Voorrang voor de mobiliteitsontwikkeling in de Corridor Schiphol - Almere Van het bedrijfsleven gevestigd aan de as Haarlemmermeer - Amstelveen - Amsterdam - Abcoude - Ouderkerk A/d Amstel - Diemen - Almere Aan de Rijksoverheid Ter attentie van het Kabinet en de Tweede Kamer Amsterdam, 4 oktober 2004 Het bedrijfsleven met belangen aan de Corridor Haarlemmermeer - Almere heeft kennis genomen van de Nota Mobiliteit, van de Verkeersparagraaf in de Miljoenennota en van de aanwijzing van de Minister van Verkeer en Waterstaat als coördinerend bewindsvrouw voor de Noordelijke Randstad. Het bedrijfsleven leidt hieruit een zekere bestuurlijke prioriteitstelling af voor de economie en de noodzakelijk ondersteunende infrastructuur in de Noordvleugel. Het bedrijfsleven spreekt hier zijn waardering voor uit. Toch blijft het bedrijfsleven zich zorgen maken over de discussie zoals die nu over de bereikbaarheidsproblematiek in de Corridor Haarlemmermeer - Amsterdam - Almere wordt gevoerd. Deze Corridor wordt in alle relevante stukken aangeduid als dé primaire strategische route in de Noordvleugel van de Randstad en ruggengraat van deze economisch belangrijke regio. Dat is winst en onderstreept de positie en toekomst van de Noordvleugel als trekker van de nationale economie. Maar de bestuurlijke consequenties welke hieruit getrokken worden, gaan wat het bedrijfsleven betreft bij lange na niet ver genoeg. Zo komen relevante en bindende besluiten, inclusief het definitieve tracébesluit van het Kabinet, in de planning pas aan de orde in 2009. Ondanks de vele studie en het vele overleg dat reeds voor de Corridor is verricht gaat de overheid hiermee een besluitvormingsproces in, dat kwetsbaar is en de onzekerheid over de uitkomst van de finale besluitvorming verder doet voortbestaan. De overheid schiet tekort door een doorlooptijd voor de procedure voor te stellen die onaanvaardbaar lang zal duren. Het bedrijfsleven langs de huidige A9 en A10 routes van Diemen, de Zuidas en Amsterdam Zuidoost tot en met Amstelveen en Haarlemmermeer, mag niet belast worden met een excessief aanbod van doorgaand verkeer waardoor de lokale bereikbaarheidsbelangen ernstig geschaad kunnen worden. Reeds nu, bij de voorbereiding van het groot onderhoud van de A9/Gaasperdammerweg in de zomer van 2005, blijkt hoe extreem kwetsbaar deze vitale route is. Voor het bedrijfsleven dat direct belang heeft bij een efficiënte doorgaande route dwars door deze drukste regio van Nederland is een goede ontvlechting van verkeersstromen bittere noodzaak. Hetzelfde geldt voor het woon-werkverkeer tegen de achtergrond van de voorgenomen spreiding van de woningbouwopgaven in de Noordelijke Randstad. Wij gaan uit van een absolute noodzaak om de verkeerscapaciteit op de gehele Corridor tussen Schiphol en Almere aanzienlijk te vergroten. Alle ons bekende prognoses over het te verwachten toekomstige mobiliteitsaanbod maken dit onontkoombaar. Een rechtstreekse verbinding tussen de A6 en de A9 zal daarbij vooral de doorstroom voor haar rekening nemen, terwijl los daarvan als snel te realiseren autonoom project een IJmeerverbinding met westelijke aansluiting het kortere zakelijke en woon-werkverkeer zal faciliteren. Het bedrijfsleven onderschrijft volkomen het economische belang van Almere. Almere moet de ruimte krijgen om de eigen stedelijke en economische ambities maximaal te ontwikkelen. Omdat Almere onlosmakelijk is verbonden met de Noordvleugel is er sprake van een intensief woon- werkverkeer dat optimaal moet worden gefaciliteerd. Bovendien kan het niet zo zijn dat Schiphol, als erkende economische motor, in haar omgeving ruimtelijk vrij baan krijgt voor groei, terwijl tegelijkertijd "achterlangs" de groeicapaciteit feitelijk wordt ingeperkt door een gebrekkige en achterblijvende verkeersrelatie met het achterland. Het bedrijfsleven mist in het door de overheid voorgestelde besluitvormingsproces een sense of urgency met betrekking tot de Corridor Schiphol-Almere. De diverse overheden hebben in onze waarneming een traject voor ogen dat vele malen langer zal duren dan wij ons op basis van het economische belang kunnen permitteren. Het bedrijfsleven vindt het noodzakelijk en op zijn plaats dat het Rijk aan de sterke vergroting van de verkeerscapaciteit in de Corridor een Triple A Status toekent, oftewel een urgentie en prioriteitstelling op het nationale niveau. Het bedrijfsleven verwacht dat er ondubbelzinnig bestuurlijke prioriteit wordt gegeven aan de vergroting van de verkeerscapaciteit tussen Almere en Schiphol. Zij gaat ervan uit dat daarbij geen keuze gemaakt wordt tussen tracés, maar dat wordt ingezet op zowel de rechtstreekse verbinding A6-A9 als een verbinding via het IJmeer. Daarnaast zal zo spoedig mogelijk de inhaalslag moeten worden ingezet om de bestaande capaciteit op het traject A6-A1-A9 te vergroten. Het bedrijfsleven gaar ervan uit dat een en ander omkleed met redelijke garanties voor natuur en milieu wordt uitgevoerd. Het bedrijfsleven roept het Kabinet op om geen keuzes meer vooruit te schuiven en daarmee investeringsonzekerheid in stand te houden, maar van nu af te koersen op een snelle realisatie van de maximaal noodzakelijke verkeerscapaciteit voor deze vitale regio. Bedrijvenvereniging Amsterdam Zuidoost Handel- en Industriegemeenschap Diemen Industriële Club Haarlemmermeer Ondernemersvereniging Abcoude Ondernemersvereniging Amstelveen Ondernemersvereniging Ouder-Amstel Vereniging Bedrijfskring Almere |