Milieuverontreiniging in de grote stad Amsterdam 15 april 2005. Ronald Duvivier Uw webmaster heeft de afgelopen weken een fantastische vakantie gehad in Moskou. Tegen alle verwachtingen in prachtig weer, alleen blauwe luchten en een lekker temperatuurtje. Moskou is geen Amsterdam. De vergelijking is die van een Metropool en een dorpje. Maar nemen we de Randstad als uitgangspunt dan is Moskou iets kleiner met een dubbel aantal inwoners. Onder de stad razen lange metrotreinen iedere anderhalve minuut over een oppervlak van 1000 vierkante kilometer. Zo efficiënt dat je er niet over hoeft na te denken de auto te nemen. De afstanden van station tot station zijn wat groter dan in Amsterdam, maar "boven" komend is er altijd wel een trolleybus of een tram die je naar je bestemming brengt. Stel je eens voor met de Metro van Hartje Utrecht naar Almere en van Zaanstad naar Amsterdam en dat iedere anderhalve minuut. In al mijn omzwervingen heb ik geen vertraging meegemaakt, geen roltrap die weigerde en geen trein die stopte door een mankement. De Amsterdamse Metro is hierbij vergeleken het boemeltje naar Purmerend. Opvallend is dat de stad heel veel groen heeft, veel parken en plantsoenen die zomers voor lucht en zuivering zorgen. Vrachtauto's zijn verboden en diesel is spaarzaam te verkrijgen. Aan de buitenringen van de stad moeten de grote vrachtwagens maar overladen op kleinere auto's om hun goederen af te leveren en omgekeerd op te halen. Net als Amsterdam kent Moskou een verkeersinfarct, gewoon omdat de Lexus rijders en de Hummer bezitters met de gewone Mercedes bestuurders en BMW-tjes simpelweg weigeren het OV te nemen, want je zou hun statussymbool eens missen. Vier- en meer baans wegen doorkruizen de stad en bieden plaats aan coureurs die denken op een formule 1 circuit te rijden. In het voorjaar met de spijkerbanden nog onder het vehikel betekent dat de garantie voor een geluidsoverlast waar wij alleen nachtmerries van hebben. De huizen zijn echter gebouwd op 30 graden vorst en dempen en filteren het geluid met dikke muren en echt dubbelglas tot een acceptabel minimum. En de lucht is zuiver, midden in de stad zo zuiver dat ondanks het langsrazende verkeer en de heftige zonnestraling met stilstaande lucht mijn vrouw haar inhaler vergeet te gebruiken. Thuis in Amsterdam pakken we de draad weer op, een astma aanval is na een week alweer het signaal dat we weer thuis zijn. Natuurlijk Moskou is geen Amsterdam, maar dat openbaar vervoer is top en diesels verbieden een goede keuze. Kunnen we die russen niet eens vragen les te geven in Amsterdam en zouden de Amsterdamse raadsleden niet eens een studiereis kunnen maken naar een echte stad. Wist u overigens dat Moskou een ondergrond heeft die is gevormd door de moerassen van de rivieren die er lopen en dat aanleg van een Metro in een zachte zompige ondergrond het specialisme is van de bouwers aldaar. Nederland denk groot en voorkom een verkeersinfarct in plaats van het te bestrijden, denk eens aan de investering in echt OPENBAAR VERVOER in plaats van het geleuter over spitsstroken en meer asfalt. |