Mensen zijn bijna niet uit hun auto te krijgenUit: Trouw 27 oktober 2003 Het verkeer in Nederland lijkt op een hartpatiënt zijn 'gezondheid' - de mobiliteit - loopt ernstig gevaar. De wegen slibben dicht. Een totaal verkeersinfarct dreigt. Als er niet snel 'gedotterd' wordt, kon het wel eens slecht aflopen met de 'patiënt. Verkeer, Ruut Verhoeven AMSTERDAM - Belangrijkste oorzaak van de huidige verkeersproblematiek is de toegenomen mobiliteit. Steeds meer mensen verplaatsen zich in steeds meer auto's over het Nederlandse asfalt. Pogingen om ze van deze slechte gewoonte af te brengen, lijken op voorhand tot mislukken gedoemd. Maar nodig is het wel. ,,Verplaatsingsgedrag is voor een groot deel gewoontegedrag'', zegt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck. ,,Wie eenmaal een keuze gemaakt heeft voor een bepaald vervoermiddel, denkt daar niet meer over na. Pas wanneer er iets ingrijpends gebeurt - de benzine wordt twee keer zo duur of je gaat verhuizen - is de automobilist bereid na te denken over alternatieven. En om te komen tot ander gedrag is ook nog eens eerst een gunstige ervaring met een andere vervoerswijze nodig.'' Wildervanck weet waarom mensen zo lastig uit de auto te krijgen zijn. ,,De auto is altijd beschikbaar, comfortabel en soms zelfs goedkoper dan het openbaar vervoer. Maar het allerbelangrijkste: de auto biedt privacy. Even geen andere mensen om je heen. Iedereen speelt dagelijks minstens twee totaal verschillende rollen: thuis en op het werk. Om over te schakelen heb je wat tijd nodig. Waar kun je even tot jezelf komen om je voor te bereiden op die andere rol? Precies: in de auto, liefst alleen. Of je daarbij in de file staat, maakt niet uit. Die file is er voor je broodnodige rust.'' Pogingen om weggebruikers op alternatieven te wijzen, zijn volgens Wildervanck tot dusver weinig effectief gebleken. ,,Neem het transferium, de naam alleen al. Wie verzint dat? Mijn eerste associatie was die van een enge seksueel overdraagbare ziekte. Op zich is het een perfect systeem om mensen uit de prairie hun auto te laten stallen aan de rand van de stad, van waar ze verder kunnen met het openbaar vervoer. Maar waarom werkt het niet? Omdat er slecht gecommuniceerd wordt naar de potentiële klanten toe. De notoire automobilist weet niet wat een transferium is en hoe het werkt. Dat moet je helder uitleggen en de voordelen benoemen. Alleen zo heb je een kans om ze over te halen er gebruik van te maken.'' Wildervanck maakt de overheid nog een ander verwijt: het experiment met de carpoolstrook op rijksweg A1 bij knooppunt Muiderberg. ,,Daar is men veel te vroeg mee gestopt. Dat heb ik altijd zeer betreurd. Je moet dat soort dingen de tijd gunnen. Geef mensen de kans om met andere systemen gunstige ervaring op te doen. Nu werd die wisselstrook al bij de opening een geldverslindende politieke blunder genoemd. Daar ben ik niet zo zeker van. Al moet ik toegeven dat zo'n strook ook nadelen heeft. Wie wil tenslotte met z'n drieën in de auto naar zijn werk?'' Commentaar AGG Geef ons dan ook die wegen, in plaats van het lummelachtige domme achterbakse poldermodelgedoe, Kijk naar de voorzienende blik van de bestuurders van 50 jaar geleden, koop een boek of ga een vak leren, bestuurders, kamerleden, commissieleden, staatssecretaris en ministers, wordt wakker of wordt banketbakker. (mooi beroep trouwens) |