CPB tegen wegverbinding tussen A6-A9

Eerst de versie van de Volkskrant

Het Centraal Planbureau keert zich tegen de mogelijke aanleg van een snelweg ten zuidoosten van Amsterdam. Een wegverbinding tussen de A6 en A9 wordt veel te duur, omdat dat een tunnel van 4,5 miljard euro vergt onder het natuurgebied van het Naardermeer, zei CPB-topambtenaar Besseling in het Radio-1-Journaal van vrijdag.
Volgens hem is de verkeersdrukte vanuit en naar Almere en tussen Utrecht en Schiphol/Amsterdam beter te bestrijden met het invoeren van een spitsheffing op de bestaande wegen. Mensen kunnen dan kiezen om buiten de spits de weg op te gaan, de trein te nemen of tol te betalen. Mensen zouden kunnen beslissen elders te gaan wonen en bedrijven om te verkassen, aldus Besseling. Een nieuwe weg is dan overbodig. De aanleg van zo'n verbinding bevindt zich overigens nog in de studiefase.

Volgens het georganiseerde bedrijfsleven in de regio is een nieuwe weg noodzakelijk. Een spitsheffing is niet het antwoord op de verwachte groei van personen- en vrachtvervoer op de as Schiphol-Amsterdam-Almere.
Onder andere de Kamers van Koophandel van Amsterdam en Flevoland en verladersorganisatie EVO noemen Besselings uitspraken ‘ongepast’ op een moment dat Rijkswaterstaat de verkeersproblematiek onderzoekt zodat het kabinet medio 2006 een besluit kan nemen. Het CPB moet zich beperken tot het aanreiken van informatie en ‘zich afwijzig houden van politieke uitspraken’.

En vervolgens het bericht uit de telegraaf van 28 october 2005.
DEN HAAG - Het Centraal Planbureau keert zich tegen de aanleg van een snelweg ten zuidoosten van Amsterdam. Een wegverbinding tussen de A6-A9 wordt veel te duur omdat dat een tunnel van 4,5 miljard euro vergt onder het natuurgebied van het Naardermeer, zei CPB-topambtenaar Besseling in het Radio-1-Journaal van vrijdag.
Volgens hem is de verkeersdrukte vanuit en naar Almere en tussen Utrecht en Schiphol/Amsterdam beter te bestrijden met het invoeren van een spitsheffing op de bestaande wegen. Mensen kunnen dan kiezen om buiten de spits de weg op te gaan, de trein te nemen of tol te betalen. Een nieuwe weg is dan overbodig. De aanleg van zo'n verbinding bevindt zich overigens nog in de studiefase.

Wie was dat ook alweer die politicus uit Amsterdam die ooit zei,. . . .

Maak van de A6-A9 verbinding op het kortste traject gewoon een weg op palen!, snel, milieubewust en goedkoop.



Enkele van de reacties.....

Meer wegen is niet de oplossing voor de fileproblemen die Nederland kent, de enige oplossing is minder auto¿s. Daarbij nog de kanttekening dat men zich normaal gesproken zo¿n 100% vergist als het gaat over de kosten van zulke projecten en dat het dus waarschijnlijker is dat deze tunnel 9 miljard in plaats van 4.5 miljard zal gaan kosten.

En een inwoner van NAARDEN, met een prima reactie, de waarheid moet verteld worden
Ik ben vorige week eens gaan kijken naar het "natuurgebied". Ik zou zeggen; mensen laat je niet gek maken. Het betreft landbouwgrond waar de afgelopen jaren niet is gemaaid. Niet meer en niet minder. Ondertunneling voor miljarden lijkt me niet haalbaar. ter info; de A1 loopt dichter langs het natuurgebied dan dat het eventuele tracee komt te lopen. Alternatieven als trein, spitsrijden etc klinkt natuurlijk mooi maar de ervaring leert inmiddels dat het niet helpt en dat dat geen (structurele) oplossing is. Nee we laten liever iedereen in de file staan en extra kilometers maken om een stukje tot natuurgebied benoemde landbouwgrond te beschermen. Wat mij betreft dus zo snel mogelijk aanleggen en niet voor miljarden ondertunnelen! Natuur kent zijn grenzen en op een gegeven moment is het wel mooi geweest.

De verbinding tussen A6 en A9 zou een zeer goede zaak zijn. Almere is een groeigemeente en zal uitgroeien tot een stad van 300.000 à 450.000 inwoners. Door het uitblijven van werkgelegenheid in de polder, moeten de Almeerders de polder uit, vaak richting Amsterdam/Schiphol. Deze inwoners, die met hun inkomstenbelasting en accijnsbijdragen de staatskas goed spekken, krijgen daar tot nu toe bitter weinig infrastructuur voor terug. Iedere dag staan er lange files op de A6, A1 en A10. Door de verkeersstroom richting Schiphol en Amsterdam betere mogelijkheden te bieden, zijn er minder files, minder economische schade, minder luchtvervuiling en minder gestresste werknemers. In plaats van de aanleg van economisch inefficiënte projecten (Betuwelijn, etc.), kan de staat beter de inwoners een goed wegennet bieden.

Tuurlijk, te duur!! Alsof automobilisten niet genoeg geld opbrengen. En ja, laat ze maar tol betalen om in diezelfde file te staan. Onbegrijpelijk dat die sufkoppen niet door hebben dat mensen gewoon naar hun werk moeten. Dat knelpunt kost mij iedere dag twee uur (A6-A1-A9). En eigenlijk kan mij dat stukje natuur tussen al die snelwegen totaal niet boeien. Gewoon asfalt overal, daar betalen we genoeg voor. Nog maar 3 procent in Nederland is asfalt, daar kan nog wel wat bij.

Voor 4,5 miljard kun je een aardig stukje compensatie natuur elders aanleggen . Maar wat gaat er nu voor , de economie of een paar eenden met vogelziekte ?? Zet die natuurliefhebbers toch eens wat meer op een zijspoor , polder het ijsselmeer in en geef ze daar een deel van . De nieuwe diersoorten werden toch recentelijk ontdekt naast de snelwegen ?? Dus leg er maar een paar door deze reservaten heen als katalysator voor nieuw leven en een goede economie .

Overheid luister eens even naar de burgers!!!, De volgende meldingen komen uit Almere!!!
Ik heb nooit zulke onzin horen uitkramen als dat van het CPB. Degene die die onzin verkondigt, maakt zelf geen gebruik van de A6 en A1. Willen de heren ambtenaren zelf eens een jaar in Almere en/of Lelystad wonen en in Amsterdam werken? Buiten de spits rijden als je naar werk moet is niet iedereen gegund. Niet iedere werkgever staat je met open armen te ontvangen als je later op je werk verschijnt. De treinen zitten overvol en de prijs van een treinkaartje rijst de pan uit. Rekeningrijden is helemaal uit de boze omdat dat ook niets oplost, omdat men toch van de auto gebruik blijft maken. Makkelijk praten van achter je bureau in Den Haag. Waar zijn de alternatieven? Het kost veel, maar ja, als je jaren lang niets doet dan kan je dat verwachten.

Het is een beetje bizar om 4,5 miljard te besteden aan een tunnel onder een natuurgebied, dat uit zichzelf aan het verdwijnen is. Daarnaast zullen de daadwerkelijke kosten tussen de 10 en 15 miljard liggen (zie ervaringen eerdere grote infrastructuur projecten). Hoeveel fileleed kan voorkomen worden door dit geld te besteden aan minder spectaculaire, maar veel efficiëntere oplossingen?

Er gaat ook een spoorlijn dwars door het "natuurgebied" het Naardermeer. Hou toch op, er is helemaal geen natuur in Nederland, alleen voor veel geld gecreëerde cultuur die op natuur moet lijken, niet zoals het vanzelf zou groeien maar zoals een schrijftafel bioloog dat bedenkt en met veel subsidie uit mag voeren. We hebben wegen nodig en dit traject is essentieel voor de ontsluiting van Almere en de ontlasting van de ring van A'dam, dus GEEN tunnel, maar wel een snelweg...kan je ook nog van de omgeving genieten als je toch weer in de file staat!!

