Zomaar twee verbijsterende artikelen uit de krant

Het FNV wil verhoging onbelaste kilometervergoeding

AMSTERDAM - Werkgevers moeten medewerkers onbelast tot 28 eurocent kunnen vergoeden voor hun zakelijke kilometers. Op dit moment is dat maximaal 18 eurocent per kilometer. Deze eis heeft vakcentrale FNV woensdag bij het kabinet neergelegd. Door de gestegen benzineprijzen zijn werknemers meer kwijt voor autoritjes die zij voor hun baas maken. Volgens de FNV moet het personeel daarvoor compensatie krijgen. Eerder bepleitte de vakcentrale al voor een tegemoetkoming voor thuiszorgmedewerkers die met hun eigen auto naar hun cliënten gaan. Naast verhoging van de fiscaal aftrekbare reiskostenvergoeding voor dienstreizen wil de FNV dat dit tarief wordt gekoppeld aan de benzineprijs. Als brandstof dan duurder wordt, mogen werkgevers automatisch een hogere onbelaste vergoeding geven.
De vakcentrale wil verder ook een jaarlijkse prijsindexatie voor de reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer.

De FNV herhaalt daarnaast zijn eis voor meer koopkracht voor de minima.
Zo wil de werknemersorganisatie dat de uitkeringen op 1 januari meer omhoog gaan dan de lonen. Begin volgend jaar herstelt het kabinet de zogeheten koppeling tussen de lonen van werknemers en de uitkeringen. De vakcentrale vindt dit niet genoeg en eist een extra verhoging van de uitkeringen van 0,3 procent. Daarnaast wil de FNV door middel van een rijksbijdrage een plafond stellen aan de premie voor de ziektekosten in het nieuwe zorgstelsel.

Dieselvrije zones in Amsterdam en Tilburg

BRUSSEL - Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging. Dat heeft de Gelderse milieugedeputeerde en woordvoerder van de Nederlandse provincies Aalderink woensdag bekendgemaakt in Brussel. Aalderink roept andere Nederlandse steden op het voorbeeld van Amsterdam en Tilburg te volgen. Dieselvrije zones in Amsterdam en Tilburg

Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen de gemeenten de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen. Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren. Volgens Aalderink zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeerinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden. Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig, wanneer ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. In Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen bestaan nu al met succes milieuzones. De provincie Gelderland en diverse steden als Groningen, Den Haag, Leiden, Delft en Nijmegen maken verder werk van de inzet van aardgasbussen of een schoner eigen wagenpark om de Europese luchtnorm te halen. Volgens Aalderink blijven dergelijke maatregelen nodig op de korte termijn, om stagnatie van de economie en de bouw te voorkomen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft ook 100 miljoen euro gereserveerd voor de ondersteuning van dergelijke lokale projecten. Op de lange termijn moeten roetfilters in uitlaten, schoorstenen en scheeps- en vliegtuigmotoren de luchtkwaliteit verbeteren. Daarvoor is volgens Aalderink wel duidelijkheid nodig over de precieze norm die Europa wil invoeren. Tegen 2010 zouden al grotere deeltjes roet en fijnstof totaal verbannen moeten zijn. Voor een deel zouden die regels al dit jaar in moeten gaan, maar Nederland heeft door trage invoering van wettelijke regelingen grote achterstand op dit gebied. Tegen 2020 zouden tot vier keer kleinere verontreinigende stofdeeltjes verboden moeten zijn. Aalderink, de Nederlandse provincies en de Vereniging van Nederlandse van Gemeenten (VNG) willen dat Van Geel in december tijdens overleg met zijn Europese collega's pleit voor één invoeringsdatum voor alle verschillende milieunormen. "Dan onstaat duidelijkheid. Daar zitten we allemaal op te wachten, inclusief het bedrijfsleven", aldus Aalderink.

Bron Trouw

Naar boven      Home