Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Peijs wil vaart achter spitsstroken

DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) wil de aanleg van extra wegen voor het spitsverkeer versnellen, bleek donderdag in een overleg in de Tweede Kamer. Zij wil gebruikmaken van een regeling in een luchtkwaliteitswet die het ministerie van VROM in de maak heeft.

Peijs wil inspelen op de wet die de ruimte biedt om projecten die amper bijdragen tot luchtvervuiling, niet te toetsen aan de normen voor schone lucht. De lat ligt bij 3 procent per wegproject.

Zou dat lukken, dan kan zij maanden eerder de draad oppakken en haar programma voor wegverbreding hervatten, dat zij in 2004 in gang zette. Het gaat om zestien spitsstroken, waarmee volgens Peijs 1,3 miljard euro aan aanlegkosten is gemoeid. Haar ministerie kon niet zeggen om welke projecten het precies gaat. De bewindsvrouw opent vrijdag drie stukken spitsstrook die wel gewoon konden aangelegd, langs de A50 en de A1 in de streek tussen Arnhem en de steden Apeldoorn, Zutphen en Deventer.

De projecten liepen vertraging op vanwege de luchtvervuiling via de uitstoot van fijnstof waaraan zij een steentje zouden bijdragen. De 'luchtwet' van VROM is nagenoeg af en zal 10 maart ter goedkeuring aan het kabinet voorgelegd worden, liet staatssecretaris Van Geel (Milieu) weten.

Die wet zal op zijn vroegst, is de verwachting bij VROM, najaar 2007 in werking treden. De Tweede en Eerste Kamer moeten zich er nog over buigen. In de tussentijd geldt een zogenoemd Besluit Luchtkwaliteit 2005. Peijs wil dat de speciale regeling uit de wet in dat besluit wordt opgenomen, zodat zij alvast weer spitsstroken kan aanleggen. VROM-ambtenaren zoeken uit of dat juridisch wel kan.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm