Ook dit artikel is overgenomen uit Trouw, wij maken het nieuws en vragen er niets voor. De krant levert het nieuws en betaalt er niets voor. En kranten sparen het milieu niet, Lees dus liever de krant op het internet.

50 jaar file. Eigenlijk nooit op te lossen.

Vijftig jaar bestaat het in Nederland: de file. Rekeningrijden, meer asfalt. Wat werkt en wat niet? Of moeten we leren leven met het fileprobleem? ,, We hechten grote waarde aan het autorijden.''

Op 29 mei 1955 trokken Hollanders massaal naar de Veluwe. Bij de Utrechtse rotonde Oudenrijn stuitten ze op Duitsers die op weg waren naar de bollen. De eerste Nederlandse file was een feit.

Sinds die eerste pinksterdag vijftig jaar geleden is de file niet meer uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken. Integendeel. Waren destijds voor Oudenrijn 50 duizend auto's op een dag al te veel, nu passeren dagelijks 350 duizend voertuigen het knooppunt. Dat gaat vaak niet goed. In 2004 telde Nederland 36699 files met een gemiddelde lengte van 3,2 kilometer.

Lezersreacties
Het is zo simpel om dit probleem optelossen. Méér asfalt en slechts één auto per huisnummer! Dat gaat werken en niet weer de arme mensen pakken met rekeningrijden. Mensen met geld zal het worst zijn om te betalen met het rekeningrijden model.

In 1986 liep ik tijdens de verkiezingen met Wim van Velzen, Gerd Leers en Gerrit Brox over de markt in Den Bosch. We spraken over "laat Ruud zijn karwei afmaken". Ik stelde voor om dan met grote spoed de wegen zoals in Amerika te overkappen en verdiepingswegen aan te leggen. De A2 overkappen en grote afzuigers te plaatsen leek mij goed voor de economie en het milieu om luchtvevuiling tegen te gaan. Betaalbaar zou het kunnen zijn om over de snelwegen ook kantoren en zelfs wooneenheden te plaatsen. Driedubbel gebruik van de schaarse grond,later heeft Westerterp dit idee overgenomen. Het is er echter nooit van gekomen, wel heeft autorijdend Nederland honderden miljarden moeten betalen die voor van alles en nog wat werden gebruikt vooral om vele onzinnige subsidies te geven en niet om een goede infrastructuur aan te leggen van autowegen, trein en busdiensten! We zijn we nu gezegend met vele files en twee heiligheden, Betuwelijn en HSL! En een groot probleem "het vuilste land in de Wereld".

Er bestaat een belangrijk middel tegen het fileprobleem, en wel de motorfiets of motorscooter. Die neemt veel minder ruimte in, zowel bij rijden als parkeren, is veel beweeglijker en gebruikt minder brandstof. Het bezwaar van regen of kou gaat niet meer op, daar de motorkleding zeer veel verbeterd is. Zoals opgemerkt in het artikel worden de meeste auto,s slechts door een persoon gebruikt, dat kan beter op een tweewieler.

Minder autokilometers, meer OV-investeringen en nou EINDELIJK eens ECHT werk maken van thuiswerken verdorie! Nederland moet toch zo nodig een kenniseconomie worden?

Was het maar waar dat onze koe heilig verklaard wer uit liefde of genegenheid. Zij werd van regeringswege bewust tot verslaving gemaakt en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Het doet me terugdenken aan mijn studententijd.De borrelpraat over de toekomst hette "ROMPIE DE SUPERMENS". We wilden er een reclamespot van maken, maar dat werd illusie. De auto zou onze benenwagen overbodig maken met als gevolg dat de mens zou evolueren tot beenloze wezens. De robot zou het "handen uit de mouwen steken" tot verleden tijd maken met eenzelfde gevolg. Tenslotte zou de computer ons denken overbodig maken, zodat tenslotte overbleef... ROMPIE DE SUPERMENS: een toekomstbeeld uit begin 70-er jaren. Helaas is dit nu de harde werkelijkheid. geworden. Maar... We hielden er gelukkig wel onze verzorgingsstaat aan over.

Sinds de flexibele contracten is het er niet beter op geworden. Je zou wel gek zijn om te gaan wonen waar je werkt. Voordat je verhuisd bent is je contract niet verlengt.\ Denk dat een deel van de oplossing kan liggen in een combinatie van ideeen en maatregelen: - inderdaad de motor, maar slechts voor weinigen praktisch - openbaar vervoer goedkoper en efficienter - terug naar vaste contracten na een jaarcontract - verhuisbijdrage omhoog (komt de woningmarkt ook weer wat los) - thuiswerken stimuleren Wie biedt meer? Kom maar op met de ideeen!

Na 25 jaar file-ellende te hebben meegemaakt ben ik 6 jaar geleden overgestapt op de motor, nu elke dag fluitend naar het werk. Heerlijk........

