Een bloemlezing uit de persberichten van het afgelopen jaar

Ofwel hoe standvastig zijn organisaties en mensen in hun standpunten

1 okt De Echo AGG tolereert geen verbrede en overkluisde Gaasperdammerweg.
24 sept Amsterdams stadsblad: AGG is klaar voor snelwegoorlog. Bewoners pikken standpunt "de Uitweg" niet.
24 sept De Echo Milieudefensie: Gezondheidskordon rond grote steden. Op alle snelwegen rond en door de grote steden 80 km per uur.
23 sept Parool: AGG. Rust voor konijn, niet voor mens. Bewoners in aktie.
20 sept Telegraaf: Regio bouwt huizen in ruil voor wegen. Stadig: vraagt het rijk garanties voor bereikbaarheid in ruil voor wegen. Meijdam: Wij maar ook het rijk moeten beseffen dat dit gebied de economische motor van het land is, die moet draaiende worden gehouden.
17 sept De Echo Platform Gaasperdam: Er zijn nog veel onduidelijkheden. een fundamentele aanpak van de leefbaarheidsproblemen rond de Gaasperdammerweg en het NIET verplaatsen van gelijksoortige problemen naar andere bewoners van Zuidoost is nodig.
12 sept Flevopost. Flevolands bedrijfsleven: "Advies De Uitweg is een uitvlucht". Completeer ring aan de Zuidkant van Amsterdam. De navelstreng, de A6-A9 MOET worden aangelegd.
10 sept De Echo De Uitweg adviseert verdiepte en overkluisde Gaasperdammerweg. Stadig: "Er komt meer verkeer maar het wordt beter"
9 sept Parool Stop Gaasperdammerweg onder de grond.
8 sept De Uitweg: Persbericht
21 aug Parool Statenlid (NH) Cornelisse: Goede verbinding Almere noodzakelijk, Gaasperdammerweg verbreden.
16 juli Amsterdams Stadsblad: Vogels gedijen goed bij langsrazend verkeer knooppunt Holendrecht.
9 juli De Echo: Draagvlak voor verbreding Gaasperdammerweg het grootst.
9 juli Amsterdams Stadsblad Mark van der Horst: Bouw weg op palen, geen geknutsel aan Gaasperdammerweg.
8 juli Peijs: Proef rond Overschie landelijk invoeren, 80 km-zone op wegen nabij wijken.
5 juli Telegraaf Mark van der Horst: Snelweg op palen moet patstelling doorbreken.
2 juli Amsterdams Stadsblad Politiek Zuidoost: bredere Gaasperdammerweg in Tunnel.
25 juni Amsterdams Stadsblad: Verdonk: Dure tunnel levert ook wat op.
15 mei Het Parool Stadig eist toch tunnel voor A6-A9 liefst onder het Gein.
14 mei Telegraaf Provincie NH: Tracé tussen A6 en A9 van de baan, bestaande wegen verbeteren.
7 mei Amsterdams Stadsblad Provincie NH: Geen verbinding A6 met A9.
7 mei De Echo: A9 als offerlam.
26 maart Telegraaf: Paniek over verbreding Gaasperdammerweg onder bewoners na uitlatingen de uitweg en verdonk.
17 febr Amsterdams Stadsblad: De Gaasperdammerweg van snelweg tot verbindingswg, reactie op streekplan provincie.
15 jan Amsterdams Stadsblad: Snelweg door recreatieplas gaat niet door, GS NH zien af van het doortrekken van de A9 dwars door Ouderkerkerplas na felle protesten bewoners.


Zomaar een bloemlezing uit de pers van het jaar 2003, Positieve en negatieve berichten, met allemaal één kenmerk, de strijd tussen vóór- en tegenstanders van de A6-A9 varianten. Dan hebben we het nog niet eens over al die varianten die in het verleden al zijn afgestemd en die de randstad onleefbaar maken en de natuur verwoesten. Wel meer inwoners, maar niet de wegen die nodig zijn om al die mensen te vervoeren en economisch welzijn te brengen. En maar in de file staan CO2 produceren en het milieu verzieken
De Gooise weg, een incomplete ontsluiting van Amsterdam.
De A3 gestopt met de werkzaamheden als gevolg van het politieke klimaat van destijds (onderkenning van de negatieve effecten van autoverkeer) en het feit dat de groei van de bevolking en van de economie achterbleven bij de veel te hoog ingeschatte voorspellingen, waardoor vervoers- en verkeersprognoses en de daarbij behorende voorzieningen in een ander licht werden gesteld. Dit heeft er toe geleid dat het verkeers- en vervoersbeleid belangrijke wijzigingen onderging en besloten werd om alnog terughoudend om te gaan met de aanleg van nieuwe Rijkswegen. Deze beleidsombuiging heeft ertoe geleid dat er niet verder is gegaan met de aanleg van de A3. Resultaat weer een ontsluiting minder voor Amsterdam

En Nu...... De Oost-West verbinding aan de Zuidkant van Amsterdam.
Amsterdam een provincieplaats met metropoolambities, het wordt nooit wat zonder echte wegen.....
Naar boven      Home