Milieuaspecten lang niet zo groot bij ondergrondse A6-A9
AGG zet hard in op de tunnel

ZUIDOOST - Ondertunneling van de A6-A9 is niet zo milieuonvriendelijk als vaak door vooral milieuorganisaties wordt voorgespiegeld. En het natuur- en recreatiegebied waaronder de tunnel zou lopen, blijft gehandhaafd als zodanig. Nee, het optuigen van de Gaasperdammerweg naar twee keer zes banen heeft veel meer consequenties. De dijklichamen en de groenstroken, die zo worden gewaardeerd door bewoners om te recreëren, gaan ter ziele. En wat niet te denken van de werkzaamheden die het jarenlang zal kosten om de weg te realiseren. Enige overlast daarvan zal bewoners in de nabije omgeving van de inmiddels beruchte weg zeker niet ontgaan. Onderschat vooral de luchtvervuiling niet, want ook wanneer de Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd met een overkapping, zullen de uitlaatgassen van het verkeer zeker zo'n 30.000 omwonenden treffen.

Allemaal argumenten van de Actiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg (AGG) tegen het standpunt dat het dagelijks bestuur (DB) van de stadsdeelraad heeft ingenomen over ondertunneling van de A6-A9 De AGG vindt het vooral bedroevend dat het stadsdeel een kleine twee weken geleden het standpunt heeft ingenomen om de Gaasperdammerweg op te tuigen in plaats van de variant ondertunneling van de A6-A9 uit te voeren. Het argument hiervoor is dat het natuurgebied Geingebied teveel zou worden beschadigd. ,,We vinden het teleurstellend dat het stadsdeel niet voor haar bewoners opkomt", reageert Lony Wesseling van de AGG. De actiegroep, nogal eens bestempeld als een elitegroepje, vertegenwoordigt de mening van veel bewoners die langs de Gaasperdammerweg wonen. ,,Het grootste gedeelte komt uit de hoogbouwflats van de H- en K-buurt en uit Nellestein", het vooroordeel uit de wereld nemende.

Aanpassen
Lony Wesseling vertegenwoordigt de AGG in de CRAAG waardoor ze beschikt over heleboel informatie, onderzoeken en studies. ,,Er is onderzoek geweest naar de kosten van ondertunneling en het optuigen van de Gaasperdammerweg toen er nog sprake was van twee keer vier rijstroken in plaats van twee keer zes. Ondertunneling bleek toen een half miljard gulden minder te kosten." Ronald Duvivier, ook lid van AGG, heeft er ongeveer een studie van gemaakt. ,,Bij het optuigen van de Gaasperdammerweg ontkom je er niet aan om de A1 uit het Gooi te verbreden naar twee keer zeven rijstroken. Een verbreding zou ook gelden voor de A2 en d eA9 vanaf knooppunt Holendrecht, richting Schiphol. Dat betekent ook dat je de kruisingen A6/A1, Gaasperdammerweg/A1 en A2/A9 moet aanpassen, om het verkeer door te laten stromen." En dat maakt de kosten zo hoog. Volgens de AGG is ook Rijkswaterstaat tegen dit voorstel, omdat het haast een 'onuitvoerbaar plan' zou zijn. Ook de centrale stad is tegen deze variant, weet de AGG. En daarmee staat de standpunten van het dagelijks bestuur van de stadsdeelraad en de centrale stad haaks op elkaar. De milieuaspecten van beide varianten wegen niet tegen elkaar op. ,,Wanneer je een tunnel maakt onder het Geingebied gaat het om een traject van 11 kilometer. Ik vroeg mij laatst af of ik in het Geingebied zou kunnen blijven recreëren als het ondertunneld zou zijn. Het antwoord is ja. En de Hoge Dijk is een aangelegd recreatie- en groengebied. Dat kun je ook verplaatsen. Bij verbreding van de Gaasperdammerweg worden de dijklichamen van de Gaasperdammerweg en de groenstroken eraan weggehaald. En dat is nu juist de plek waar veel bewoners recreëren", weet Lony.

Woongenot
Daarnaast komt de AGG op voor en groter aantal bewoners voor wie het woongenot drastisch achteruit gaat bij het optuigen van de Gaasperdammerweg. Bij ondertunneling zou slechts een aantal boerderijen in de weg staan, is het argument. ,,Het milieu is veel meer gebaat bij sneller verkeer dan bij de consequenties die verbreding van de Gaasperdammerweg met zich brengt", aldus Duvivier die waarschuwt voor de gevolgen. De AGG proeft steeds meer dat er op niet naar waarheid gebaseerde argumenten, draagvlak wordt gecreëerd voor opwaardering van de Gaasperdammerweg. ,,Zo wordt er steeds gezegd dat een tunnel niet twee keer drie rijstroken kan behelzen, maar uit onderzoek is gebleken dat het wel kan. We gaan dan nu ook hard inzetten op de tunnel", aldus Lony. En zo wordt de luchtvervuiling erg onderschat. ,,Tegenwoordig moet je al 1.000 meter van een grote weg af zitten wil je geen last hebben van de vervuiling door uitlaatgassen, heeft onderzoek uitgewezen. En dat is al het dubbele van wat een aantal jaren is geadviseerd. De prognose is dat het autobezit aankomende jaren nog eens groeit." Wat werkzaamheden aan de Gaasperdammerweg betekent, kunnen voor omwonenden binnen een jaar aan den lijve ondervinden. Naar alle waarschijnlijkheid wordt binnen een maand een spoedwet aangenomen die groen licht geeft voor zogenaamde benuttingvarianten. Deze wet betreft een heleboel wegen in Nederland, waaronder de Gaasperdammerweg. In het kort betekent dat dat de vluchtstroken als rijstroken worden ingericht, dat er om de paar honderd meter een verkeershaventje wordt gerealiseerd en er groot onderhoud wordt gepleegd. De werkzaamheden zullen vooral 's avonds en in het weekend plaatsvinden en kunnen worden bestempeld als een groot project. ,,Dat betekent misschien ook al aantasting van de dijklichamen en de eco-gebieden, want op de weg zelf is geen ruimte meer voor verkeershaventjes die noodzakelijk zijn omdat er straks geen vluchtstroken meer zijn", besluit Ronald.
Wie op de hoogte wil worden gehouden van de activiteiten van de AGG kunnen de website bezoeken: www.gaasperdammerweg.nl

Naar boven      Home