Nederland is mega-exporteur van fijnstof, en de diesel roetfilters dan? Op 9 augustus kwam de Volkskrant met een artikel over de enorme vervuiling in Nederland. Fijn stof is de boosdoener. En we lossen het probleem op met.... ROETFILTERS. Ze kunnen beter wassen neuzen uitdelen, want roetfilters doen hetzelfde als de filters in onze neus, ze houden roet tegen. Helaas alleen de roetdeeltjes die de neus ook tegen houdt. Dus één voordeel, we hebben minder zakdoeken nodig en hoeven de ramen wat minder vaak te lappen. Nadeel is wel dat we nog steeds de deeltjes inademen die de neusfilters ook niet tegen houden en dat is grofweg alles kleiner dan pm 1 (Particle Matter van 1 micron). Gelukkig dus maar, minder zakdoeken, maar net zoveel Cara, Hoestbuien, Asthma, Longemphyseem en Kanker. Afkorting CHALK, dat is engels voor kalk) Heren (en dames) politici kalkt u nog maar wat aan, dood gaan we toch wel. Nederland is mega-exporteur van fijnstof Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn DEN HAAG - Nederland voert drie keer zoveel luchtverontreiniging door fijn stof uit, dan het vanuit andere landen importeert. Wel is de hoeveelheid fijnstof in Nederland de afgelopen tien jaar met 25 procent afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Milieu en Natuur Planbureau (MNP). Fijnstof is een mengsel van chemische luchtverontreiniging, dat voor 45 procent door menselijk handelen ontstaat. Het bestaat onder meer uit zwaveldioxide, stikstofoxiden en ammoniak. Als Amerikaans onderzoek op Nederland wordt toegepast, zouden hier door fijnstof mogelijk tienduizenden mensen ongeveer tien jaar eerder overlijden. Milieuorganisatie Natuur en Milieu is geschrokken van de cijfers. ‘Ik vind dat heel erg veel’, stelt teammanager Ruimte en Mobiliteit M. van Boezen. ‘We wisten dat we netto-exporteur van fijnstof waren. Maar als je dit leest, kun je begrijpen dat een Duitse minister boos op ons wordt.’ Ook Joris Wijnhoven van Milieudefensie is ontsteld. ‘Wij hopen dat het kabinet op Prinsjesdag met een groot aantal maatregelen komt’, zegt Van Boezen. Het zuidwestelijke deel van Nederland heeft net als een reeks andere grootstedelijke gebieden in Europa (het Ruhr-gebied in Duitsland, de Po-vlakte in Italië) de grootste moeite om te voldoen aan de huidige Europese milieu-eisen. Deze hebben hier de bouw van veel woonwijken en wegen vertraagd of onmogelijk gemaakt. Staatssecretaris Van Geel (CDA) van Milieu vindt dat vooral op Europees niveau moet worden ingegrepen. ‘De Europese Commissie doet te weinig en te laat. Ik heb het Britse voorzitterschap van de Europese Unie daarop inmiddels aangesproken.’ De Nederlandse uitstoot is volgens Van Geel Europees gezien van beperkte betekenis. ‘Ons aandeel is wel belangrijk, maar belangrijker is samen de schouders eronder te zetten.’ Nederland heeft volgens Van Geel al ‘aanzienlijke sommen’ vrijgemaakt voor het terugdringen van roetdeeltjes in de lucht. Voor het zomerreces werden hiervoor honderden miljoenen euro’s gehaald uit de aardgasbaten. Het geld gaat naar subsidies voor de installatie van roetfilters in bestaande vrachtwagens, bestel-, personenauto’s en diesellocomotieven. Van Geel hoopt bovendien op Prinsjesdag nog extra investeringen in luchtkwaliteit te kunnen presenteren, eveneens betaald uit de stijging van de aardgasbaten. Volgens de staatssecretaris is nader onderzoek nodig om het probleem en mogelijke oplossingen goed in kaart te brengen. |