Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Beknopte terugblik op de twee Consultatiebijeenkomsten van Rijkswaterstaat in het Planetarium op 14 februari 2006.

Beide keren waren er 55 belangstellenden, waarbij ook een heel stel Nellesteiners. Het bleek dat door ervaring opgedaan in eerdere bijeenkomsten de opzet verbeterd was, want het nulplusalternatief deed nu volwaardig mee naast de beide asfaltalternatieven.
Na een algemene inleiding en toelichting op de vragenlijst, werd er een peiling gehouden met behulp van stemkastjes waarmee iedere aanwezige zijn mening kon geven. De resultaten van de peiling kwamen direct beschikbaar, en vervolgens werden de ingenomen standpunten toegelicht. Dat leverde heel zinnige gedachtewisselingen op.
Opvallend was dat men de meeste problemen had met de luchtvervuiling door de snelwegen, de geluidsoverlast en de aantasting van natuur en landschap. Slechts 2 % vond de slechte bereikbaarheid door de files het belangrijkste probleem. Uit de alternatieve en variantennota en de toelichting er op blijkt, dat de invoering van het nulplusalternatief positief uitpakt t.a.v. de bereikbaarheid: dit levert 4 miljoen autokilometers per dag minder op in deze regio. Dat heeft uiteraard een positief effect op de luchtkwaliteit, de geluidsoverlast, het spaart ook energie en veel geld, want er is geen nieuw duur asfalt nodig. De beide asfaltvarianten versterken de groei van het autoverkeer met 2 à 3 miljoen autokilometers. Een heel dure oplossing voor het spitsprobleem, waarbij de gemiddelde bezetting van een auto nog geen 30% is. Super de luxe vervoer! Faciliteren hiervan, wat de doelstelling van de planstudie was, kreeg veel kritiek.

Het aantrekkelijk maken van het openbaar vervoer (eventueel gratis) en de invoering van de kilometerheffing met een congestieheffing op de knelpunten was voor het grootste deel van de aanwezigen een veel betere oplossingsrichting. Zelfs Natuurmonumenten verklaarde zich, zij het aarzelend, tegen meer asfalt in deze regio. Met deze steun vanuit de bewoners, kan de AGG en het platform BAM (Bewoners voor Andere Mobiliteit) verder op de al ingeslagen weg.
De resultaten van deze consultatieronde worden samengevat in een openbaar rapport dat in april aan de minister van Verkeer en Waterstaat en aan het kabinet wordt toegezonden en uiteraard verschijnt op de website van Rijkswaterstaat.

Leo Hovens AGG

Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm