Meningen van insiders, en de 10 argumenten nog eens op een rijtje. Over de status van de Naardermeer de volgende mening van een echte insider. Als ik het zo lees dan IS ER GEEN NATUURGEBIED MEER, maar dat hadden we al eerder geschreven. Waarom niet gezamenlijk om de tafel met Natuurmonumenten om deze druk op meer asfalt het hoofd te bieden, dat wilden wij wel, maar Natuurmonumenten niet. > M. 10 jun 2006 "de Naardermeer" LS, Heden ontving ik een mailing van jullie vereniging. Zou u mij zo spoedig mogelijk uit het bestand willen halen? Het redden van DE Naardermeer hadden jullie 30 jaar geleden mee moeten beginnen. Sinds de tijd van de nieuwe aanpak eind jaren 70 is het te snel achteruit gegaan. We mochten opeens geen riet meer snijden, niet meer vissen, geen rondgangen meer doen. Meneer Schaap mocht de kooi niet meer onderhouden, de Hoetmers (NB Jan Hoetmer is de eerste opzichter en echte ongekroonde koning van de Naardermeer) in zak en as. Sinds die tijd is alles lekker dichtgeslibd en vol komen te staan met essen. Nu moet er opeens opgeknapt worden, om dat de vossen alles weggejaagd hebben. Wat wil je redden met de actie? Er is al lang niets meer over, vergeleken met de jaren 70. Zelfs de lepelaars zitten liever in mijn achtertuin in Almere. Schaam je diep. m.vr.gr., M de J. PS: voor insiders blijft het DE MEER. Lees ook het Weespernieuws van 11 januari 2006 pagina 9 hoe de familie die nu nog woont naast het Naardermeer over de A6-A9 denkt. kijk op pagina 9 van dit ontluisterende verhaal. Ronduit een uitstekende mening is de onderstaande reactie op de IJzersterke argumenten van Natuurmonumenten (MN in het stuk) > K K 11 jun 2006 "de argumenten" NM: 1 Oudste natuurreservaat NM: Het Naardermeer kreeg in 1906 de status van natuurmonument. De natuurbescherming in Nederland is hier begonnen! Ook na honderd jaar moet het gebied behouden blijven om zijn uitzonderlijke historische, ecologische en recreatieve waarde. Opmerking: Noch de historische, noch de ecologische waarde van het gebied worden aangetast door aalleg van een deels ondertunnelde verbinding. Wat de recreatieve waarde aangaat: grote delen van dit zg. reservaat zijn taboe voor bezoekers. Alleen bestuurders en werkers mogen ervan genieten. Als er tenminste geen draglines actief zijn om te voorkomen dat het meer door natuurlijke oorzaken verandert in een moeras. NM: 2 Belangrijke verbindingszone Het Naardermeer is voor trekvogels een van de populairste Europese 'wegrestaurants'. In deze belangrijke verbindingszone voor regionale, nationale en Europese natuur komen veel bedreigde vogels op krachten. Ook veel voorkomende overwinteraars zijn voor hun voedsel afhankelijk van dit natuurgebied. Opmerking: Dit is waar, maar er wordt niet aangetoond dat deze functie blijvend verloren zal gaan. Vogels zijn inventiever dan NM denkt. En ze zullen terugkomen als de bouwwerkzaamheden klaar zijn. De vogels trekken zich ook niets aan van de A1 aan de Noordkant en die ligt veel dichter bij het Naardermeer. NM: 3. Gediplomeerd natuurgebied In 2005 verwierf het Naardermeer het Europees Diploma voor Beschermde Gebieden. Deze 'Michelin-ster' voor topnatuur is waardeloos als snelwegoverlast 75 (!) soorten broedvogels verjaagt en van hun voedselgebieden afsnijdt. Opmerking: Als deze broedvogels geen last lijken te hebben van de A1, die op 250 meter van het meer loopt, waarom zouden ze dan last hebben van een verbindingsweg op 1,5 kilometer afstand? NM: 4. Kostbaar bezit. Natuurherstel in het Naardermeer heeft handenvol geld gekost. Dankzij overheidssubsidies en particuliere giften is het water schoner en de omliggende natuur waardevoller geworden. Met de komst van een snelweg gaat die investering van miljoenen euro's in rook op. Opmerking: Integendeel. De inspanningen van EU en nationale overheid zullen behouden blijven. NM geeft niet aan hoe de inspanningen waardeloos zullen worden en kan dat ook niet aantonen. NM: 5. Overheid betaalt mee Minister Dekker gaf dit jaar 2,4 miljoen euro voor een verbindingszone met de aangrenzende Ankeveense plassen. De natuurwinst aan de ene kant van het Naardermeer, snoept de overheid er met de A6-A9 aan de andere kant vanaf. Opmerking: De winst aan de Ankeveense kant wordt maar voor een miniem deel gecompenseerd met deze weg. Maar de golfbaan heeft er last van... NM: 6. Oase van rust en ruimte Inderdaad, als de wind 'verkeerd staat' zoemt de A1 op enige afstand. Toch is het Naardermeer nog altijd een oase van rust en ruimte in de drukke, volgebouwde Randstad. Jaarlijks komen vele duizenden stadsbewoners in het Naardermeer op adem. Met nog een luidruchtige verkeersader op een steenworp afstand erbij, gaan rustzoekers het gebied mijden. Opmerking: De rustzoekers mogen toch een groot deel van het gebied niet in. (alleen Janjaap en consorten) NM: 7. Beschermd door Europa. Het Naardermeer valt onder de Vogel- en Habitatrichtlijn. Verstoring van de natuur is een overtreding van Europese regels. Opmerking: Het is aan Europa om te bepalen of aanleg van deze verbindingsweg in strijd is met deze regels. Ik heb ernstige twijfels. NM: 8. Aantasting van de regio Ook het omliggende landschap in de Gein- en Vechtstreek verliest zijn unieke karakter als de A6-A9 wordt aangelegd. De snelweg tast het open gebied aan, loopt straks vlak langs woonwijken en slokt gezinswoningen op. Opmerking: In het tracé bevinden zich niet meer dan vier of vijf villa's die zullen moeten verdwijnen. Dat is vervelend voor de bewoners, die een behoorlijke compensatie verdienen. Inderdaad verandert het gebied door de aanleg van deze weg. Maar dat gebeurt bij iedere nieuwe weg of spoorlijn. We zijn met velen hier. NM: 9. Er is een uitweg Als bestaande wegen worden verbreed en het openbaar vervoer verbeterd, is de A6-A9 overbodig. Opmerking: De alternatieven zullen door de bewoners van Amsterdam Zuidoost niet erg worden gewaardeerd. Denkt NM soms dat dit minder erg is omdat daar weinig autochtonen wonen? NM: 10. Tunnel geen alternatief De tunnelmond wordt anderhalve kilometer lang. Het verkeer en de infrastructuur hebben daarmee voor de natuur hetzelfde effect als een bovengrondse snelweg. Tijdens de aanleg zijn er bovendien serieuze risico's voor het waterpeil en de waterkwaliteit. Opmerking: De tunnelmond ligt op anderhalve kilometer van het meer. Na de ervaringen in Den Haag en Amsterdam moet het mogelijk zijn de risico's in te schatten. De bewoners van een wijk in Londen hadden dezelfde bezwaren toen in 1905 een metrotunnel onder Hampstead Heath moest worden aangelegd. Daar heeft nooit meer iemand problemen mee gehad. Waarom nu wel? Boeren met hooivorken protesteerden in 1838 al tegen de aanleg van de eerste spoorlijn in ons land. Krijgen we nu de Gooiers? |