Rond de tafel conferentie resultaten



We hadden geen enkele verwachting van positieve resultaten van de rond de tafel bijeenkomst van het stadsdeel en we hebben gelijk gekregen, het stadsdeel geeft niet toe en velt het doodvonnis over de omwonenden van de Gaasperdammerweg.

U kunt rustig wegrotten en koop maar extra oordopjes is het credo als het stadsdeel haar zin zou krijgen. Dit is het resultaat van de bijeenkomst van 25 juni in de raadszaal van Amsterdam Zuidoost. Alle commissieleden vinden dat de A6-A9 verbinding maar over het grondgebied van de Gaasperdammerweg moet gaan lopen.
Heeft u ooit gehoord dat volksvertegenwoordigers hun volk opofferen??, Inderdaad tientallen landen in de wereld zijn behept met hetzelfde probleem, U weet nu in wat voor een gebied u woont.

Voor de AGG maakt het allemaal niet zoveel uit, er is niets aan de standpunten veranderd. Machtsblokken als de centrale stad, Flevoland, Almere en stromingen in provincie en Rijk weten beter. Het milieu, de mensen, de economie zijn allemaal gebaat bij een snelle A6-A9 verbinding via een snelle Geintunnel en een een afwaardering van de Gaasperdammerweg tot lokale route (en alternatief voor de A6-A9 verbinding).
Tijdens de ellenlange pleidooien horen we dat tunnels gevaarlijk zijn, dat tijdens de bouw er veel overlast is en dat er ontluchtingkokers nodig zijn en dus niet in het landschap kunnen. Maar waarom alle bezwaren plotseling wegvallen als die tunnel op de plek van de Gaasperdammerweg wordt aangelegd is een raadsel.
"Not im my backyard" voert de boventoon. Op dit moment was voor de inspreker van de AGG en haar secondant duidelijk dat inspreken en reageren op dit soort kolder nutteloos was.

Els Verdonk meent wel dat kwaliteit van de omgeving belangrijk is, maar heeft duidelijk andere plannen. Met een enkele uitzondering stemmen de commissieleden allemaal in met het feit dat er geen tunnel mag komen, maar wel op het tracé van de Gaasperdammerweg.
Hebben ze geld gekregen, zijn ze onder invloed, wat het is weten we niet, maar voor de bewoners rondom de weg is het verbijsterend om zoveel onkunde te horen over zo een belangrijk onderwerp.

Wij maken ons geen zorgen, lees de kranten "Stadsdeel laat nog steeds tonnen liggen en Alcides failliet", het zijn maar enkele koppen, maar 26 jaar stabiliteit van de AGG afgezet tegen een instabiel deelraadsbestuur geeft niet te denken wie er geloofwaardiger is.


De inleiding van de AGG:


BEDREIGING LEEFKLIMAAT VOOR BEWONERS RONDOM DE GAASPERDAMMERWEG

De bewoners rondom de Gaasperdammerweg
- willen geen 2 x 6 baans snelweg voor hun deur
- willen geen aanleg van een gigantische tunnelbak meemaken
- willen niet graag naast een jarenlange bouwput wonen
- willen niet dat hun huizen minder waard worden
- willen niet nog meer stof, geluid, stank en overlast van deGaasperdammerweg


Vanavond is onze laatste kans om de raadsleden en wethouder R.O. van Stadsdeel Zuidoost te overtuigen dat deze snelweg SNEL WEG moet.

Zo wil de Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg (AGG) haar inleiding starten voor het ronde tafel gesprek met de Commissie Ruimtelijke Ordening van Stadsdeel Zuidoost op 25 juni 2003 met als onderwerp verbinding A6 - A9.

De AGG dankt de Commissie Ruimtelijke Ordening voor de uitnodiging om hier aan tafel van gedachten te kunnen wisselen over de Gaasperdammerweg. Helaas mag slechts één lid van de AGG hier aan tafel zitten. Gezien onze grote achterban zou het rechtvaardiger zijn om meerdere agg'ers te laten deelnemen.

Introductie
De AGG is al 26 jaar een samenwerkingsverband van 11 bewonersverenigingen en belangengroepen die alle bewoners vertegenwoordigen die rondom de Gaasperdammerweg wonen. Ook de eigenaar van de Gaasperplascamping participeert in AGG. De AGG maakt zich ernstig zorgen over de belangenbehartiging door het Stadsdeel Zuidoost voor de ca. 25.000 bewoners rondom de Gaasperdammerweg.

Doelstelling AGG
De AGG streeft er naar om het huidige leefklimaat voor de bewoners rondom de Gaasperdammerweg te verbeteren met name voor wat betreft luchtverontreiniging en geluidshinder tengevolge van wegverkeer. Daarnaast wordt ook de overlast door vlieg- en treinverkeer critisch gevolgd.

Geschiedenis
Halverwege de zeventiger jaren hebben milieu-activisten de doortrekking van de Gooiseweg tegengehouden. Het gevolg was dat de bewoners langs de toekomstige Gaasperdammerweg in 1976 van de Gemeente een schrijven ontvangen waarin wordt aangegeven dat de aan te leggen Gaasperdammerweg in feite een lokale ontsluitingsfunctie heeft maar tijdelijk, vanwege de milieu-acties, een snelweg zou worden o.a. met het oog op de bereikbaarheid voor de Floriade van 1982.
Bij gemeenteraadsbesluit wordt dan bepaald dat het geluidsniveau van de weg niet boven 55 dB mag uitkomen. Bovendien zou 1 jaar na opening van de weg het geluid werkelijk gemeten worden. De Gaasperdammerweg wordt in het voorjaar van 1982 geopend. Metingen door AGG tonen aan dat de geluidsbelasting ver boven 55 dB uitkomt en dat de Gemeente nooit metingen heeft verricht. Beide beloftes zijn dus niet nagekomen, een overheidsinstantie blijkt dus een onbetrouwbare partner.

