Kleine aanpassingen op en rond snelwegen effectief


1 april 2003 (een mop of toch niet??)

Kleine maatregelen aan snelwegen hebben effect

Zie website rijkswaterstaat
De kleine maatregelen die Rijkswaterstaat heeft getroffen om de doorstroming op de snelwegen in de randstad te verbeteren, blijken effect te hebben. Zo zijn de problemen bij de Coentunnel sterk verminderd en staan er op de verbindingsweg A4/A9 richting Amstelveen bij knooppunt Badhoevedorp geen files meer.

Bij de Coentunnel is in februari de doorrijhoogte met tien centimeter verhoogd. Daardoor is het aantal meldingen van verkeer dat de maximumhoogte overschrijdt, sterk afgenomen. Doel was een afname van 150 naar 25 meldingen per maand. In de afgelopen maand zijn er echter slechts tien meldingen geweest. Dat scheelt veel tijd voor automobilisten want iedere keer dat een vrachtwagen de maximumhoogte overschrijdt, wordt de tunnel afgesloten en ontstaat er een file. Het succes bij knooppunt Badhoevedorp is te danken aan nieuwe belijning en extra matrixborden boven de verbindingsweg A4/A9 richting Amstelveen. Daardoor is het mogelijk om op deze weg een extra rijstrook in te zetten. Nadat de maatregel is genomen, zijn er op de verbindingsweg geen files meer ontstaan.

Rijkswaterstaat is al geruime tijd bezig om met name in de randstad door middel van kleine aanpassingen de verkeersdoorstroming op de rijkswegen te bevorderen. Doel is een meer gelijkmatige snelheid te verkrijgen of de rijstrookwisselingen te verminderen waardoor een rustiger wegbeeld ontstaat en filevorming wordt beperkt. De kleine maatregelen - ook wel quick wins genoemd - worden vooraf op haalbaarheid, effectiviteit en kosten beoordeeld.

Op het programma staat onder meer nog het verlengen van de invoegstrook vanuit de Velsertunnel op de A9 bij de samenvoeging met de A22. Rijkswaterstaat verwacht dat het invoegen dan makkelijker gaat waardoor de filevorming bij deze samenvoeging vermindert.




Naar boven      Home