Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Veel bewoners happen nu al roet op hun balkon

Dit keer is een AGG lid geďnterviewd door de verslaggever van de Volkskrant.

Reportage Van onze verslaggever Dirk van Harten Volkskrant 9 juni 2006

Bewoners rond de Gaasperdammerweg in Amsterdam-Zuidoost zullen het gevoel hebben dat het vijf voor twaalf is. Als het kabinet later deze maand besluit geen nieuwe snelweg aan te leggen tussen Amsterdam en Almere, maar kiest voor het ‘stroomlijnalternatief’, wonen ze straks langs een van de drukste stukken snelweg van Nederland.
De Gaasperdammerweg loopt dwars door Amsterdam-Zuidoost, soms op minder dan honderd meter van de flats en huizen. Ongeveer twintigduizend mensen wonen in de omgeving van de snelweg.
In de stroomlijnvariant wordt de weg verbreed van vier naar ten minste acht rijstroken. Dagelijks zal hij 150 duizend auto’s moeten verwerken, waaronder behoorlijk wat vrachtverkeer.
Om de overlast te beperken heeft de gemeente een eigen plan bedacht voor de wegverbreding. In de zogeheten Amsterdam-variant wordt de nieuwe weg verdiept aangelegd en gedeeltelijk overkapt. Op de overkapping kunnen huizen en groenvoorzieningen komen. Ook moet door het IJmeer een nieuwe spoorverbinding met Almere komen.
‘Een lapmiddel’, vindt Lony Wesseling, voorzitter van de stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG) deze variant. De stichting, waarin twaalf bewonersverenigingen uit Zuidoost samenwerken, maakt zich vooral zorgen over de luchtkwaliteit. In het Amsterdamse plan blijft nog altijd twee kilometer weg onoverdekt. ‘In sommige van de flats kunnen bewoners nu al niet meer op hun balkon vanwege het lawaai en het roet’, zegt Wesseling. ‘En voor veel mensen is dat de enige buitenruimte die ze hebben.’

Zelf woont ze in laagbouw. De Gaasperdammerweg ligt op een kleine tweehonderd meter afstand, goed verscholen in het struikgewas. Afhankelijk van de windrichting valt de overlast voor haar wel mee. Maar in de zomer blijven de ramen ’s nachts gesloten. Want als rond vijf uur in de ochtend het vrachtverkeer op gang komt, doet niemand meer een oog dicht, vertelt ze.
Aan de andere kant van de 35 meter brede weg, in Holendrecht-West, woont Amsterdammer Bob Nauta. ‘Kijk nou eens’, zegt hij verontwaardigd. Hij wijst met zijn sjekkie naar de Gaasperdammerweg. ‘Dat is toch veel te dichtbij?’ Op nog geen honderd meter van zijn voortuintje kruipt de vrijdagmiddagspits voorbij. Vrachtauto na vrachtauto. Wat Nauta betreft maken ze vandaag nog een tunnel langs het Naardermeer. ‘Want hier hebben we al meer dan genoeg verkeer. Ik zit me hier af en toe flink te ergeren.’

Elisabeth Breij, die in de hoogbouw van Hakfort woont, kan het allemaal niet zo veel schelen. ‘Ik heb er geen last van. Ik heb liever dat ze hier die weg verbreden dan dat ze door dat natuurgebied gaan’, zegt ze.


Uit onderzoek hebben wij lang geleden al reeds vastgesteld dat een groot percentage bewoners geen bezwaar tegen de weg heeft, dit leidt tot een natuurlijke selectie die resulteert in het vertrek van diegenen die overlast hebben. Diegenen die het allemaal niet zo ernstig vinden blijven in de mooie flats wonen. Veel mensen zitten nooit op hun balkom of in de tuin, komen thuis en zetten de versterker op 10 (een veel voorkomende vorm van overlast in de flats) en realiseren zich niet dat er een snelweg langs hun huis loopt. Als tientallen jaren later een ziekte opduikt realiseren ze meestal niet dat dit misschien wel veroorzaakt wordt door het meeroken van een 20tal sigaretten per dag. De meeste omwonenden (zeker 50%) denken dat ze er toch allemaal niets aan kunnen doen, "we moeten toch ergens wonen", zeggen ze dan. En "het heeft geen nut, de politiek beslist toch". Het grootste gedeelte van de directe omwonenden aan de weg is fel voorstander van het verbindingsalternatief, maar zodra men maar één flat of woningrij verder woont wint het sentiment vaker. Door misleiding van organisaties als Natuurmonumenten wint het sentiment het van de reden, "Ach het is toch niet zo erg zo'n weg", zegt men dan, "De natuur daar hebben we al zo weinig van".

De AGG beschermd juist deze groepen bewoners, door te strijden tegen de uitbreiding van de Gaasperdammerweg en ondersteund nog steeds de slogan...

Geen asfalt erbij, niet bij jou en niet bij mij!


Kijk ook eens op deze Zweedse site met veel informatie over luchtvervuiling en autogebruik


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm