Uit: Algemeen Dagblad 10 februari 2004, Missionaris voor schoner en stiller verkeer Het verkeer moet schoner en stiller. In India en Japan verzamelt staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) munitie om zijn collega's in Den Haag en Brussel daarvan te overtuigen. Door Joel Roerig Kunnen we iets leren van de Japanse auto-industrie? En of. Ze nemen daar heel straffe milieumaatregelen. Vooral dieselauto's staan ter discussie. Die stoten 10 keer zoveel NOx (stikstofdioxiden, red.) en 13 keer zoveel fijn stof uit als wagens die op benzine rijden. In Nederland rijden de meeste nieuwe auto's op diesel. Dat maakt het probleem zeer urgent." Wat doen we eraan? "Gelukkig is de schone auto binnen bereik. Ik ben ervan overtuigd dat we in 10 tot 12 jaar wagens zonder uitstoot kunnen hebben Of dat nu een elektrische auto of een super?zuinige benzine auto zal zijn, maakt mij niet zoveel uit." En tot die tijd moeten we 8o kilometer per uur rijden? "Ik heb tien snelwegen in stedelijke gebieden aangewezen waar dat nodig is om de omwonenden te ontzien. Minister Peijs ( Verkeer) kijkt nu, of het technisch ook kan. Daarnaast moeten we kijken naar de manier waarop we brandstofaccijnzen heffen. Het rijden op diesel wordt nu niet ontmoedigd." U wilt diesel duurder maken? "Dat moet ik eerst nog met mijn collega's bespreken. Ik hou het er nog even op dat de manier waarop wij accijnzen heffen een afspiegeling moet zijn van de uitstoot die bepaalde brandstoffen opleveren. De uitstoot van diesel is nu niet goed in de accijnzen verwerkt." U gelooft dus in schonere wegen. Ook in stillere? De Europese Commissie komt met een richtlijn voor bandengeluid, maar dat is slappe hap. Alle banden zitten nu al 2 decibel onder die norm en er zijn al banden die 7 decibel stiller zijn. Ter vergelijking een lelijk geluidsscherm houdt maar 3 decibel tegen. Zo'n slappe lawaainorm lokt natuurlijk geen innovatie uit! Tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU zal ik daarom voor een veel scherpere norm pleiten." Geldt dat ook voor treinen? Dat kunnen we zelf regelen. We experimenteren al met fluistertreinen. Door remblokken van kunststof in plaats van gietijzer te monteren komt er een einde aan de snerpende en piepende remgeluiden op stations. Dat scheelt 7 decibel. Daarom wil ik alle Nederlandse treinen hiervan voorzien. lk moet dat alleen nog uitonderhandelen met de collega's van Verkeer en Financiën." |