Kilometerheffing vanaf 2008 DEN HAAG - Invoering van een kilometerheffing, te beginnen rond ongeveer dertig stedelijke knelpunten vanaf op zijn vroegst ergens in of eind 2008, komt dichterbij. Een breed samengestelde werkgroep is het vrijdag eens geworden over een advies voor een kilometerprijs, waarvan de hoogte zal afhangen van tijd, plaats en hoe schoon en zuinig het voertuig is. "Voor wie met zijn auto om acht uur 's ochtends Amsterdam passeert, is de heffing hoger dan als hij er om twaalf uur 's middags rijdt. En hoe milieuvriendelijker de auto, hoe lager de prijs", aldus werkgroepvoorzitter Nouwen. Hij begint met de knelpunten vanwege het fileleed en de luchtvervuiling, omdat een landelijk systeem tijd kost en pas mogelijk is vanaf 2012 of 2014. Volgens Nouwen is er in de werkgroep op hoofdlijnen overeenstemming. Het Centraal Planbureau moet nog enkele berekeningen doen. Op 10 mei kunnen dan de teksten definitief afgerond worden om het rapport op 17 mei aan te bieden aan de ministers Peijs (Verkeer) en Zalm (Financiën). Peijs stelde de werkgroep in omdat ze uit is op zo breed mogelijke steun voor een andere manier van betalen voor autorijden. In het 'Platform Anders Betalen voor Mobiliteit' zitten gemeenten, werkgevers, vakbonden, vervoersorganisaties en de milieubeweging. Het idee is dat niet het bezit van de auto, maar het gebruik zou moeten worden aangepakt om te proberen de groeiende files en ook de vuile lucht te bestrijden. De huidige vaste lasten zoals wegen- en aanschafbelasting (BPM) kunnen dan vervallen. Dat is een "pot" van momenteel 5,5 miljard euro. De heffingsopbrengsten blijven echter niet bij het Rijk, maar worden overgeheveld naar een "landelijk onafhankelijk inningsinstituut" dat het geld verdeelt. "De overheid stelt vast of er een weg moet komen en wat bijvoorbeeld de milieueisen zijn. Een knelpuntenconsortium werkt de plannen verder uit en doet voorstellen voor aanleg, onderhoud en financiering die de overheid, landelijk en lager, dan weer moet goedkeuren." (bron telegraaf) |