Nederland niet langer meer koploper op milieugebied. Uit Trouw 14 april 2003.DEN HAAG ? Nederland heeft zijn koppositie verloren als het om de aanpak van het milieu gaat en behoort nu tot de Europese middenmoot, zo blijkt uit een gisteren gepresenteerd rapport van de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling Oeso. Die conclusie wordt bevestigd in de Milieubalans 2003 die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gisteren uitbracht. Het milieu wordt schoner, maar dat gaat niet zo snel als het kabinet zou willen. De doelstellingen van 2010 worden waarschijnlijk niet gehaald. Nederland heeft door zijn hoge dichtheid van bevolking, industrie, vee en transport de zwaarste milieudruk van heel Europa. Maar omdat we in de uitvoering van het milieubeleid bij de kop groep van Europa horen, wordt veel van die druk gecompenseerd. Europese regelgeving zorgt er echter voor dat Nederland zich laat terugdrukken in het peloton en zich richt op het voldoen aan die Europese regels, terwijl andere landen hun achterstand juist inlopen. Uit een studie van het Europees Milieu Agentschap, die ook al gisteren naar buiten kwam, blijkt dat Nederlanders zich het minste van alle Europeanen zorgen maken over het milieu. Slechts 21 procent van de Nederlanders zegt zeer bezorgd te zijn, tegen gemiddeld 34 procent van de Europeanen. Volgens EMA woordvoerder Hans Vos denkt de Nederlander dat het milieu klaar is. Staatssecretaris Van Geel van milieubeheer gaf bij de presentatie van de rapporten aan de burger duidelijk te willen maken wat de overheid doet om het milieu in stand te houden. "De kosten van milieumaatregelen moetenzichtbaar worden; zodat burgers zien wat de afwegingen zijn." Volgens het RIVM kunnen de milieukosten omlaag. Als het Nederlandse kabinet zijn strategie meer en vroeger afstemt op Brussel, kan het milieubeleid een stuk kosteneffectiever worden. Een van de grootste milieuproblemen is het wegverkeer. Dit is, de afgelopen zestien jaar met 50 procent toegenomen, vooral doordat mensen meer kilometers zijn gaan rijden. Europese emissienormen en Nederlands accijnsbeleid hebben ervoor gezorgd, dat de milieudruk niet dezelfde stijging heeft gekend, maar het kan volgens het RIVM nog beter. Strengere Europese regels zijn nodig om het tij te keren. Kilometerheffing is kosteneffectief: het draagt bij aan een schonere én beter bereikbare omgeving. Ook de OESO waarbij 29 industrielanden zijn aangesloten, adviseert Nederland om een kilometerheffing voor auto's en vrachtwagens in te voeren. Staatssecretaris Van Geel pleitte voor invoering van een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur op ringwegen rond Utrecht en Amsterdam. Dit is al het geval op de A13 bij. Overschie. |