Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Amsterdam presenteert nieuwe stroomlijnvariant verbinding A6/A9

Alvorens u dit gaat lezing een waarschuwing.
De onderstaande tekst is een persbericht van de gemeente Amsterdam. De gemeente met Job Cohen als burgemeester, een stad met een multiculturele samenleving en de woorden Barmhartig, Vastberaden en Standvastig in het wapen. De teksten kunnen hier en daar ronduit schokkend zijn. De AGG is niet verantwoordelijk voor de gevolgen. Indien u in psychische problemen komt door de inhoud van het persbericht verzoeken wij u te reageren naar het stadsbestuur en contact op te nemen met de AGG voor hulp.


De gemeente Amsterdam heeft vandaag (maandag 22 mei) een nieuwe variant voor de verbinding tussen de A6 en de A9 gepresenteerd. De presentatie vond plaats tijdens het Bestuurlijk Overleg Noordvleugel met minister Peijs en de betrokken regionale bestuurders.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer): "De nieuwe Amsterdamse stroomlijnvariant voldoet aan de voorwaarden die Amsterdam heeft gesteld aan de verbinding A6/A9: Er wordt flink geďnvesteerd in betere verbindingen, zowel via de weg als het openbaar vervoer, waarbij het landschap wordt gespaard en tegelijkertijd de woon- en leefomgeving in Amsterdam-Zuidoost wordt verbeterd. We zullen de variant in samenwerking met de Noordvleugelpartners en het ministerie verder uitwerken. Het kabinet kan deze variant dan betrekken bij de verdere besluitvorming."

De nieuwe Amsterdamse stroomlijnvariant bestaat uit vier onderdelen:

1. Verbreding, verdieping en overkluizing van de Gaasperdammerweg
De Gaasperdammerweg wordt verbreed. Daarbij wordt de weg verdiept en overkluisd, maar - en dat is nieuw - alleen waar dit omwille van de woonomgeving noodzakelijk is. Andere varianten gingen tot dusver uit van een langere, algehele overkluizing, ook waar nauwelijks bebouwing is. Omwonenden worden ook in deze variant afgeschermd van de (geluids)hinder van het autoverkeer. Bovendien is er ruimte voor de bouw van 660-860 woningen en worden de wijken Gaasperdam en Bijlmermeer beter met elkaar verbonden.
Hoe de gedeeltelijke verdieping en overkluizing er exact komen uit te zien is onderwerp van de gezamenlijke uitwerking door Amsterdam, de Noordvleugel en het ministerie. Ook worden de effecten op de luchtkwaliteit nog nader onderzocht.

2. Beheersing en selectie van het autoverkeer door beprijzen
De grenzen aan de uitbreiding van het wegennet in en rondom Amsterdam zijn door fysieke en milieubeperkingen grotendeels bereikt. Dat geldt zeker voor weguitbreiding tussen Amsterdam en Almere. Het is tijd voor nieuwe instrumenten om de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren. Amsterdam pleit daarom voor een snelle invoer van het beprijzen, met eventueel een pilot in de regio Amsterdam.

3. Grote investeringen in het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Almere
Het openbaar vervoer moet het belangrijkste vervoerssysteem worden tussen Amsterdam en Almere. Amsterdam wil onder meer de capaciteit van de Flevolijn vergroten en inzetten op de aanleg van een tweede OV-verbinding via het IJmeer.

4. Landschapsontwikkeling van de omgeving
De nieuwe stroomlijnvariant spaart niet alleen het landschap (zowel rondom de Gaasperdammerweg als het gebied rondom de Gein, Vecht en Naardermeer), maar zorgt ook voor betere ecologische verbindingen en verdere ontwikkeling van het landschap. De nieuwe stroomlijnvariant past binnen de budgettaire kaders die door het Rijk zijn gesteld. Daarnaast worden er indirecte baten verwacht door de toename van het aantal woningen en de kortere reistijden.

Auto's produceren naast geluid vooral uitlaatgassen en stof. Bewoning naast of in de onmiddelijke nabijheid van een snelweg wordt daarom om gezondheidsredenen afgeraden. Asthmapatienten ondervinden nu al ernstige last van het autoverkeer en het sterftecijfer van omwonenden van snelwegen is hoger. De levensverwachting is lager. De gemeente erkent dit door een actief ontmoedigingsbeleid te hanteren bij het gebruik van de auto in de stad. De Bijlmer is kennelijk iets anders. De Amsterdamse regels gelden hier niet, in tegendeel in Amsterdam Zuidoost kunnen de bewoners gewoon stikken. Mijnheer Cohen, de Bijlmerbewoners, willen graag laten weten dat ze geen 2e rangs burgers zijn. Wij accepteren een stadssnelweg van maximaal 2 banen omdat we ook de auto wel eens gebruiken, maar we tolereren geen monstrum van 6 banen of meer.

De AGG beschouwt deze plannen als een ernstige vergissing omdat we ons niet kunnen voorstellen dat het gemeentebestuur bewust discrimineert. Wij bewoners van Amsterdam Zuidoost zijn bezet, door een snelweg die nooit een snelweg had mogen zijn. We voelen ons bedreigd door snode bestuurders die meer boze plannen met ons hebben. We zijn in de steek gelaten door de stadsdeelbestuurders en worden nu op het schavot geplaatst door de grote broeders in de Amsterdamse gemeenteraad.

Op 18 mei heeft het deelraadsbestuur haar voorkeur laten blijken voor de stroomlijnvariant.
Alle partijen vroegen de portefeuillehoudster (E.Verdonk PvdA) beter het standpunt van Stadsdeelraad Zuidoost uit te brengen namelijk dat ze voor de stroomlijnvariant (dus verhoging capaciteit Gaasperdammerweg) zijn. Henk de Boer van CDA gaat hier een motie over opstellen die aan het einde van de maand bij de raadsvergadering door alle partijen zal worden ondertekend. Tevens hebben de partijen elkaar beloofd om al hun politieke macht aan te wenden om gemeenteraad, provincie en politiek Den Haag van hun standpunt te overtuigen.

Voor het grootste deel van deze bestuurders is het "Not in my backyard" de belangrijkste drijfveer. Er woont namelijk geen enkele bestuurder rondom de Gaasperdammerweg. Maar wel in de omgeving van een mogelijk ander tracé, walgelijk toch....
Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm