Home

Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg

Ook tunnels maken lawaai

We moeten nog een jaar wachten en dan is de Gaasperdammertunnel opgeleverd. Dan komt er nog zeker twee jaar van ernstige overlast door het afbreken van de oude Gaasperdammerweg en de aanleg van het "park". En daarna komt de rust weer terug in Amsterdam Zuidoost.... Nou ja, dat is maar betrekkelijk. De vliegtuigen blijven, de helicopters, de sirenes van brandweer, ambulance en politie en het geluid van het lokale verkeer op de dreven. Ook zal er nog wel overlast blijven bij de aansluitingen van de tunnel, bij Kantershof, Holendrecht-West en de Gooiseweg. Maarrr.. de ondergrondse snelweg wordt stil, of niet soms.....

Steeds vaker wordt er melding gemaakt van voelbare trillingen die in tunnels worden gegenereerd en die hinderlijk zijn voor omwonenden. Twee voorbeelden die ons er in ieder geval op wijzen dat we waakzaam moeten zijn op deze vorm van overlast.

Trillingen kunnen wel worden gemeten maar er is geen wet- en regelgeving in Nederland. En niemand is verantwoordelijk.

Voegovergangen tussen de asfaltplaten in het wegdek van de Roertunnel zorgen voor overlast bij omliggende huizen.

Bron, de Limburger.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de gemeente Roermond, Rijkswaterstaat en de projectontwikkelaar van de tunnel. Het gaat om trillingen, bromtonen en gebonk in panden in nieuwbouwwijk 't Parcje. Die wijk ligt op zo'n 25 meter van de tunnel. Bewoners van negen huizen maakten daar melding van, waarna het onderzoek volgde.
In dat onderzoek wordt geconcludeerd dat wanneer zwaar vrachtverkeer over die voegovergangen bij de tunnel rijdt, overlast het gevolg is. Die conclusie werd ook al eerder in 2014 getrokken, blijkt nu. Toen werd één voeg gerepareerd, een suggestie die ook nu in het onderzoeksrapport wordt gedaan.

Rijkswaterstaat lijkt echter niet van plan voegen te gaan repareren, zo laat een woordvoerder aan de krant weten. Zij stelt immers dat de trillingen niet door de voegen veroorzaakt worden. Rijkswaterstaat wil daarom ook niet financieel opdraaien voor een oplossing, maar is wel bereid mee te denken over het verhelpen van de overlast.

Geen wetgeving

Waar Rijkswaterstaat zichzelf niet als juridisch aansprakelijk ziet, is het de vraag wie wel de kosten voor zijn of haar rekening gaat nemen. Er is geen wetgeving die daar bindend uitsluitsel over geeft. Daarnaast vindt de gemeente Roermond dat zij geen partij is in het conflict.

Aanpak voegen tunnelbak tegen geluidsoverlast in Oosterhout

bron: geluidnieuws
De gemeente Oosterhout en Heijmans Infra BV gaan in 2019 de voegen in de tunnelbak van de Bovensteweg aanpakken om de geluidsoverlast in de woonomgeving terug te dringen.
Deze tunnelbak levert al jaren geluidsoverlast voor de omwonenden. De overlast wordt veroorzaakt omdat de voegen tussen de betonplaten in de loop der jaren in kwaliteit achteruit zijn gegaan. Zoals eerder aangegeven zal het geheel wegnemen van de geluidsoverlast niet mogelijk zijn. Door het aanpassen van de voegen verwacht de gemeente wel de overlast te kunnen verminderen.

Samen met Heijmans Infra B.V. heeft de gemeente diverse oplossingen en maatregelen voor het reduceren van de geluidsoverlast ten gevolge van de tunnelbak bekeken. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd om vast te stellen wat de vervormingen zijn van het beton bij het passeren van (zwaar) verkeer. De mogelijke oplossingen zijn op diverse punten beoordeeld zoals onder andere: reduceren geluid, oplossen geluid door voegovergang, aanleg- en onderhoudskosten.

Er is voor gekozen om van de huidige rijbaan circa tien centimeter beton uit het wegdek te breken. Na het verwijderen van de rijbaan zullen verschillende lagen asfalt aangebracht worden. De voegen worden van een speciaal ‘rekbaar’ asfalt gemaakt. Er blijven dus voegen zichtbaar, maar die zullen een stuk minder hoorbaar zijn.

Risico’s

De tunnelbak heeft een betonnen fundering. Zo’n betonweg heeft voegen nodig om de werking van het beton op te vangen. Bij asfalt bestaat die noodzaak minder. Als deze materialen op elkaar aangebracht worden, ontstaan er verschillende uitzet- en krimpkrachten. Om deze krachten op te kunnen vangen blijven er voegen benodigd. Dat is een van de redenen waarom de geluidsoverlast niet in z’n geheel weg te nemen zal zijn. Er zijn mogelijkheden onderzocht om onzichtbare voegen aan te brengen, maar dat blijkt door de constructie van de tunnel niet mogelijk. Door deze omstandigheden zal er jaarlijks onderhoud nodig blijven aan de tunnelbak en het asfalt. De eerste jaren zal zich dat beperken tot het bijwerken van de voegovergangen.

Kleistunnel in Uitgeest

Het wegdek van de Kleistunnel heeft in 2019 onderhoud nodig. Het asfalt is toe aan vervanging en op diverse locaties ervaart men geluids- en trillingsoverlast van de voegen in het wegdek. Tijdens de werkzaamheden die tussen 20.00 en 6.00 uur plaatsvinden, is doorgaand autoverkeer niet mogelijk. De omleidingsroutes staan met borden aangegeven.