Resultaten van één jaar 80km op de A13



Snelheidsbeperking zuivert lucht en dempt verkeerslawaai

Trouw. 10 mei 2003.

Met de verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 80 kilometer per uur op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie -11 mei vorig jaar ? is de uitstoot van uitlaatgassen daar met 10 tot 20 procent afgenomen en het verkeerslawaai meer dan gehalveerd. Dat bleek begin dit jaar uit een vooronderzoek van DMCR Milieudienst Rijnmond.
Direct naast de A13 heeft het DCMR de concentratie van stikstofdioxide gemeten, wat na mei vorig jaar neerkwam op een afname van 2,5 tot 8 procent ten opzichte van de vroegere concentratie. De optimistische voorspellingen van TNO, die de vermindering op zeven procent schatte, zijn daarmee nu al realiteit.
Mevrouw Radder woont naast de drukke weg en zegt te merken dat de geluidsoverlast minder geworden is. "Daar hadden we mede dankzij de dubbele beglazing sowieso weinig last van. We maken ons meer zorgen om de luchtkwaliteit. Als er weinig wind staat, zie je nog steeds een soort mistige waas over de wijk hangen." Zelf woont Radder ten westen van de A13, waar een zeewind de wijk doorgaans 'schoonblaast'. De oosterburen van de rijksweg ondervinden dus nog meer smog. Daar klinken gelaten reacties van bewoners die al veertig jaar in Overschie wonen en de A13 op de koop toe nemen. Voorzitter Joop Bosman van de stichting Gezond Overschie is alles behalve tevreden. Hij zegt dat buurtbewoners nog steeds elke dag een pakje sigaretten aan vervuilde lucht per dag, binnenkrijgen.

Hoewel omwonenden niet alleen positieve geluiden laten horen, heeft de nieuwe snelheidsregel zijn doel behaald. Maar dat gaat wel ten koste van de automobilist die bij Overschie langzamer moet rijden. Volgens de Verkeersinformatiedienst hebben de files bij Overschie zich na invoering van de snelheidsbeperking verplaatst naar het knooppunt bij Berkel en Rodenrijs. In lengte en tijdsduur zijn die zwaarder geworden dan een jaar geleden. Veel automobilisten voelden de nieuwe regel ook in hun portemonnee. Tijdens de eerste maanden van de proef viel een bovenmatig aantal van 4500 bekeuringen per dag. Die cijfers namen gestaag af, want van de 150 000 automobilisten die per dag Overschie passeren, overtreedt vanaf oktober nog maar een half procent van de voorbijgangers de maximumsnelheid. Een normaal percentage in vergelijking met andere snelwegen.
De kans bestaat dat de snelheidsbeperking op de A13 elders navolging krijgt. Dat hangt af van de conclusies van het TNO, dat begin juni de uitkomsten van een onderzoek naar de effecten van deze proef presenteert. Eerste in de rij is in dat geval de vinex?wijk Carnisselanden in Barendrecht. Knooppunten bij Utrecht, Den Haag en Amsterdam zijn volgens de zegsman daarna aan de beurt.

redactie binnenland

Naar boven      Home