidoost. Dit keer geen 2x6 rijstroken en ook geen bespreking van de varianten. Nadruk wordt gelegd op de keuze van de heer Winsemius als een onpartijdige voorzitter? op een manier die deed vermoeden dat dit anders was Er werd vooral nadruk gelegd op de mededeling dat de Uitweg in Juli niet met een advies komt, maar slechts met een bereikbaarheidsrapport.
Tijdens de uitleg van de presentatoren blijkt dat de participanten van de Uitweg niet voldoende diepgang toepassen in de beoordeling en daarom waarschijnlijk niet in staat zijn met een juist advies te komen. Pim de Nobel jast er vervolgens in zeer korte tijd nog een aantal overhead sheets doorheen, waarvan de volgende blijft hangen op het netvlies:

Omtrent Eindproduct
Inhoudelijk deel & Garantiebewijs
  • Eindproduct werkgroep Natuur en Landschap
  • Eindproduct werkgroep Verkeer
  • Integratie (Tracékeuze open houden: Politiek Kiest)

  • Per tracé een pakket maatregelen met:
  • Overzicht van effecten
  • Overzicht van nog op te lossen vragen
  • Overzicht van kosten
  • Overzicht van oplossend vermogen


  • Fijn, de burgers krijgen dus een Garantiebewijs voor de leveranties van de Uitweg, gelukkig maar dat er nog zoiets als consumentenrecht is. Indien het artikel niet bevalt, kan de koop alsnog binnen acht dagen ongedaan gemaakt worden.
    Door de vele vragen van de AGG vertegenwoordigers en de stopA9 groep uit Ouderkerk aan de Amstel loopt het programma danig uit zodat er weinig tijd overblijft voor de punten 7 en 8. De discussiepunten worden wel vastgelegd en leveren enige reacties op die ronduit verbijsterend zijn.

    De discussiepunten:

  • Waarom zijn de 3 trace's niet getoond?
  • Waarom wordt er geen keuze gemaakt?
  • Is de dubbeldoelstelling haalbaar?, ofwel én het milieu én de bereikbaarheid dienen is moeilijk, wat prevaleert dan?, het milieu of de bereikbaarheid
  • Waar zijn de bewoners in dit project?
  • Worden beloftes aan bewoners meegenomen met de vaststelling van de variantkeuzes?
  • Worden CO2 en PM 2,5 effecten op de lange termijn meegenomen. Het antwoord van de Uitweg dat deze zaken niet bekend zijn en vooral de reactie, "Wat is "PM 2,5", spreken boekdelen. Nu weet lang niet iedereen dat PM 2,5 de afkorting is van Particle Matter 2,5 micron (stofdeeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 micrometer). Maar van één van de deelnemers in het Uitweg initiatief mag je toch verwachten dat de veroorzaker van 30 duizend doden per jaar (en misschien nog meer) als nummer één op de afwegingslijst staat.
  • Wordt er rekening gehouden met cumulatie van geluid, luchtverontreiniging (zoals Co2, pm 2.5, fijn stof e.d.) van weg, lucht- en treinverkeer?
  • Is het bij de Uitweg bekend dat provinciale staten toegezegd heeft de stippellijnen door de Ouderkerkerplas te schrappen? Ook dit standpunt was niet bekend.

  • Relatie De Uitweg - toekomst Amstelland?
  • Oplossingen zonder asfalt (bijv. verhoging bezettingsgraad auto)?
  • Techniek.
  • Nieuwsbrief De Uitweg bevat geen nieuws.


  • Zonder enige reactie in positieve zin worden de discussiepunten opgeschreven. Tien uur is onherroepelijk het einde van deze bijeenkomst. De belofte wordt gemaakt de antwoorden van de discussievragen in de nieuwsbrief op te nemen.

    Het is duidelijk dat de Uitweg, de zevende poging in de afgelopen jaren om aan de impasse een eind te maken, ook weer geen keuze zal maken. Helaas heeft men niet alle parameters ingevoerd die aanwezig moeten zijn om een juiste standpunt te bepalen. Of is de gezondheid van mensen niets meer waard? Of nog erger, worden bewoners rondom de Gaasperdammerweg misschien niet tot het milieu gerekend?
    Gelukkig heeft Rijkswaterstaat de haalbaarheid van 7 tunnel variaties door het Geingebied onderzocht en zeer goed behandeld in een duidelijk rapport. De effecten van geluid en fijnstof emissies worden daarin niet behandeld. Natuur en landschap rondom de Gaasperdammerweg zijn niet onderzocht. En de uitspraak dat alle inwoners van flats langs de Gaasperdammerweg in een auto rijden en dus wegen nodig hebben bevestigen dat de bovenstaande "Garantie" niet al te serieus moet worden genomen.

    Fike v.d. Burght had het nog over communicatie en democratie. Verwacht wordt dat het eindproduct aanbevelingen voor vervolgonderzoek zal bevatten.

    De AGG weet het wel!, een verbinding van de A6 naar de A9 moet snel, efficiënt, milieubewust voor mens en dier op de korte en lange termijn worden gekozen. Vooral de lange termijn invloeden van fijn stof met een grootte van 2,5 micron zijn voor de volksgezondheid belangrijk. Snelwegen moeten niet door bewoonde gebieden lopen en beloftes aan bewoners dienen te worden nagekomen. En wil de Uitweg nog kans van slagen maken en een geloofwaardig rapport opleveren, dan nodig ik ze graag uit de informatie op de website van AGG te gebruiken, zo valt er misschien nog iets te redden.

    Naar boven      Home