Prijsbeleid werkt het beste, zegt Verhoef. Oké, dan moeten oplossingen dus daar gezocht worden. Bezwaar bij rekeningrijden is, dat toch ongeveer dezelfde hoeveelheid auto's moet worden verwerkt, zij het dat die misschien iets beter over de dag wordt verdeeld. Ik zou dat willen aanvullen met een bijkomende maatregel, om ook het aantal auto's drastitsch terug te dringen, door rekening te houden met het aantal inzittenden: per extra inzittende 50% korting, dus vanaf 3 inzittenden [incl. bestuurder] gratis doorgang. Wat ook zou kunnen werken bij 3-baanswegen: 2 banen voor auto's met 2 of meer inzittenden inclusief de bestuurder; 1 baan voor auto's met alleen de bestuurder. Bij 4-baanswegen 3 banen voor auto's met 2 of meer inzittenden.

Rekening rijden een nieuwe afleidngsmanoeuvre We zullen moeten leven met files. Files zijn niet op te lossen, en dat weet men bij Verkeer en Waterstaat al lang. Ook rekening rijden zal niet helpen. Maar ja, het zorgt voor werk-gelegenheid van de ambtenaar en is een speeltje en uitlaapklep voor kabinet, kamer, publiek en media. Rekening rijden is een goede afleidings-manoeuvre om zo veel mogelijk mensen in slaap te wiegen. Gewoon, snelheid beperken rond grote steden, en op de snelweg in file-tijd.

Heerlijk om de reactie van de heer Quekle senior te lezen. Hij moet me ergens gehoord hebben, driect of via via. Ik heb jaren geleden al contact gehad met het Ministerie van Vekeer en Waterstaat over het idee van dubbele wegen (erop, eronder of enaast..). Men zou dan van de ene baan een boemelbaan kunnen maken en van de andee baan een intercitybaan. Zo kun je razendsnel van city naar city hoppen, zonder op - en afritten. Wie in een dorp moet zijn, gaat het laatste stuk via de boemelbaan. Kantoren boven de autobaan, zodat personeel via de boemelbaan direct naar de parkeergarage kan en meteen aan het werk. Zijn we gelijk af van het woon-werkverkeer in woongebieden! En na het werk meteen vanuit de garage de boemelbaan op!. Geen kantoren en bedrijven meer in de weilanden, maar boven de banen.Moet u eens zien hoe groen het wordt! Goed gedacht mijnheer Quekel. Maar stuur het idee niet naar het ministerie want daar gaan ze zeuren over horizonvervuiling..., zoals ik heb ervaren.

Ik heb nooit last van files als ik naar mijn werk ga. Ik moet wel eens een paar minuten wachten voor een stoplicht, maar ik fiets ook wel eens door rood. Ik ben zo binnen een half uur op mijn werk. Files zullen nooit opgelost worden net zoals ik de regen niet kan tegenhouden tijdens mijn woonwerkverkeer.

Met de LPF minister Roelff de Boer waren we op de goede weg. Wegverbreding, om files op te lossen! Met deze minister van Verkeer zijn we weer bij af. Geen dossierkennis! Geen interesse in de automobilist! Wat moet je in Nederland doen om op een normale manier te leven? Er is 1 auto per huishouden. Het aantal huishoudens stijgt. Dus steeds meer auto's. De minister zit er om de publieke systemen goed te laten functioneren. Allerlei praatjes over de kilometerheffing zijn goed voor bij de barbecue.

Is het opgevallen dat Everdingen van 8 naar plaats 2 is gegaan. Dat is omdat de spitsstrook na een jaar zoveel extra verkeer heeft aaangetrokken dat de winst verloren is gegaan. Kent u ook nog het wonder van de A10-west? Afsluiting door werkzaamheden zou tot de grootste verkeerschaos uit de geschiedenis leiden. Maar tot ieders verbazing geen enkele file! Conclusie: files hebben alles met gedrag te maken en niks met capaciteit. Probeer ze dus niet met asfalt op te lossen.

De meest beste oplossing is gewoon bij je werk gaan wonen. Als iedereen dat doet dan zijn de files snel voorbij hoor!

files, welke files? een bakfiets voor de grote dingen, een ligfiets voor de grote afstanden, een vouwfiets voor in de trein, een gewone fiets voor euh-gewoon, en met de tandem op vakantie, waar heb ik die auto nou voor nodig?

Ongelooflijk: als iedere tweede automobilist 1 passagier zou meenemen is er geen file meer... nu is dat 1.28, het feit dat er ook auto's zijn met 3 of 4 inzittenden niet eens meenemend, betekent dat meer dan 75% van de mensen alleen in een auto zit, wat een verspilling...



Naar boven      Home