Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Auto krijgt sticker die vervuiling toont

Het labelsysteem hebben we binnen enkele maanden al klaar’, aldus staatssecretaris Van Geel (Milieu). ‘Door alle auto’s een vignet te geven, kunnen gemeenten in 2007 aan de slag.’
Nog niet duidelijk is of het label op het nummerbord of achter de voorruit komt. ‘Als het maar goed zichtbaar is’, zegt Van Geel. Zijn ambtenaren werken nog aan de precieze indeling van de vervuilingscategorieën.

Van Geel kijkt met belangstelling naar een verdergaand plan dat woensdag werd aangenomen door de Duitse regering. Hiermee kunnen vervuilende dieselauto’s binnenkort via inrijverboden worden geweerd uit verontreinigde zones in steden en dorpen. Een groot deel van de 46miljoen Duitse auto’s en vier miljoen vrachtwagens komt binnenkort in aanmerking voor een ontheffingssticker met een cijfer waaraan te zien is hoe schoon ze zijn.

De zwart-witte vignetten, die op de voorruit komen, zijn een uitkomst voor het groeiend aantal Duitse gemeenten dat luchtverontreiniging te lijf gaat. Hoewel ook andere bronnen een rol spelen, veroorzaken vooral dieselauto’s zonder roetfilter langs drukke verkeersaders vervuiling die schadelijk is voor kinderen, ouderen en mensen met hart- en longproblemen.

In Nederland nemen veel gemeenten nog nauwelijks maatregelen, blijkt uit onderzoek dat de Stichting Natuur en Milieu woensdag presenteerde.
De Duitse maatregel komt erop neer dat voertuigen worden ingedeeld in de categorieën 0 tot 5. Deze corresponderen met de zogeheten Euro-normen voor uitlaatgassen. Duitse gemeenten mogen zelf bepalen waar en wanneer een bepaalde categorie auto’s mag rijden. Voorgeschreven is slechts dat, indien er een verbodsbord staat, de categoriën 0 en 1 in alle gevallen niet welkom zijn. Deze auto’s krijgen geen vignet. In de zijn dit auto’s die voor 1996 –toen de Euro-2-norm van kracht werd– op de markt zijn gekomen.

De stickers met de nummers 2 tot 4 zijn alleen voor minder vervuilende dieselauto’s. De schoonste dieselvoertuigen met de nieuwste roetfilters, en onder meer hybride benzineauto’s die reeds voldoen aan de toekomstige norm Euro-5, krijgen een apart vignet.
Burgers zijn niet verplicht de stickers te kopen. Indien ze dat niet doen, worden ze geweerd uit verboden zones als daar een zogenoemd Feinstaub-Alarm geldt.

De Bundesrat, waarin de Duitse deelstaten vertegenwoordigd zijn, moet de maatregel op 7april nog bekrachtigen. Problemen worden niet verwacht, omdat deelstaten nauw betrokken waren bij het opstellen van de regels.



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm