Wat is de beste oplossing voor de A6-A9 verbinding


Opmerking
Deze pagina behoort tot het historisch archief van de AGG website. De AGG is anno 2007 van mening dat er geen asfalt in de regio kan en mag worden aangelegd. De A6-A9 problematiek dient door de overheid opgelost te worden door maatregelen op verkeersregulerend vlak: beter OV, thuiswerken, rekeningrijden, meer parkeerplaatsen (waardoor betere spreiding van werktijden) enz. enz...

Inleiding

De standpunten van de AGG zijn duidelijk, meer auto's leiden alleen maar tot meer files en meer wegen. En meer wegen leiden tot meer auto's. Er moet een eind gemaakt worden aan de alsmaar groeiende asfaltlagen en kilometervreters die het milieu, de natuur en de mens zelf belasten. Wonen en werk moet meer worden gecombineerd en er moeten meer en vooral betere alternatieven in het openbaar vervoer worden ingevoerd.

Natuurlijk is de mens zelf de grootste veroorzaker van de ellende, we maken allemaal gebruik van de auto, is het niet met de eigen vierwieler dan wordt er wel een bus gebruikt, want gereisd moet er worden.

Daar waar mens en milieu samenkomen ontstaan wrijvingen. Aan de ene kant wil men graag de aangrenzende natuurgebieden behouden, aan de andere kant wil men ook mobiel blijven. Inwoners van Gaasperdam en het Gein wonen op een grondgebied wat 30 jaar geleden nog tot het idyllische Geinlandschap behoorde. Boerderijen afgewisseld met riviergebieden en landschappelijk schoon moesten wijken voor de alsmaar groeiende massa mensen die een woning nodig hadden. Het is vreemd maar vaak denkt de aktievoerder niet na over de oorzaken van het eigen handelen.

De bewoners van de Bijlmermeer hebben, weliswaar niet zonder meer, een grote verbindingsweg in hun woonwijk toegestaan. Wij wonen en werken en willen ook mobiel zijn, dus wie zijn wij dat we verbindingswegen willen tegengaan. Dat de verbindingsweg een snelweg zou worden is bij de plannen voor de aanleg verzwegen. En toen de weg er eenmaal lag en ondanks toezeggingen een snelweg bleek te worden is de situatie geaccepteerd en gedoogd. Ooit zou immers die snelweg worden aangelegd die de overlast zou verminderen.......

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat nieuwe bewoners en anderen die verbindingen nodig hebben ALLE overlast gaan afwentelen op een relatief klein bevolkt gebied. Ook al wordt daarbij natuur gespaard. Voor nieuwe bewoners is ook natuur aangetast en op grove wijze vernietigd. Het natuurgebied voor de Bijlmerbewoners, verkracht ten behoeve van nog meer woningen in Gaasperdam en Gein I, II en III.

Het kan niet zo zijn dat juist deze nieuwe bewoners nu alle overlast nogmaals willen afwentelen op de bewoners van de oude Bijlmermeer. Bestuurders en overheden, Gemeente en Rijk u discrimineert toch niet!

Het beste alternatief is, niet nog meer asfalt, maar als er geen andere oplossing is en er een snelle verbindingsweg moet komen van de A6 naar de A9 dan moet deze weg worden aangelegd in een tunnel onder het Geingebied en nooit worden afgewenteld op de bewoners van de Bijlmermeer. Meer dan 25000 bewoners hebben daar recht op. En de bewoners hebben het recht zelf te beslissen over de toekomst van hun leefgebied. Vele anderen menen daar een mening over te kunnen geven zonder de bewoners te raadplegen, Natuurmonumenten, Provincie, Gemeente en Groeperingen als Het Platform Gaasperdam verschuiven de overlast met het grootste gemak in onze richting. Al deze initiatieven zijn onrechtmatig en nutteloos.

Welke mogelijkheden zijn er?

De uitgangspositie in de volgende vergelijkingen zijn de twee hoofdalternatieven in de varianten van de vele overleggen die er zijn geweest. Het CRAAG overleg en "de Uitweg" behandelen diverse varianten die zijn gebaseerd op een tweetal alternatieven:
    vergroting en uitputting van de Gaasperdammerweg, in de tabel GAASP, of een
    nieuwe tunnelcombinatie door het Geingebied, in de tabel GEIN
De vergelijking zal worden gemaakt tussen de dubbele boortunnel als voorgesteld door Rijkswaterstaat ten opzichte van het uitgewerkte Meest Milieuvriendelijke Alternatief in het CRAAG overleg, waarin verstrekkende aanpassingen nodig zijn aan de A1, de A9 ter hoogte van de Gaasperdammerweg en de aansluitingen en kunstwerken ter hoogte van het knooppunten Diemen en Ouderkerkerplas. In de tabel wordt gebruik gemaakt van de minimum eisen voor actieplannen, zals uitgevaardigd door de Europese Unie. Er is gekozen voor deze aanpak omdat de Europese Unie als referentiekader en rechtelijk bestuur de mogelijkheid tot beroep kent voor de burger. Het juist volgen van de richtlijnen is dan ook de meest effectieve manier tot bestrijding van bestuurlijke dwalingen. Navolgend worden de voor- en nadelen van beide alternatieven behandeld in het kader van de bestuursrechtelijke bepalingen die (onder voorbehoud) in werking treden per 30 juni 2003 en waaraan alle lidstaten van de EEG doenen te voldoen.

De tabel bevat grenswaarden en geeft enige kanttekeningen ten aanzien van de problematiek. Het is zeker geen diepgaande benadering doch slechts een richtlijn in de probleemgebieden.
De volgende documenten zijn in de vergelijkingstabel opgenomen:

Zie ook De richtlijnen verkeer en geluid van de Europese gemeenschap.

Grenswaarden voor benzeen en koolmonoxide in de lucht (pdf) Nieuwe Normen
Grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht (pdf) Nieuwe Normen
Grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht (pdf) 1980 Normen
Controle van de atmosferische vervuiling (html) Index
C.A.F.E. “Schone lucht voor Europa” thematische strategie voor de luchtkwaliteit

PS. (2012) Alle bovenstaande links zijn ontoegankelijk geworden, misschien wel door de transparantie van de Europese Unie.
Norm omschrijving Opmerkingen GAASPERDAMMERWEG TUNNEL-ONDER-GEIN
Omvang Beschrijving snelle verbinding tussen A6 en A9 Benutting bestaande! snelweg in woonwijk en tracé-aansluitingen, verbreding.
Er zijn meerdere varianten zoals het MMA van de CRAAG, maar ook meer toekomstgerichte alternatieven zoals tunnels en overkappingen
Aanleg Tunnelcombinatie in dun bevolkt landschappelijk schoon gebied
locatie In bewoond gebied Amsterdam Zuidoost. Tussen Diemen, A1/A9 en Ouderkerkerplas, A2/A9 Ten zuiden van bewoond gebied tussen knoopunt A6/A1 en Knooppunt A2/A9
Kosten begrotingen kosteneffectiviteits- en kosten-batenanalyses Volledig MMA A1, A6 en A9 met A9 2 x 3 baans 3,5 Miljard gulden
Dit is dus zonder toekomstvisie en tunnel overkapping A9
totaal beschikbaar voor verbinding 2 x 3 baans (MMA)
Kosten verdieping of tunnel varianten zijn niet meegenomen
2 x 3 baans dubbele boortunnel incl alle kunstwerken 3,0 Miljard gulden
totaal beschikbaar voor verbinding 2 x 3 baans + 2 x 2 baans
aantal inwoners betrokkenen in gebied tot 300 mtr 25000
tot 1000 mtr 40000
tot 300 mtr 300
tot 1000 mtr 4000
landgebruik Verbreding en benutting eventueel ondertunneling bestaande weg. Tracé-aansluitingen in Natuur en recreatiegebied. Minimaal landgebruik Ondertunneling door landelijk gebied 80% en natuurgebied 20%, ook minimaal landgebruik.
voornaamste geluidsbronnen Wegverkeer, bij varianten op- en afritten en/of ventilatieschachten Wegverkeer, Op- en Afritten en ventilatieschachten
weguitvoering In open veld dubbellaags ZOAB, Spitsstrook benuttingvarianten. Volgens Parallel Variant MMA CRAAG
Andere varianten vergen zeer grote ingrepen
Dubbele boortunnel 2 x 3 baans
geluidsbelasting geluidscontourkaarten en grenswaarden ingevolgen artikel 5 Zie Craag onderzoek Niet beschikbaar
Wegverkeer Lden en Lnight Metingen te verrichten volgens de richtlijnen (4m hoogte)
bestaande weg nu al te hoog (tot 75 dBA)
Te verwachten is dat alle alternatieven forse overlast veroorzaken. Bij ondertunneling treedt concentratie op in omgeving van aan- en afvoerwegen en aansluitingen en ventilatieschachten
Te verwachten is een minimaal geluidsniveau, Bij aansluiting knp Holendrecht en ventilatieschachten is overlast te verwachten
Spoorwegverkeer Lden en Lnight Nu al boven acceptatieniveau, wordt van 2 spoors vierspoors met hogere geluidsdruk, Geluidsafscherming is ondermaats Minder ivm verdiepte aanleg spoor bij Abcoude rest Idem
Vliegverkeer Lden en Lnight Vooral deze omgeving wordt gehinderd ivm invlieg en uitvliegroutes Minder hinder, niet bekend
Culminatie motivatie en Lden en Lnight Ernstig tot zeer ernstig. o.a. door complicaties bij de geluidafscherming waar spoor en weg samenkomen Minimaal
dosis-effectrapportage effect op gezondheidssituatie Ernstig tot zeer ernstig Minimaal
milieu-effectrapportage effect op ecosysteem ingeval benuttingsalternatief minimaal
bij verder doorgevoerde varianten ernstig tot zeer ernstig
nog onbekend ivm grondwaterstromingen in natuurgebieden redelijk tot ernstig
omschrijving problemen Snelweg door een woonwijk met overlast aan direct 25000 bewoners dient te worden uitgebreid ivm toenemende verkeersdruk Snelweg door landelijk gebied, met belangrijke natuurhistorische waarde en waterstromings gebied nabijgelegen natuurmonument
geluidsmetingen praktijkmetingen en acties. meting van het geluidsniveau op één of meerdere plaatsen om na te gaan of het ontvangen of uitgezonden geluid al dan niet voldoet aan bepaalde vastgestelde eisen nog te bepalen nog te bepalen
knelpunten Verkeer dient doorgang te vinden tijdens vergroting. Dit geeft langdurige en extreme overlast aan omwonenden. Verbinding doorloopt minimaal 3 knelpunten (knooppunten) Ongehinderde bouw , knelpunten bij aanleg (tunnelbouw) geen knelpunten in uiteindelijke uitvoering (reeds voorbereid)
bescherming stille zones Geen verschil tussen beide trajecten, < 45 dBA Diemerbos, Ouderkerkerplas, Bijlmerpark Gein, Vecht, Hogedijk
verkeersplanning vermindering, snelheidsgrenzen, andere vervoersmodi, alternatieven bewoond gebied snelheidsbegrenzing 70 km uur Tunnel 100 km uur
lange termijn strategie Totaal niet!!, benutting van rijstroken geeft geen enkele garantie voor de toekomst.
Varianten zoals ondertunneling geven extreme overlast tijdens de bouw, onmogelijke uitdagingen voor de milieudruk en kunnen uiteindelijk de verkeersdruk in bewoond gebied toch niet aan
Zeer efficient, naast deze voorziening blijft de 2 x 2 baans verbinding bestaan. Tevens ontlasting A10
technische maatregelen wegbekleding, rails, isolatie woningen Dubbellaags ZOAB Tunnel
Grenswaarde CO Koolmonoxide 5 mg/m3 1 jan 2003
0 mg/m3 1 jan 2005
Jaargemiddelde Benzeen 5 µg/m3 1 jan 2003
0 µg/m3 1 jan 2010
Grenswaarde CO2 Kooldioxide
Grenswaarde SO2 en SOx Humaan 60 % van de daggrenswaarde (75 µg/m3 mag niet meer dan drie keer per kalenderjaar worden overschreden)
Ecosysteem 60 % van de wintergrenswaarde (12 µg/m3)
Grenswaarde NO2 en NOx Per uur 70 % van de grenswaarde (140 µg/m3 mag niet meer dan 18 keer per kalenderjaar worden overschreden) Humaan 80 % van de grenswaarde Jaargemiddelde (32 µg/m3)
Ecosysteem 80 % van de grenswaarde Jaargemiddelde (24 µg/m3)
Komt nu al boven de 45 µg/m3 binnen 50 mtr van de weg
Grenswaarde Zwevende deeltjes PM10 Daggemiddelde 60 % van de grenswaarde (30 µg/m3 mag niet meer dan zeven keer per kalenderjaar worden overschreden) Jaargemiddelde 70 % van de grenswaarde (14 µg/m3) Ernstige twijfel of deze maatstaf in bewoond gebied ooit behaald kan worden Geen of zeer weinig directe bewoning in omgeving
Jaargrenswaarde Lood 1 µg/m3 1 jan 2003, 0 µg/m3 1 jan 2005


Artikel 11 Evaluatie en verslagen

1. Uiterlijk op 31 december 2007 dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over de ervaring bij de toepassing van deze richtlijn.
2. Het verslag omvat een evaluatie van de behoefte aan communautaire kwaliteitsdoelstellingen met betrekking tot omgevingslawaai en, zo nodig, voorstellen voor dergelijke doelstellingen en voor tenuitvoerleggingsstrategieën met het oog op het behalen van de doelstellingen. Deze strategieën hebben betrekking op:
a) lange en middellange termijn doelstellingen ter vermindering van het aantal personen dat aan het lawaai van specifieke bronnen is blootgesteld; deze specifieke bronnen omvatten het wegverkeer, het spoorwegverkeer, het burgerluchtvaartverkeer en de industrie;
b) alle maatregelen die vereist zijn om deze doelstellingen te bereiken; deze maatregelen omvatten het gemeenschapsbeleid betreffende geluidsbronnen en alle andere relevante maatregelen;
c) relatief stille zones op het platteland.

Naar boven      Home