De bijlagen behorende bij het Ontwerp WegAanpassingsBesluit Gaasperdammerweg. Deze bijlagen omvatten een kleine 250 pagina's en maken officieel geen onderdeel uit van het OWAB. Het is te uitgebreid om de bijlagen hier allemaal te behandelen of zelfs op te nemen, Grotendeels bevatten de bijlagen de Inspraakreacties trajectnota CRAAG, de MER nota's en onderzoeksrapporten over het milieu en de veiligheidsaspecten. Toch wil de AGG enige opmerkingen opnemen ten aanzien van het OWAB en aan de hand van de opmerkingen uit de bijlagen hier kanttekeningen en vooral commentaar bij plaatsen. Bijlage 1 In de milieutoets blz 1 geeft de commissie MER al aan twijfels te hebben aan de 40 ug/m3 NO2 norm. Feit is dat deze norm altijd al overschreden wordt zie de metingen van het RIVM Op bladzijde 3 worden de woningen waar de geluidsbelasting in 1986 al hoger was dan 55 dBA saneringsituaties genoemd. Er is in het verleden nooit een officiële hogere waarde vastgesteld zodat gesteld kan worden dat ALLE belasting boven de 50 dBA een overschrijding is. Iets verder stelt het rapport: "Uit het onderzoek blijkt dat langs het beschouwde wegvlak geen woningen liggen waarbij zonder geluidsmaatregelen een overschrijding optreedt van de grenswaarde met 2 dBA of meer" ……. We hebben het zeker niet begrepen, U heeft helemaal geen overlast dat denkt u maar, het zit tussen de oren!!!!! Of lezen we dit verkeerd.???? Bladzijde 4 oreert over de 1075 woningen die desondanks toch boven de drempel van 55 dBA uitkwamen. Ondertussen hebben de woningbouwcorporaties al eieren voor hun geld gekozen en zijn (of worden nog) al 3 flatgebouwen gesloopt omdat renovatie geen zin heeft, de overlast van de weg is zo groot dat eventuele verkoop van de flats problemen oplevert, als we nog even wachten verdwijnt het aantal lastige omwonenden vanzelf, door afbraak van hun behuizing of door de vroegtijdige dood door longkanker COPD of anderszins. De markering geeft in ieder geval aan dat het rapport zeer slecht onderbouwd is. Bladzijde 6 geeft een overzicht van de te verwachten concentraties NO2 en PM10 (fijn stof). Volgens het onderzoek geen probleem, volgens de metingen van het RIVM is de basis voor Nederland al een probleem en brengt iedere snelweg extra overlast boven de grenswaarden te zien, de tabel op deze bladzijde spreekt de gegevens van het RIVM totaal tegen en is één grote leugen. Bijlage B geeft een overzicht van de inspraakprocedure op de trajectnota CRAAG te zien. Aan de reacties kunnen we aflezen dat er slechts nota wordt genomen van ALLE aanbevelingen die anders adviseren dan een benuttingsvariant. De AGG wil geen benuttingsvariant op een weg die illegaal doorgedrukt is. De Gaasperdammerweg dient gewoon te verdwijnen als snelweg omdat dat een belofte is. Een tijdelijke weg benutten is betutteling en feodale onderdrukking van de omwonenden. Bijlage C geeft in de toelichting op de trajectnota CRAAG een rooskleurige blik op de toekomst en inzicht in de herkomst van de cijfers die onderbouw geven aan het OWAB. Jaar NO2 CO2 SO2 VOS kilometrage 1986 3672 213929 137 1327 2865198 1995 3640 310197 141 876 4269012 2010 2059 372236 82 398 5668198 De lijst toont aan dat ondanks een verdubbeling van het aantal kilometers gereden op de weg de Stikstofdioxide uitstoot halveert en alles schoner wordt in de toekomst. De Kooldioxide uitstoot neemt wel toe. We zullen de overheden hier aan moeten houden, hoewel deze zaken moeilijk meetbaar zijn. De tabel op de laatste bladzijde van dit deel is verbijsterend. Een overzicht van de gezondheidsraad toont de relatie aan tussen snelwegen en gezondheid. Kort komt het erop neer dat gevoelige mensen vroegtijdig sterven, iedereen "Geuroverlast"heeft en speciale groepen afname van longfunctie en astma en allergische klachten ondervinden. Gaat u rustig slapen in het gunstigste geval wordt u niet meer wakker…….. Wordt vervolgt...... |