12 November aktie tegen de A6-A9 een succes??

De AGG was met 5 bestuursleden vertegenwoordigd en heeft met kleine in het oog vallende bordjes vele tongen losgemaakt. Van de naar onze schatting 1500 bezoekers is in ieder geval duidelijk dat lang niet iedereen tegen de A6-A9 verbinding was.
Persoonlijk heb ik met Almeerders, Bussummers en Nichtevechters gesproken die uitermate voorstander waren van een A6 A9 verbinding.
De magneetwerking van de actieborden resulteerde wat ons betreft in 60% voorstander en 40% tegenstander of twijfelend, maar dit mag niet tot de uitspraak leiden dat de manifestatie een omgekeerd effect had.
Misschien waren er wel meer dagjesmensen en automobielliefhebbers dan achtertuinbeschermers en natuuridioten die de leugen van Natuurmonumenten dat de weg DOOR het Naardermeer zou gaan nog geloofden.
De Rode ballonnen die de locatie van de weg markeerden moesten om kracht bij te zetten ook een honderd meter dichterbij geplaatst worden om de illusie te wekken dat het allemaal gevaarlijk dichtbij was. De mensen die dit nu nog geloven moeten maar eens wakker worden in mijn huis met 70 Decibel in de oortjes. Oh ja mijn huis ligt nog altijd 2 keer dichter bij een snelweg dan de A6-A9 ooit een woning zal bereiken.

Het hele evenement kan niet beter beschreven worden dan de bijdrage van de Volkskrant hier verwoordt:

‘Als we dertig jaar geleden krachtige bestuurders hadden gehad, dan lag die weg er al. Dan hadden we hier niet gezeten.’ VVD-Kamerlid Pieter Hofstra houdt wel van een beetje provoceren. Temidden van milieuliefhebbers, aan de rand van het Naardermeer, neemt hij het op voor een nieuwe snelweg. Boehoe, roept het publiek. (1)

Hofstra glundert en gooit er nog een schepje bovenop. ‘We moeten gewoon bouwen en zeker in dit gebied.’ Dan houdt gespreksleider Jort Kelder het niet meer. ‘Ben je helemaal gek geworden’, gilt hij.

Bijna tweeduizend actievoerders kwamen zaterdag naar Muiderberg om te protesteren tegen een verbindingsweg tussen de A6 en de A9. Die moet de files tussen Amsterdam en Almere verminderen, maar loopt langs het Naardermeer door een natuurgebied.
Op de manifestatie zijn veel gezinnen met kinderen afgekomen. Er is muziek, een goochelaar, een reuzenrad en kraampjes met folders en biologische kaas. Ook bekende Nederlanders als Wim de Bie, Ronald Plasterk en Daphne Dekkers zijn van de partij. In een partytent debatteren de verkeerswoordvoerders uit de Tweede Kamer.

PvdA en CDA vinden een nieuwe snelweg een reële optie, tot ergernis van Quote-hoofdredacteur Kelder. ‘Blijf gewoon van dit gebied af. Waarom kun je dat niet zeggen?’ GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak is wel faliekant tegen. Hij verklaart een nieuwe weg langs het Naardermeer ‘taboe’. Een ‘onverantwoordelijk’ en ‘goedkoop’ standpunt, vinden CDA en VVD. Volgens hen moet Duyvendak eerst al het onderzoek afwachten. Maar de GroenLinkser houdt vol. Volgens hem zet rekeningrijden en extra openbaar vervoer meer zoden aan de dijk. Als Almere ook nog eens minder hard groeit, blijven de files uit, redeneert hij. Het platform tegen A6/A9 denkt er net zo over, maar wil tegelijk de bestaande wegen verbreden. (2)
Dat wordt ze niet in dank afgenomen door de bewoners in Amsterdam-Zuidoost. ‘We zijn heel bang dat we aan het kortste eind trekken’, roept een bewoner met een protestbord. ‘We komen wel op voor 25 duizend mensen hoor.’ Jort Kelder ziet de verdeeldheid in het tegenkamp en roept op tot ‘een dealtje’. ‘Anders krijgen we oorlog.’

Eén ding verenigt de tegenstanders wel: de afkeer van een tunnel. Zoiets klinkt mooi, stelt Annet Les van Stichting Natuurmonumenten, maar bij de aanleg kan water wegsijpelen uit het Naardermeer en daarna kan de tunnel gaan lekken. Bovendien zullen de luchtschachten en de gapende tunnelmond het landschap ontsieren en leiden tot ‘lucht- en lichtvervuiling’. ‘Het leidt hoe dan ook tot verstoring’, zegt Les. (3)

Het bejaarde echtpaar Hoetmer bewoont een boerderij aan de rand van het actieterrein. Clasien Hoetmer-Meijer (77) ziet een snelweg in haar achtertuin wel zitten. ‘Die A1 staat de hele dag vol. Daar moet nodig iets aan worden gedaan.’ Bovendien heeft ze dan minder last van fietsers en wandelaars. ‘Daar breek je op zaterdag je nek bijna over. Gevaarlijk hoor.’

ad 1. De opmerking kan nog gemaakt worden dat de slappe bestuurders van toen en de overwinning van bewoners van de Vechtstreek en Natuurmonumenten hebben gezorgd voor een milieuramp door een omweg in het wegverkeer te veroorzaken die meer CO2, NO2 en fijnstof uitstoot veroorzaakt dan goed is voor omwonenden en medenederlanders.

ad 2. Ofwel niet bij ons maar wel bij een ander, waar komt die arrogantie toch vandaan.?
Als Almere er niet was dan zou Weesp allang een Bijlmermeer zijn geweest met grote ontsluitingswegen zoals een A6-A9. Nu de polders er zijn denken de bewoners van de Vechtstreek dat ze zelfs het recht van overpad van de Polderbewoners nog kunnen beletten. Dit heeft niets meer met bescherming van Natuur te maken, alles is hier in eigen belang.

ad 3. Een weg op palen of een talud naast de bestaande spoorweg lost het waterhuishoudingsprobleem volledig op. Ook een eventuele verderweg gelegen tunnel kan in een open landschap vrijelijk en gematigd de lucht vervuilen. zodanig dat voldoende verdunning optreedt, een situatie die in extreem bewoond gebied als de Gaasperdammerweg nooit zal kunnen

En Nogmaals, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, de AGG is tegen de aanleg van meer asfalt, doch als het moet dan op de meest logische, meest gestroomlijnde en goedkoopste manier direct van de A6 naar de A9. de Gaasperdammerweg kan daarna worden afgewaardeerd tot de lokale ontsluitingsweg die altijd beoogd is.


Naar boven      Home