Verslag van het College verkeersmanagement op 22 mei 2019 in het dienstengebouw op de tunnel (bij de Gooiseweg)

Verkeersmanagement is het omgaan met de verwachte ontwikkelingen van het verkeer.

De A1 ter hoogte van de A9 gaat van 130.000 voertuigbewegingen per dag naar 190.000 in 2020
De A9 Gaasperdammerweg/tunnel verwacht dan 90.000 voertuigen per dag.

2019-2020

De laatste werkzaamheden vinden nu plaats in de tunnel. IXAS is al maanden bezig met het aanbrengen van hittewerende schilden (per schild 12 schoten, totaal 1,2 miljoen schoten (jazeker de bevestigingsbouten worden in het beton geschoten). Een Duitse firma doet dat. Ze hebben in continudienst 130 Roemenen daaraan werken onder leiding van een Poolse dame. Dit project duurt 9 maanden. Daarna moeten de veiligheidssystemen weer worden aangebracht en getest.

IXAS hoopt in januari 2020 de openingsvergunning te kunnen aanvragen bij de gemeente Amsterdam. Die besteedt dat weer uit aan deskundigen (Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied).
De prognose is om in april of mei 2020 de eerste tunnelbuis (noordkant) te kunnen openen, daarna volgen de zuidelijke banen en de parallelbanen. Deze fasering duurt ca. 5 maanden. Dus april – september of mei - oktober.

De wisselstrook gaat pas open als het project bij Amstelveen is afgerond. Project start daar in 2019 en duurt tot 2024/2026 Toegestane snelheden worden in de hoofdbuizen 100 km per uur en in de parallelbuizen 80 km. per uur.

2020-2021

De huidige Gaasperdammerweg wordt gesloopt en er wordt groen op het tunneldak aangelegd door Rijkswaterstaat. Er komt een meter grond op het dak (157.000 kub grond), vervolgens 2.400 bomen, 10.000 struiken en een grasmengsel. Rijkswaterstaat en gemeente bestuderen of er een afwateringssysteem mogelijk is zodat de bomen en struiken niet te droog komen te staan.

De gemeente buigt zich nu over het beheer van de tunnel; de gebiedsmanager is in overleg met V&OR = Verkeer en Openbare Ruimte. De vorige manager zit niet meer op de klus. Er wordt gezocht naar een nieuwe manager. Zodra die bekend is worden wij (AGG) op de hoogte gesteld. Deze projectmanager zal een procedure voor aanvullende voorzieningen op het dak moeten starten. AGG blijft vasthouden aan activiteiten die weinig geluid en lichtoverlast geven. Speelvoorzieningen voor kinderen en simpele horeca (bijv. voor overdag koffie/theetentje).

In verband met de evenementencentra en grote publiekstrekkers zoals de Johan Cruijff Arena, Ziggo, AFAS, AMC, IKEA wordt er een Commandocentrum in de Arena ingericht: politie, RWS en NS. Ze monitoren de komende en vertrekkende bezoekers.
Bij een voetbalwedstrijd en twee concerten tegelijk komen er in totaal 100.00 bezoekers. Vanaf 30.000 bezoekers is het operationeel.
Het Abcouderpad (tussen Huigenbos en Hakfort) zal aangepast worden, Hellingspercentage gaat van 4% naar 2,5%.
Naar boven     Home     Actualiteiten     Volledig scherm