Enige krantenartikelen 'Onverstandig dat de PvdA nu al tegen is' Interview Van onze verslaggever Marcel van Lieshout, Volkskrant AMSTERDAM - Wethouder Adri Duivesteijn van Almere moest hard lachen toen hij te horen kreeg dat de omstreden snelweg langs het Naardermeer volgens Verkeer en Waterstaat voor één miljard minder kan worden aangelegd. Wat is het standpunt van Adri over de 'A6-A9'? De woordspelerige vraag doet de nieuwe wethouder van Almere Adri Duivesteijn gniffelen. Tot vorig jaar september was hij als Kamerlid voor de PvdA voorzitter van de commissie Infrastructuurprojecten. Is het wel eens voorgekomen dat grote werken volgens onderzoek goedkoper uitvallen, maar later toch duurder bleken? 'Altijd. Met één uitzondering. De HSL-tunnel onder het Groene Hart.' De tunnel zou goedkoper kunnen worden door slimmere bouwtechnieken. Kent u die? 'Dan wordt bedoeld dat er maar één tunnelbuis nodig is, met rijstroken boven elkaar. Dat maakt het inderdaad goedkoper. Het geldt dan uiteraard ook voor de grondaankoop. Je hebt domweg minder grond nodig. Van wie de grond precies is, weet ik niet. Overigens is de Amsterdamse variant (verbreding A1-A9) ook ineens indrukwekkend goedkoper.' De tunnel zou ook nog eens goedkoper kunnen worden door lagere rente. Klopt dat? 'We hebben het dan over de zogeheten omslagrente. Als rijksoverheid kun je inderdaad voor één groot project goedkoper lenen. Maar dat heeft dan weer ongunstige rentegevolgen voor andere projecten.' Wie draait er op voor eventuele meerkosten als die tunnel toch weer duurder wordt? 'Dat is altijd de belastingbetaler.' Uw commissie Infrastructuurprojecten wees op het belang van zorgvuldigheid van de besluitvorming. Gaat het er in dit dossier zorgvuldig aan toe? 'Ik vind van wel. Minister Peijs pakt het zeer zorgvuldig aan. Dat de PvdA nu al zegt tegen de tunnel te zijn, vind ik onverstandig.' Wat wil PvdA'er Adri Duivesteijn, wethouder van Almere? De tunnel of de Amsterdamse variant of nog iets anders? 'Ik wil dat de files worden aangepakt. Tien jaar geleden hadden we al een beslissing moeten nemen.' Waarom moest u lachen toen u vernam dat de tunnel nu plots goedkoper kan worden? 'Omdat we nu in een soort positiespel zitten. Natuurmonumenten roept de hele tijd maar in het Journaal dat de tunnel het Naardermeer aantast, terwijl geen enkel rapport dat onderschrijft. Peijs vindt het nu kennelijk nodig enig tegenwicht te bieden.' Dáár ergens komt de Naardermeertunnel ook Volkskrant, (N.B. Wij maken het nieuws, de krant betaalt er niet voor!) Reportage Van onze verslaggever Dirk van Harten MUIDEN/WEESP - 'Die joffer, is dat niet die Peijs?', willen de Friese bouwvakkers weten die even buiten Weesp aan de Uitermeersluis werken. 'En wat is dat allemaal voor gespuis dat eraan hangt?' (red. AGG hoe komen Friese bouwvakkers in dit gebied terecht, met de fiets....) Tot verbazing van de Friezen stopte zojuist een touringcar bij het sluisje in de Vecht en stapte het hele gezelschap uit. En inderdaad, de 'joffer' die nu twintig meter verderop in de berm staat, is de minister van Verkeer en Waterstaat. En dat gespuis? Dat zijn dus journalisten van kranten, radio en televisie. De Friezen zijn onverwacht getuige van het charmeoffensief dat de minister donderdag opende om de 'A6-A9', de ondergrondse snelweg langs het Naardermeer, uit te leggen. Compleet met busrit naar de plek waar de tunnel zou kunnen komen. Een bestemming die echter nooit wordt bereikt, omdat de touringcar niet over het nauwe bruggetje bij de Uitermeersluis kan. Het journaille moet genoegen nemen met de minister in de berm en een vinger die naar een plek aan de horizon wijst. 'Dáár ergens.' Voorafgaand aan de rondrit presenteerde de minister in de voormalige kazerne in Muiden 'de feiten' over de A6-A9. Nee, de tunnel gaat niet door het Naardermeer, maar er langs. En nee, ondanks geruchten in de media heeft ze nog geen beslissing genomen over de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Almere. Het zogeheten stroomlijnalternatief - verbreding en gedeeltelijke overkapping van de Gaasperdammerweg/A9 - behoort nog altijd tot de mogelijkheden. Met haar gang naar Muiden waagde Peijs zich naar eigen zeggen in het hol van de leeuw, maar van vijandschap was weinig te merken. Jan Jaap de Graeff, directeur van de Vereniging Natuurmonumenten, mocht zich uitspreken voor het stroomlijnalternatief, maar voor andere tegenstanders van de tunnel, waaronder gemeenten en burgerorganisaties, was nauwelijks ruimte. 'Die hebben alle zendtijd van de wereld gehad', verweerde Peijs zich. 'Maar dit is de eerste keer dat ik naar buiten kom met de alternatieven. Het is de eerste keer dat het kabinet zegt wat het gaat doen.' 'Kinderachtig', vindt Frans Cladder van de Vechtplassencommissie/Vrienden van de Vecht, in de berm bij de Uitermeersluis. 'Laat ze nu eerst het openbaar vervoer goed regelen. Voer de frequentie op en breid het net uit. Als die treinen en bussen leeg blijven, kun je altijd nog wegen aanleggen.' 'Als de minister het over de feiten wil hebben, dan heb ik er ook nog wel wat', zegt Gradus Lemmen, boswachter in het Naardermeer, in de bus terug naar Muiden. 'Feit is dat alle varianten van de A6-A9 bovengronds door het Naardermeer lopen.' Het natuurgebied beslaat namelijk meer dan de plassen. Er zijn ook bossen en moerassen. 'De voorstelling die Peijs geeft, is niet juist. Geloof me, als beheerder weet ik vrij precies waar de grond ligt', aldus Lemmen. (red. AGG, natuurlijk is het zo dat de stroomlijnvariant die je baas voorstelt toevallig op 100 meter van mijn huis ligt, en inderdaad er zijn ook bossen, bomen en moerassen, maar jullie laten ons gewoon vergassen.) Bij terugkeer van de bus in Muiden duikt de leeuw alsnog op in de gedaanten van het Platform tegen A6-A9 en Wim de Bie. Ze denken dat de verkeersproblemen tussen Amsterdam en Almere kunnen worden opgelost door een combinatie van beter openbaar vervoer en rekeningrijden.(red AGG. zie je die containers voor de bedrijvigheid in Almere al met het OV gaan) |