BEWONERS Wat zijn dat? De grote leugen van Natuurmonumenten Onderstaand Persbericht van Natuurmonumenten is voorzien van commentaar, maakt zelf uw keuze wie er gelijk heeft. Breed draagvlak ontziet Naardermeer Het initiatief van Natuurmonumenten, Amsterdam en Noord-Holland om gezamenlijk met nog zeven andere partijen in de regio te komen tot een gebiedsgerichte integrale aanpak voor de verkeersproblematiek is beloond. Vanmorgen hebben alle partijen in Amsterdam hun handtekening gezet onder het Manifest “De Uitweg”.1 In dit Manifest kiezen zij gezamenlijk voor een evenwichtige ontwikkeling van infrastructuur en een investering in de kwaliteit van natuur en landschap. Met het tekenen van dit document is het gevaar voor het Naardermeer, de eerste aankoop van Natuurmonumenten (1906), afgewend. Natuurmonumenten roept het Rijk op de uitkomsten van “De Uitweg” over te nemen. Directeur Jan Bauer: ”De regionale overheden en de maatschappelijke organisaties gaan voor de stroomlijnvariant met duidelijke randvoorwaarden. Er is dus een groot draagvlak. Het Rijk zou wel gek zijn, als ze het draagvlak niet benut.” | "Afgewend" is maar een tijdelijk begrip, De Uitweg is slechts een advies, maar zó slecht onderbouwd dat er geen waarde aan kan worden toegemeten. Natuurlijk is het Naardermeer belangrijk, maar de Taluds rondom de Gaasperdammerweg herbergen ook Aalscholvers, Ijsvogels, Roerdompen en andere exoten die behoren tot het milieu rondom een snelweg. De belangrijkste opdracht van de Uitweg , de verkeersproblematiek is allerminst opgelost met de stroomlijnvariant. Een omleidingsroute met vier gevaarlijke knelpunten en een extra uitstoot van Co2 van vele miljoenen kilo's per jaar is het gevolg van deze variant die bovendien door een dicht bevolkt gebied moet gaan lopen. De uitweg beraamt met de voorkeur voor dit tracé een poging tot moord op de 25000 omwonenden van de weg en een totale vernietiging van een kostbaar natuurgebied. Het Rijk zou wel gek zijn om zo'n labiele oplossing te kiezen waar geen enkel draagvlak is te vinden bij de bewoners, de vervoerders, Flevoland en Almere. Het Rijk zou wel gek zijn om de economische en bewonersbelangen af te laten hangen van een draagvlak dat afgedwongen is door milieu-organisaties die geen enkele waardering hebben voor de mens en uitsluitend uit eigen belang de natuur en het levensbelang van anderen negeren.
| In 2000 werd Natuurmonumenten geconfronteerd met het voorstel van onder andere de provincies Noord-Holland, Flevoland en de steden Amsterdam en Almere om de rijkswegverbinding tussen de A6 vanuit Almere naar de A9 ten zuid-oosten van Amsterdam via een ondergrondse tunnel met elkaar te verbinden. Deze A6-A9 verbinding werd gezien als de oplossing, omdat er rekening werd gehouden met natuur en landschap van de Gein- en Vechtstreek. Echter, vanuit Natuurmonumenten bestond er grote weerstand, omdat er geen moment was stilgestaan bij desastreuze gevolgen voor het waterpeil in het Naardermeer tijdens de bouwfase. Om een tunnel te kunnen graven, is er direct naast het Naardermeer een bouwput nodig van 30 meter diep. Deze bouwput zal twee tot drie jaar lang intensief moeten worden bemalen. Het gevolg zal zijn dat het waterpeil in het hele meer aanzienlijk zal zakken. Als het water weglekt zal het meer bijgevuld moeten worden met voedselrijk water uit het IJsselmeer, wat negatieve gevolgen heeft voor de waterkwaliteit en de flora en fauna in het Naardermeer. Bovendien is er bij de tunnelmond, die in dat geval in de bufferzone komt te liggen, sowieso sprake van geluidshinder, lichtverontreiniging en uitstoot van uitlaatgassen. Daarnaast zal er met de aanleg van een tunnel ook gezorgd moeten worden voor vluchtwegen en luchtschachten, wat zichtbaar zal zijn in het landschap. | In 1935 werden in het Algemeen Uitbreidings Plan (UAP) de contouren van de stadswijken en ontsluitingswegen al aangegeven. De wijken zijn er gekomen, maar de wegen niet. Door felle tegenstand van, vooral milieugroeperingen zitten we al jaren opgescheept met grote milieuvervuiling, verziekte en lawaaierige omgevingen en aantasting van natuur en mens. Je zou kunnen zeggen dat het lange termijndenken van 1935, bij juiste uitvoering ons en de natuur veel leed had kunnen besparen en dat het korte termijn denken van de natuurforsers alleen maar tegengesteld resultaat heeft. De wegen moeten er komen, Amsterdam heeft meerdere oost-west verbindingen nodig om milieu en mens te sparen. Als een tunnel langs het Naardermeer niet kan, dan moet er maar een weg op palen komen! Dat is economisch en technisch de beste oplossing. De Gaasperdammerweg loopt ook over diezelfde palen over het mooie riviertje de Gaasp, is er een verschil met het Gein???? En wat zegt men over lichtverontreiniging, uitlaatgassen en geluidshinder geldt zeker niet voor bewoners!!!!, Hoe dom kan men zijn , WIJ ZIJN NOG NIET DOOF en ook nog NIET AAN HET ZUURSTOFAPPARAAT. Op initiatief van Natuurmonumenten, Amsterdam en provincie Noord-Holland zijn tien partijen in 2002 gestart met ‘De Uitweg’. Daarin werd niet alleen ingezet op een tunnel langs het Naardermeer, maar werden drie tracés onderzocht. Alle partijen scharen zich nu achter de zogenaamde stroomlijnvariant. Deze variant levert een goede bijdrage aan het oplossen van het bereikbaarheidsvraagstuk en levert een minimale schade op aan natuur en landschap. Het Naardermeer wordt niet aangetast en door de aanleg van twee robuuste ecologische verbindingen ( eco/aquaduct bij Muiden en verbinding Naarderbos) wordt de barrièrewerking zelfs verminderd. | Hier begint de grote leugen!. Van de tien partijen die de uitweg vormen, zijn er vijf voor een snelle verbinding van Almere naar Schiphol. Dus vijf partijen gaan voor het economisch en mobiliteitsverhogende plan. Voor de milieugroeperingen (waarom deden er zoveel milieugroeperingen mee?? Er is toch maar één milieu) was de Geinroute onbespreekbaar zodat er gekozen moest worden voor een "stroomlijnvariant met duidelijke randvoorwaarden". De bewoners zijn de elfde partij en niet betrokken bij de Uitweg. Wij vinden uitbreiding van de Gaasperdammerweg onbespreekbaar en tolereren geen verdere inbreuk op onze gezondheid en het lokale milieu. Het kabinet zal uiteindelijk keuzes moeten maken voor het mobiliteits- en ruimtelijk vraagstuk in deze regio in de nota’s Ruimte en Mobiliteit. Natuurmonumenten roept samen met de andere Uitwegpartners het Rijk op de dubbeldoelstelling, investeren in infrastructuur en in de kwaliteit van natuur en landschap, over te nemen. Niet alleen in de plannen, maar ook in de besluitvorming en financiering. | De Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg roept namens de 25000 omwonenden van de Gaasperdammerweg het Rijk op de plannen die al 70 jaar in de ijskast liggen uit te voeren en Amsterdam (Almere, de Flevopolder en Nederland) de wegen te geven waar men recht op heeft. De AGG eist dat het Rijk haar beloftes nakomt die in 1982 aan de bewoners zijn gemaakt. De AGG eist dat het Rijk de wensen van de omwonenden uitvoert en de weg afwaardeert tot een lokale ontsluitingsweg van Amsterdam Zuidoost. De AGG eist dat het Rijk kiest voor de meest milieuvriendelijke en goedkoopste oplossing, een snelle verbinding van de A6-A9 via het Geingebied. Naardermeer Het Naardermeer is het eerste terrein van Natuurmonumenten (1905) en het oudste beschermde natuurgebied van Nederland. Via het spoor denkt Amsterdam in 1904 huisval te dumpen in “die waardeloze plas”. Natuurbeschermers van het eerste uur Heimans en Thijsse verzetten zich. Uiteindelijk koopt Natuurmonumenten de plas om het van de ondergang te redden. | De waterkwaliteit en het daarbij behorende leven is uniek. Het wordt gevoed door kwelwater uit het Gooi. De 1100 hectare leegte en verlatenheid maakt het moeras tot een weldadige oase. Het Naardermeer geniet dan ook internationale bescherming. Het landschap waar het Naardermeer inligt maakt onderdeel uit van het unieke Vechtplassengebied, onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur.In de Goudeneeuw was het een lusthof voor Amsterdamse kooplieden, nu is het de achtertuin van elke Amsterdammer. De drassige bufferzone tussen de verkeersaders is aantrekkelijk voor trekkende steltlopers als witgatje, kievit, goudplevier, watersnip, zwarte ruiter en tureluur. Jaarlijks broeden er zo’n 2.000 aalscholvers in het gebied. Ook komt hier de zeldzame purperreiger voor. Aangezien het een kwetsbaar gebied is, kan het meer alleen via excursies bezocht worden. Het grootste gevaar voor het meer wordt gevormd door verdroging. Indien het waterpeil daalt, zal de waterkwaliteit snel fors achteruitgaan, met alle desastreuze gevolgen van dien voor de flora en fauna in het gebied. Daarom zorgt Natuurmonumenten ervoor dat zo min mogelijk water kan weglekken naar de omringende gebieden, die een lager peil hebben. Een van de maatregelen in dit kader zijn genomen is het verhogen van het waterpeil in de aangekochte omliggende polders. Ook Amsterdam Zuidoost heeft een waterprobleem. Waterbekkens, vogelrustgebieden en een zeer divers flora en faunagebied wordt ernstig bedreigd door uitbreiding van wegen. De infrastructuur, viaducten en het tracé voor de A6-A9 verbinding door het Geingebied zijn al aanwezig, maar worden weggehoond door de aanleg van gekunstelde recreatie gebiedjes. De dichtstbij gelegen woningen liggen op 250 meter van het beoogde tracé. De overlast wordt echter nu afgewenteld op omwonenden van de Gaasperdammerweg, die in enkele gevallen op 40 meter van de weg af wonen Snelwegen horen niet thuis in woongebieden. |