Voortgangsbericht IXAS #65,Maandag 9 januari hervat IXAS hei- en damwandwerkzaamheden, Bijlmerpleinpad vijf weken afgesloten voor het verkeer, Piepende werkvoertuigen?

Vakantie voorbij, Het gaat weer beginnen......

Wat was het rustig van de kerst tot 9 januari, maar helaas de kranen en heistellingen worden al weer in stelling gebracht en op 9 januari barst het werk weer in alle hevigheid los.

Maandag 9 januari hervat IXAS hei- en damwandwerkzaamheden

Op maandag 9 januari starten we met het aanbrengen van de laatste 1600 heipalen voor de tunnel. Onze heistellingen staan dan bij de wijken Laag Kralenbeek/Nieuw Kempering en bij Kantershof. De stellingen schuiven vervolgens op richting Huntumdreef. Vanaf 16 januari trekken we bij de op- en afrit van de Gooieseweg de laatste tijdelijke damwandplanken en brengen we de laatste planken van de middenbermdamwand aan. Als de damwandwerkzaamheden volgens planning verlopen, zijn we hier eind februari mee klaar. U vindt uitgebreide informatie over deze werkzaamheden in het bouwbericht op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat.

Herinnering: Bijlmerpleinpad vijf weken afgesloten voor het verkeer

Van maandag 9 januari tot uiterlijk maandag 13 februari is het Bijlmerpleinpad ter hoogte van de A9 afgesloten. Er is in deze periode een omleidingsroute voor fietsers en voetgangers. In de periode van de afsluiting maakt IXAS de ruimte onder de hulpbrug klaar om hier de tunnel te kunnen bouwen. Om de afsluiting zo kort mogelijk te houden, werken we als het nodig is op zaterdagen en voeren we gedurende drie weken in de nacht werkzaamheden uit die weinig hinder veroorzaken. Zie de voorgaande Voortgangsberichten over de werkzaamheden.

Piepende werkvoertuigen: waarom zijn ze terug?

Dat achteruitrijpiepers van de werkvoertuigen van IXAS veel overlast geven, was al snel na de start van het project duidelijk. Daarom hebben bijna alle voertuigen die vast op het werk aanwezig zijn inmiddels 'witte ruis'. Dit is een andere veiligheidssignalering die minder hinder geeft.

Waarom hoort u sinds november dan toch weer meer piepers? Dit heeft twee oorzaken. De eerste is dat er op het bouwterrein ook regelmatig hoogwerkers nodig zijn. Ook deze hebben een piepende veiligheidssignalering. Het volume van deze piepers is vaak harder dan dat van de achteruitrijpieper. Dat is nodig omdat de bestuurder van de hoogwerker de pieper altijd moet kunnen horen, dus ook als hij op hoogte werkt. De witte ruis is niet geschikt voor hoogwerkers en daarom hier geen oplosing. IXAS heeft wel bij 35 hoogwerkers die op dit moment op het werk aanwezig zijn het geluid van de piepers zachter gezet.

We tellen af

In juni is IXAS gestart met het aanbrengen van de laatste serie heipalen voor de tunnelbuizen. Dit zijn er in totaal 8000. Inmiddels hebben we daarvan 6400 stuks aangebracht. De laatste 1600 palen brengen we aan vanaf 9 januari.

Wist u dat ...

...er weer nieuwe luchtfoto's van het project zijn gemaakt?

Op 27 december was het prachtig weer. Een goed moment om luchtfoto's van het project te maken. Op deze foto ziet u hoe de nieuwe op- en afrit van de Gooiseweg op de eerste tunneldelen ligt. Op de voorgrond, bij de grote hijskraan, ziet u ook dat het dienstgebouw vorm begint te krijgen.

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl. Na 20.00 uur op werkdagen tot 07:00 uur en op zaterdagen en zondagen van 18:30 tot 10:00 uur belt u 020 4804070.