Na het echec van de betuwelijn en hogesnelheidslijn moeten nu enkele wél relevant indrastructurele oplossingen verdwijnen omdat onze bange en narrowminded volksvertegenwoordigers hun nek niet meer uit durven steken. De zuiderzeelijn én de verbinding A6 - A9 moeten er gewoon komen. Is die ambtenaar van het CPB weleens in Flevoland geweest? En heeft hij gezien hoe druk de Hollandse Brug elke ochtend is? Oh natuurlijk! De trein! Jammer alleen dat in alle spitstreinen de mensen nu al met de benen buiten hangen. Laat Flevoland maar weer stikken. Mensen: stop deze mallotige nitwit van het CPB in zijn plannen. Wat mij betreft met alle legale middelen!

een aantal jaar geleden was er ook al een plan voor 'n verbindingsweg dat stilletjes van tafel is geveegd vanwege "milieu-redenen". Hoe goed is het voor het milieu dat elke dag duizenden auto's 6 uur lang in stilstaande files staan. Terwijl normaal een ritje Almere-Amsterdam in 30 minuten kan worden gedaan. Welgeleerde heer van 't CPB: gaat u eens tijdens de avondspits op 'n doordeweeks dag bij de BP staan kijken, waar de A1 splitst naar de A6...80% van het A1 verkeer gaat daar de A6 op. Daarna heeft de A1 geen file meer en de A6 ook niet. Het is dus overduidelijk voor iedereen met z'n ogen niet in z'n zak heeft en met 'n beetje brein dat de enige oorzaak van het A1-A6-A9 dagelijkse fileleed is dat de A1 niet de capaciteit heeft om de volumes van twee snelwegen te verwerken. Oplossing: óf de A1 tot dubbele capaciteit opschroeven (maar dat is praktisch niet mogelijk vanwegen de bruggen) óf het verkeer van de A6 weghouden van de A1. Dat laatste doe je door de A6 aan de A9 te koppelen. Los je in één klap je file top 3 op!! Natuurgebied my ass. Daar is inderdaad niet veel meer dan ongebruikte landbouwgrond. Daar kan makkelijk een snelweg doorheen evt, zoals al hierboven voorgesteld, verhoogd. Dat is een investering voor tenminste 10 jaar waar 250.000 forenzen en talloze vervoersbedrijven dagelijks groot profijt van zullen hebben. Moeten we hier nog over NADENKEN??? Als we hier minder over zouden nadenken dan hadden de werkzaamheden al kunnen zijn begonnen twee jaar geleden!

.en voorlopig de laatste uit Almere die ik nog graag wil aanvullen...
Er is een grote groep Amsterdammers met goede redenen in Almere gaan wonen, maar werken nog steeds in Amsterdam. Er is ook een groep mensen, en daar behoor ik zelf toe, die vanuit 'de provincie' in Amsterdam zijn gaan werken, vervolgens naar woonruimte in de buurt van Amsterdam zijn gaan zoeken, en om allerlei goede redenen in Almere terecht zijn gekomen. je kunt toch niet met droge ogen blijven beweren dat de 180.000 mensen die nu in Almere wonen, dan maar dichter in de buurt van Amsterdam en/of Schiphol moeten gaan wonen. Overigens: voor de bewoners van pitoreske plaatjes zoals Weesp, Driemond en Nigtevecht: Wees nu maar blij dat er 30 jaar geleden gekozen is voor een plaats als Almere, anders waren jullie pitoreske dorpjes ondertussen allemaal opgenomen in 'Groot-Amsterdam', met Bijlmermeer-achtige nieuwbouwwijken.

Tja en ondanks die wetenschap, willen de "rupsjes nooitgenoeg" van de Gooi en Vechtstreek de Bijlmerbewoners het liefst helemaal uitroeien door de problematiek van de A6-A9 verbinding allen maar af te wentelen op de Gaasperdammerweg.



Naar boven      Home