Brandbaar beton en de tunnels van Amsterdam Het Europese Parlement heeft strengere veiligheidseisen opgenomen in de Europese tunnelrichtlijn na enkele grote tunnelbranden in de Alpen. In Nederland moeten alle wegtunnels langer dan 250 meter vanaf 1 mei 2019 voldoen aan de: wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (WARVW) regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (RARVW) De regels behelsen onder andere: Brandwerende betonconstructie scenarioanalyse Bedienprocessen Veiligheidssystemen Amsterdam kent 9 grote autotunnels. Een aantal is in beheer bij Rijkswaterstaat (R) zoals de Gaasperdammertunnel en een aantal wordt beheerd door de gemeente Amsterdam (A): Arenatunnel (A): Verbeteren van technische installaties. Eerste Coentunnel (R): Voldoet aan de eisen en is brandveilig, alleen regulier onderhoud. Tweede Coentunnel (R): Verbeteren brandbestendigheid van beton. Gaasperdammertunnel (R): Wordt in 2020 opgeleverd en voldoet aan alle eisen. IJtunnel (A): Afronden renovatie. Voldoet op 1 mei 2019 aan tunnelwet. Alleen regulier onderhoud. Michiel de Ruijtertunnel (A): Verbeteren brandbestendigheid van beton. Voldoet aan tunnelwet. Alleen regulier onderhoud. Piet Heintunnel (A): Voldoet niet. Wordt gesloten voor vrachtverkeer. Renovatie start in 2021. Spaarndammertunnel (A): Voldoet aan de tunnelwet. Alleen regulier onderhoud. Zeeburgertunnel (R): voldoet aan de tunnelwet. Alleen regulier onderhoud. Elke door Amsterdam beheerde tunnel krijgt elke maand of elke 2 maanden een onderhoudsbeurt. Hiermee blijven de tunnels in goede conditie. Bij een onderhoudsbeurt wordt de tunnel schoongemaakt, geïnspecteerd en worden er veiligheidstests uitgevoerd. Dit kan alleen als er geen verkeer is. Naar boven Home Actualiteiten Volledig scherm |