Inspraak AGG Startnotitie A9 Holendrecht - Diemen.

Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
Startnotitie spitsstroken A9 Holendrecht- Diemen
Postbus 30316
2500 GH Den Haag

Amsterdam 25 april 2005.

Inspraak AGG op de startnotitie A9 Holendrecht - Diemen.

Secretariaat AGG (Actiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg)

www.gaasperdammerweg.nl

Fixatie op meer asfalt, of ruimte voor alternatieven?

Uitgangpunt van de startnotitie is: onvoldoende capaciteit op dit wegvak (de Gaasperdammerweg) vraagt om meer asfalt in de vorm van spitsstroken. Door het ingrijpen van de Raad van State is de minister nu gedwongen om te beginnen met een volledige MER/OWAB procedure. Eerdere inspraken samenvattend willen we het volgende onder uw aandacht brengen.
Uit de startnotitie blijkt dat de Gaasperdammerweg een matige doorstroming heeft en dat de problemen verderop veroorzaakt worden.
Ondertussen zijn er in Nederland meer dan 7 miljoen auto's. In de spits rijden die rond met een bezettingsgraad van ± 29%. Als (volgens de Craag studie) dit percentage 40% zou zijn dan was het huidige wegencapaciteit toereikend.
Dit luxe spitsverkeer is het primaire probleem volgens ons en dit 'fileprobleem' roept dan weer om meer asfalt in de vorm van spitsstroken. Meer asfalt roept echter meer verkeer op en meer 'collaterale' schade in de vorm van geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Daar hebben we als omwonenden van de Gaasperdammerweg (Zuidoost is een dichtbevolkte wijk) meer dan genoeg last van. Daarom zijn we tegen de aanleg van de spitsstroken.
We dringen aan op nader onderzoek van o.i. twee elkaar aanvullende alternatieven.

Vormen van beprijzing naar tijd, plaats en bezettingsgraad.
Het nationaal platform 'Anders betalen voor mobiliteit' komt deze maand nog met zijn bevindingen. Het lijkt ons zeer zinnig om de resultaten hiervan af te wachten en voorlopig de nuloptie (geen nieuw asfalt) te hanteren. De Raad voor Verkeer en Waterstaat verwacht in zijn rapport van jan 2003: 'Bewust mobiel Beter bereikbaar' dat een efficiënte vorm van beprijzing een reductie van het autoverkeer kan opleveren tot 20%. Dat zou de I/C van de Gaasperdammerweg voldoende verbeteren. Beprijzing is ook een middel om de automobilist na te laten denken voordat hij/zij in de auto stapt en zo het gedrag beïnvloeden
Een studie naar de effecten van een snelheidsreductie naar 80 km p/u zowel voor de huidige situatie (referentiepunt) alsook voor de situatie met spitsstroken.
Wat betekent dit concreet voor de geluidsoverlast langs de Gaasperdammerweg? Biedt dit b.v. zoveel reductie dat hierdoor de saneringssituatie, die al bestaat sinds 1986, eindelijk verholpen kan worden? Wat betekent dit voor de luchtverontreiniging in ons woongebied? Op grond van de Europese richtlijnen heeft de Raad van State (tot wie wij ons ook al gewend hadden) de meeste spitsstrookplannen afgewezen. Recente publicaties hebben duidelijk gemaakt dat de lucht hier in Nederland zo ernstig verontreinigd is dat het niet meer gezond is voor de omwonenden (dag en nacht!) langs de autosnelwegen alsook voor de autorijders

Voorts vragen we aandacht voor de volgende punten.
De veiligheid op de weg in geval van calamiteiten.

Dit was een van de redenen van de Raad van State om de aanleg van de spitsstroken op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch tegen te houden. Hoe zit het met het veiligheidsaspect op de Gaasperdammerweg zonder vluchtstroken in geval van een calamiteit?

Onderliggend wegennet.
De ontsluitingswegen van Amsterdam Zuidoost zijn mede door de 'Vernieuwing van de Bijlmer' versmald en niet aangepast aan de af - en aanvoer van het verkeer van de A9 bij een eventuele uitbreiding.

Geluid.
De geluidsschermen met een hoogte van drie à vier meter bieden nu al onvoldoende bescherming tegen de geluidsoverlast. Bij metingen, ook buiten de spits, wordt er op een afstand van meer dan 100 meter meer dan 58 d(B)a gemeten. In de komende jaren wordt een gedeelte van de karakteristieke hoogbouw vervangen door laagbouw en hoogbouw. Deze nieuwe laagbouw is ook dichter bij de weg gepland.

Recreatie en landschap.
De parkachtige gebieden van het Groengebied Amstelland, de Bijlmerweide en het Gaasperpark behoren tot de Ecologische Hoofdstructuur(EHS) en mogen niet aangetast worden.

Bodem en water.
De waterbeheerder DWR-AGV geeft aan dat bij uitbreiding van het verharde oppervlak - bij de nieuwbouw van Kralenbeek en Kempering gebeurt dit - er compensatie moet komen voor het oppervlaktewater. De plangrens is echter reeds verlegd naar de A9 waardoor de bermsloot versmald zou worden.

Samenvattend

· Door de verbranding van fossiele brandstoffen waarbij het verkeer een belangrijke factor blijkt, warmt de aarde verder op en dat is geen goed nieuws voor een land dat deels onder de zeespiegel ligt. Snelheidsreductie en beprijzing drukken het energieverbruik, maar zorgen toch voor een betere doorstroming! en zijn (een stap terug weliswaar t.a.v. de vertrouwde patronen) toch een stap voorwaarts in de richting van een duurzame samenleving. Het positieve effect van energiebesparing op de luchtverontreiniging en de geluidsoverlast maakt onze leefomgeving minder ongezond voor mens, dier en plant.

· Geen aanleg van spitsstroken op de Gaasperdammerweg maar ook elders, biedt kansen om echt werk te maken van andere vormen van vervoer, echt schone motoren voor het autoverkeer te in te voeren, betere banden te vervaardigen en een efficiënter benutten van de beschikbare ruimte in de auto's. Zo ontstaat ruimte om te denken over vormen van mobiliteit (i.p.v. fixatie op weer meer asfalt) die nu en ook in de toekomst onze samenleving minder belasten.

Namens de AGG

L.H.N. Hovens

Naar boven      Home