In de jaren die daarop volgen wordt de Gaasperdammerweg steeds drukker.
In 1995 volgt de start van de CRAAG-studie voor verbetering bereikbaarheid en leefklimaat tussen Flevoland, 't Gooi, Amsterdam en Schiphol. De besluitvormingsprocedure is nog steeds niet afgewikkeld. Inmiddels is wel bekend dat uit de CRAAG-studie de Benuttingsvariant naar voren is gehaald en in 2005 zal worden uitgevoerd, d.w.z. dat de vluchtstroken van de Gaasperdammerweg tijdens de spitsuren worden ingezet als rijstroken.

De Uitweg en mening AGG
Vanwege de toenemende verkeersproblematiek is Project de Uitweg gestart. Dit project spitst zich toe op de verbinding A6 - A9. De Wethouder R.O. geeft in het bestuurlijk overleg bij De Uitweg namens het Stadsdeel het standpunt door dat de tunnel onder het Gein wordt afgewezen en dat de Gaasperdammerweg mag worden uitgebreid!

De AGG wijst het standpunt van Stadsdeel Zuidoost af om de volgende redenen:

· Geen snelweg door een woonwijk:
Ieder mens zal het erover eens zijn dat een snelweg niet door een woonwijk behoort te lopen. Het gemak waarmee de enorme verkeersdrukte in 2 van de 3 voorstellen in De Uitweg wordt afgewenteld op bewoners rond de Gaasperdammerweg verontrust de bewoners zeer. De opwaardering kan gaan naar 2 x 5 of 2 x 6 rijstroken.

· Aanslag op de gezondheid van bewoners:
Een snelweg in een woonwijk is onacceptabel voor de gezondheid van ca. 25.000 bewoners die geconfronteerd worden met geluidsoverlast en giftige stoffen die de lucht ernstig verontreinigen. Onderzoeken die onlangs zijn gepubliceerd in het vooraanstaande internationale medische tijdschrift The Lancet geven aan dat mensen die wonen in de nabijheid van een snelweg gemiddeld 1,5 tot 2 jaar eerder komen te overlijden.

· Een deel verdiept en een deel overkluizing van de Gaasperdammerweg is ook geen oplossing:
De in- en uitgangen en ontluchtingskokers komen dan te dicht bij woningen. In diverse landen is het niet toegestaan om binnen 1000 meter van woningen een in- of uitgang van een tunnel te hebben. Onderzoeken (o.a. in Australië en Scandinavië) hebben uitgewezen dat veel meer kankergevallen voorkomen binnen genoemd gebied van 1000 meter. Ook nieuwe Europese richtlijnen staan een dergelijke bouwwijze niet toe.

· Gaasperdammerweg in een open bak constructie is geen oplossing:
Simulaties laten zien dat er vrijwel geen geluidsreductie is en dat de luchtverontreiniging niet wordt verbeterd.

· Zowel bij IJmeertunnelvariant als stroomlijnvariant is sprake van aanleg van een racecircuit.
Een leek kan zien dat er rare bochten in de weg zitten en dat er hele stukken omgereden moet worden. Ooit is er in 1982 gestart met een onlogisch opgewaardeerde Gaasperdammerweg. Het is onbegrijpelijk dat De Uitweg hier anno 2003 op door blijft borduren.

· Bij verdiept aanleggen van de Gaasperdammerweg ontstaan er nog grotere problemen met kwelwater dan nu reeds het geval is

OPLOSSINGEN
· De Gaasperdammerweg wordt afgewaardeerd tot lokale ontsluitingsweg met maximale snelheid van 80 km. per uur: De beloftes van de gemeente Amsterdam moeten worden nagekomen. het enige alternatief is dan een snelle verbinding tussen A6 en A9; er zijn een aantal opties:
· Aanleg van een brede tunnel onder het Gein;
Dit is een goedkopere oplossing dan opwaardering van de Gaasperdammerweg in een speciale constructie.. · Expresweg, desnoods op palen.

Voordelen van een korte snelle verbinding tussen A6 en A9:
· Beter voor het milieu: minder belasting van leefklimaat voor een groot aantal bewoners, minder gereden kilometers, minder files, minder brandstof, minder uitstoot CO² e.d.
· de infrastructuur (kunstwerken) liggen er al voor een deel.
· het groengebied langs de Gaasperdammerweg blijft gespaard.

Wie kiest?
Het lijkt er op dat De Uitweg gaat kiezen of tenminste richting gaat geven aan opwaardering (= verbreding) van de Gaasperdammerweg. Dan kiest De Uitweg voor de gemakkelijkste weg Dat de Deelraad van Amsterdam Zuidoost deze stellingname ondersteunt is een schokkend gegeven voor de bewoners rondom de Gaasperdammerweg.
De bewoners rondom de Gaasperdammerweg, vertegenwoordigd doorAGG, verwachten dat de Stadsdeelraad Zuidoost vanavond goed naar ons luistert en haar standpunt bijstelt.

Dus:

- Kies met de bewoners en niet over hun hoofden heen.
- Kies in het belang van onze bewoners.
- Kies voor een Gaasperdammerweg met een lokale ontsluitingsfunctie. Of zijn de kaarten al geschud??


Naar boven      Home