Kilometerheffing helpt niet Enige remedie tegen files is nóg flexibeler werktijden


Van onze verslaggever

AMSTERDAM ? De werktijden van de Nederlanders moeten flexibeler worden en winkels en andere voorzieningen moeten veel ruimere openingstijden krijgen. Dit zijn voorwaarden voor een effectief verkeersbeleid. Variabele kilometerheffing helpt niet tegen het fileprobleem.
Dit stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau SCP in zijn rapport 'Mobiel in de tijd, op weg naar een auto?afhankelijke maatschappij, 1975?2000' dat vandaag verschijnt. Het SCP constateert dat het autogebruik in de loop der jaren mede is toegenomen door veranderde leefpatronen: meer kleinere huishoudens, geëmancipeerder taakverdeling tussen man en vrouw, combineren van arbeid en zorg, en meer uithuizige vrijetijdsbesteding. Ruim een kwart van de tussen eind jaren zeventig en eind jaren negentig gerealiseerde groei van het autogebruik is te herleiden tot deze sociale en culturele veranderingen. Het aantal verplaatsingen per auto nam in deze periode zelfs met ruim eenderde toe: De overheid dient de steeds drukker bezette huishoudens tegemoet te komen door hun de mogelijkheid te geven alle dagelijkse activiteiten op elkaar af te stemmen.
Uit het onderzoek van het SCP blijkt dat steeds meer mensen om uiteenlopende redenen vaker gelijktijdig ? tijdens de spits ? onderweg zijn. Tijdgebrek noopt tweeverdieners om het boodschappen doen en het brengen en halen van kinderen te combineren met de gang naar het werk.
Invoering van de variabele kilometerheffing zal de problemen rondom afstemming en opeenvolging van 'verplichte' activiteiten alleen maar bemoeilijken, zegt het SCP. Het financieel belasten van de mobiliteit op de drukste momenten van de dag biedt alleen uitkomst wanneer er ruimere mogelijkheden zijn tot het verrichten van de activiteiten op andere momenten van de dag.
Het aantal personenauto's is sinds de jaren zestig meer dan vertienvoudigd, van 600 000 naar ruim 6,5 miljoen. Driekwart van alle huishoudens bezit er een. Een op de vijf huishoudens heeft er twee, een op de vijftig zelfs drie of meer. Het aantal kilometers steeg van nog geen 40 miljard naar ruim 225 miljard kilometer per jaar. Daarmee reizen alle Nederlanders samen jaarlijks meer dan 5,6 miljoen keer de aarde rond. Anno 2000 is de automobilist gemiddeld 8,5 uur per week onder weg, twee uur langer dan in 1975.
De vrijdag is ?mede door het vrijetijdsverkeer? de drukste dag van de week. maar de hoogste piek ligt bij de ochtendspits op de woensdag. Rond kwart over acht zijn dan ruim 2,1 miljoen mensen tegelijkertijd onderweg.

Commentaar AGG

Zij die niet kunnen doorberekenen, de bejaarden, werkelozen, sociale minima zullen de dupe zijn van deze maatregel. Want mevrouw de minister U denkt toch niet dat de zakenman bang is voor een kilometerheffing, welnee we verhogen de tarieven gewoon!!!
Naar boven      Home