Inspraak Milieudefensie Startnotitie A9 Holendrecht - Diemen.

Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
Startnotitie spitsstroken A9 Holendrecht- Diemen
Postbus 30316
2500 GH Den Haag

Betreft: Inspraak Startnotitie A9 Holendrecht - Diemen
Amsterdam, 26 april 2005.
Geachte mevrouw, meneer,
Hierbij ontvangt u de inspraakreactie van Milieudefensie op de startnotitie A9 Holendrecht - Diemen. Milieudefensie is tegen de aanleg van spitsstroken op deze snelwegen en voorstander van maatregelen voor minder auto's in de spits, extra geluidsmaatregelen en invoering van een maximumsnelheid van 80 km/uur op het traject.

Vet gedrukt vindt u hieronder op welk punten volgens Milieudefensie meer onderzoek gedaan moeten worden dan er volgens de startnotitie wordt gedaan.

Mogelijkheden voor minder auto's.

Voor Milieudefensie staan nut en noodzaak van de aanleg van de spitsstroken bepaald niet vast. In de startnotitie wordt gesteld dat de inschatting van de verkeerskundige effecten plaats zal vinden door het bepalen van de voertuigverliesuren als indicatie voor de kwaliteit van de doorstroming. Aan de hand van deze gegevens wordt de rentabiliteit van het project bezien. Milieudefensie vindt dat er ook onderzoek moet komen naar verschillende maatregelen die tot minder autoverkeer tijdens spitsuren leiden. Wellicht zijn deze maatregelen immers meer rendabel. Daarom verzoeken wij u om onderzoek te doen naar de effecten van: het duurder maken van autoverkeer tijdens de spits; vervoersmanagement; locatiebeleid; flexibilisering van werktijden; innovatieve mogelijkheden om de bestaande wegen beter te benutten zonder extra rijstroken op een bepaald aantal uren van de dag.

Verkeersaantrekkende werking spitsstroken

Het is een algemeen bekend verschijnsel dat door het vergroten van het aantal rijstroken: 1) de woon-werkafstanden van automobilisten toenemen; 2) mensen toenemend gebruik gaan maken van de auto ten koste van minder milieubelastende vormen van vervoer als openbaar vervoer en fiets; 3) de spits wordt opgevuld door automobilisten die voorheen op andere tijden reisden. We verzoeken u deze verkeersaantrekkende werking te onderzoeken, evenals de gevolgen voor het milieu ervan (uitstoot CO2, luchtvervuiling, lawaai etc.)

Luchtkwaliteit

Het is met het oog op het bescherming van de volksgezondheid en het milieu dat ingevolge het Besluit luchtkwaliteit met ingang van 1 januari 2010 voor NO2 als grenswaarde een jaargemiddelde concentratie van 40 microgram/m³ geldt, dat tot 2010 voor NO2 tussentijdse plandrempels gelden, en dat vanaf 1 januari j.l. voor fijn stof als grenswaarde eveneens een jaargemiddelde concentratie van 40 microgram/m³ in acht moet worden genomen en vanaf dat moment voor fijn stof voorts een 24 uurgemiddelde concentratie van 50 microgram/m³ geldt die maximaal 35 keer per jaar mag worden overschreden.

De minister van Verkeer en Waterstaat is beheerder van de rijkswegen op het traject A9 Holendrecht - Diemen, en bovendien het bevoegde bestuursorgaan terzake. Met het oog op het voorgaande dient de Minister ingevolge de artikelen 8 en 13 van het Besluit luchtkwaliteit op korte termijn, bijvoorbeeld door het nemen van een verkeersbesluit ingevolge de Wegenverkeerswet, verdergaande, concrete maatregelen treffen om te helpen bewerkstelligen dat de plandrempels tot 2010 en de grenswaarden vanaf 2010 voor NO2 en dat de met ingang van 1 januari 2005 reeds geldende grenswaarden voor fijn stof zo spoedig als mogelijk worden bereikt. Deze verplichting geldt niet alleen ingevolge het Besluit luchtkwaliteit, maar in elk geval mede krachtens Richtlijn 1999/30/EG. In de artikelen 4 en 5 van de Richtlijn wordt op de lidstaten de verplichting gelegd om 'de nodige maatregelen' te nemen om ervoor te zorgen dat de concentraties in de lucht van NO2 en fijn stof, met ingang van respectievelijk 1 januari 2010 en 1 januari 2005 de grenswaarden niet overschrijden.
Volgens het TNO-rapport van november 2002 'Luchtkwaliteit langs provinciale en rijkswegen in Noord-Holland in 2001 en 2010' en de CD-Rom's van het ministerie van Verkeer & Waterstaat 'Luchtkwaliteit langs Rijkswegen: Ten behoeve van rapportage Besluit luchtkwaliteit 2003 en 2004' worden op diverse plaatsen op het traject de grenswaarden en plandrempels voor stikstofdioxide en fijn stof overschreden. In de startnotitie wordt enkel melding gemaakt van toetsing aan de grenswaarden van het Besluit luchtkwaliteit. Volgens Milieudefensie is dit een te nauwe interpretatie van het Besluit luchtkwaliteit. Wij verzoeken u ook onderzoek te verrichten naar: de plandrempels tot en met 2010 voor NO2; de grenswaarden voor fijn stof van 2005 tot en met 2010; de na de eventuele aanleg van een spitsstrook te verwachten jaargemiddelde concentraties NO2 en de jaar- en daggemiddelde concentraties fijn stof van 2010 t/m 2020.

Verkeersveiligheid

Milieudefensie maakt zich zorgen over de gevolgen voor de verkeersveiligheid als gevolg van het instellen van spitsstroken. Hulpdiensten kunnen tijdens de spits zeer moeilijk bij een plek van een ongeval komen als de vluchtstrook vervalt. Milieudefensie wijst er voorts op dat bij het omzetten van vluchtstroken in spitsstroken de Europese overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen van 15 november 1975 in acht moet worden genomen (Geneve, Trb. 1979, 78, zoals laatstelijk gewijzigd zoals gepubliceerd in Trb. 2004, 7). Milieudefensie pleit voor een uitgebreid onderzoek naar de gevolgen voor verkeersveiligheid.

80 km/uur

De invoering van een maximumsnelheid van 80 km/uur op de A9 tussen Holendrecht en Diemen heeft een positief effect op: de luchtkwaliteit; verkeersveiligheid; lawaai; energieverbruik; doorstroming. Milieudefensie pleit voor spoedige invoering van de maximumsnelheid van 80 km/uur op de A9 Holendrecht - Diemen. Dat houdt in dat niet wordt gewacht tot de door Verkeer & Waterstaat gewenste spitsstroken worden aangelegd.

Uiteraard zijn wij bereid ons standpunt aan u toe te lichten. U kunt zich hiertoe richten tot Albert ten Kate van de campagne verkeer van Milieudefensie (020 5507381, albert@milieudefensie.nl).

Met vriendelijke groet,

Joris Wijnhoven
Campagneleider verkeer Milieudefensie

Naar boven      Home