Wegverbreding A2 van de baan Een verrassend bericht in de krant van de 15e september, hoop tegen de plannen van de spitsstrookbenutting op de Gaasperdammerweg> AMSTERDAM - Het verbreden van snelweg A2 tussen Den Bosch en Eindhoven van twee naar drie rijstroken door de bestaande rijstroken te versmallen en de vluchtstrook te gebruiken als spitsstrook is voorlopig van de baan. Dat volgt uit een uitspraak van de Raad van State van vandaag. De minister van Verkeer en Waterstaat had het wegvak op grond van de Spoedwet wegverbreding aangewezen voor verbreding. Tegen dat besluit hadden 20 partijen, waaronder de Stichting Overlast A2 en twee bewonersgroepen, beroep bij de Raad van State ingesteld. De minister heeft de Raad van State er niet van overtuigd dat de veiligheid op het wegvak wordt gehandhaafd. De minister heeft er weliswaar op gewezen dat tijdens de spits de maximumsnelheid van 120 naar 100 km per uur wordt teruggebracht maar de gewone rijstroken zijn ook buiten de spits versmald en dan kan er weer 120 km per uur worden gereden. De Raad wijst erop dat uit het onderzoek Veiligheid Spitsstroken blijkt dat bij een breedte van 3,10 m een snelheid van 80 km per uur zou moeten gelden. Ook is de bereikbaarheid voor hulpdiensten van voertuigen die bij een ongeval zijn betrokken niet gegarandeerd. De maatregelen die de minister voorstelt zoals het gebruik van bermen, rijden over de andere rijbaan, middendoor rijden of tegen de rijrichting in zijn naar het oordeel van de Raad niet voldoende. Daar komt nog bij dat er onvoldoende inzicht is in de lokale situatie op het wegvak. Verder oordeelt de Raad dat de minister onvoldoende onderzoek heeft verricht naar de gevolgen van de wegverbreding voor de luchtkwaliteit. De Raad wijst er daarbij nog op dat, als uit onderzoek zou blijken dat de luchtkwaliteit verbetert, de minister nog moet aangegeven of die verbetering past binnen het Rijksbeleid om de hoeveelheid stikstofdioxide en roetdeeltjes in de lucht terug te dringen. Tenslotte is de Raad van oordeel dat een milieueffectrapport had moeten worden opgesteld. De Raad acht het niet uitgesloten dat, zelfs als de wegaanpassing kan plaatsvinden zonder dat er asfalt wordt bijgelegd, de capaciteitsuitbreiding van de weg uit het oogpunt van geluidhinder, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en behoud van natuurlijke waarden aanzienlijk nadelige gevolgen kan hebben voor het milieu bij de A2. Het betreffende wegvak heeft een lengte van 23 kilometer en ligt tussen de knooppunten Vught en Ekkersweijer. De breedte van de rijstroken zou worden teruggebracht van 3,5 m naar ongeveer 3,35 m en op sommige stukken tot 3,10 m. De spitsstrook zou worden opengesteld bij meer dan 3000 voertuigen per uur per rijbaan. |