Ondernemers willen snelle actie tegen de file. Uit Amsterdams Stadsblad. 13 oktober 2004 ZUIDOOST ? Het bedrijfsleven vindt dat de regering te weinig en te laat maatregelen neemt om de bereikbaarheid van Amsterdam, Schiphol en Almere te verbeteren. Het definitieve besluit over welke verbinding de regio moet verlossen van de immer groeiende files, wordt pas in 2009 genomen. Verschillende bedrijven? en ondernemersverenigingen uit Zuidoost, Diemen en andere steden in de regio, willen dat de regering direct knopen doorhakt. Ze dringen hierop aan in een manifest. Volgens het manifest is er geen tijd te verliezen om de bereikbaarheid aan te pakken. De ondernemers hekelen het feit dat Schiphol aan de ene kant ruim baan krijgt om te groeien als economische motor, terwijl achterlangs de groeicapaciteit feitelijk wordt ingeperkt door een gebrekkige en achterblijvende verkeersrelatie met het achterland'. "De regio komt volgens alle prognoses helemaal vast te zitten," legt Marcel La Rose, directeur van de Bedrijvenvereniging Amsterdam Zuidoost uit. "Er moeten snel maatregelen genomen worden, want wij verdienen hier wel het geld voor de rest van het land." Vorig jaar presenteerde De Uitweg, de overleggroep waarin lokale overheden en milieu?organisaties verenigd waren, haar voorkeur. Dát was om geen nieuwe wegen aan te leggen, maarbestaande trajecten zoals de Gaasperdammerweg te verbreden. La Rose ziet daar niets in. "De keuze, die De Uitweg heeft gemaakt. ia .een is een enorme belasting voor de bestaande wegen. Bij de aansluitingen op respectievelijk de Al en de A2 moet je zulke grote infrastructurele ingrepen plegen, dat je net zo goed ee nieuwe weg kunt aanleggen. En deA9wordtdan een monsterlijke snelweg." De ondernemers voelen meer voor zowel een rechtstreekse verbinding tussen de A8 en de A9 als voor een verbinding door het IJmeer. Beide opties zijn omstreden omdat ze dwars door belangrijke natuurgebieden lopen. Volgens La Rose kan het niet anders of de verbinding tussen de A6 en de A9 wordt in een tunnel aangelegd. "Toen het spoor verdubbeld werd, heeft de overheid erkend dat het Geingebied belangrijk is en het spoor bij Abcoude deels in een tunnel aangelegd: Dat schept volgens ons een positief precedent!" Of de ondernemers ook zelf de portemonnee zullen trekken om de nieuwe infrastructuur mogelijk te maken, is volgens La Rose nog onderwerp van discussie. |