Vervuiling door stikstofdioxide ergst in Nederland Wij wisten dit al langer, de RIVM heeft de stikstofdioxide vervuiling al van haar site verwijderd omdat de waarden al jaren boven de norm komen. NO2 vervuiling komt natuurlijk voor (bliksem inslagen) maar wordt vooral veroorzaakt door de industrie en door het autoverkeer. Deze gassen zijn het "evenwichtsmiddel" van de natuur, de veroorzakers sterven vroegtijdig waardoor de vervuiling uiteindelijk afneemt. Hoe dichter u bij een snelweg woont hoe erger de vervuiling...... 15 oktober 2004. (bericht van de nu.nl internet site, en u weet het wij maken het nieuws, dus mogen we het ook gebruiken) AMSTERDAM - De Nederlandse Randstad, het Duitse Ruhrgebied en Vlaanderen zijn in de wereld de meest met stikstofdioxide (NO2) vervuilde gebieden. De stof wordt door auto's uitgestoten en veroorzaakt smog, die de longfunctie van mensen aantast. Bij drukke wegen levert de stof een 'serieus probleem' op voor de bevolking, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag in Algemeen Dagblad. Wetenschappers van de universiteit in het Duitse Heidelberg hebben op basis van anderhalf jaar lang vergaarde satellietbeelden een kaart samengesteld, die de vervuiling door stikstofdioxide duidelijk maakt. Ook de Italiaanse Po-vlakte en gebieden in Noord-Oost China hebben te maken met ernstige vervuiling. De smog in grote steden als Mexico en Athene, die wel eens mensenlevens eist, is voornamelijk seizoensgebonden en mede veroorzaakt door het klimaat. Tot 2010 moet de concentratie stikstofdioxide jaarlijks afnemen. Ronald Albers van het RIVM denkt dat de bouw van kantoren- en huizenprojecten langs wegen daarom niet door kan gaan. Albers constateert dat de vervuiling het ergst is in drukbevolkte gebieden. Nadat op de A13 bij Overschie de snelheidslimiet werd verlaagd naar 80 kilometer per uur, is de luchtkwaliteit sterk verbeterd. Staatssecretaris Pieter van Geel van Vrom vindt dat bij negen knelpunten langs snelwegen direct een dergelijke snelheidslimiet moet komen. Minister Karla Peijs van Verkeer acht dat pas eind volgend jaar mogelijk. Achtergrondinformatie in het nederlands kunt u vinden op de site van ESA ESTEC. |