De Bijlmermeer is de groenste wijk van Amsterdam. De bewoners zijn een mengelmoes van vele culturen die na 25 jaar Bijlmer verliefd zijn geworden op dit stadsdeel, de haters trekken weg en de liefhebbers blijven. De bewoners zijn blij met hun woningen en vooral met de rust en de natuur.
De omwonenden van de Gaasperdammerweg stemmen voor meer dan 50% op de PvdA.
Het partijprogramma van de SP zegt globaal het volgende over de omgeving van de weg:
Amsterdam Zuidoost is een kwelpolder. De natuurlijke schoonheid van haar flora en fauna, als gebied vergelijkbaar met micro-uitvoeringen van de Naardermeer, wordt zichtbaar afgebroken. Dit moet stoppen. Uit terreinen die voor langere tijd braak liggen ontstaan in de regel mooie natuurgebieden waar een weelderige flora en fauna te vinden is.
Deze gebieden moeten waar mogelijk behouden worden. Indien zo'n gebied formeel al een bestemming heeft, dan kan voor die bestemming een andere locatie aangewezen worden.
Bewoners van Holendrecht en Bijlmermeer dragen natuur en natuurbehoud hoog in hun vaandel en vergelijken onze locale natuur, de recreatiegebieden en ecologische structuren met bijvoorbeeld het Naardermeer en zijn begaan met het lot van beiden. Velen zijn lid van Natuurmonumenten. Zij wensen geen uitbreiding van de Gaasperdammerweg om de natuur en omwille de gezondheid.
Afwaardering van de Gaasperdammerweg of hoogstens de nuloptie is in het belang van onze gezondheid en draagt bij aan onze wens de natuur te behouden die ons zo dierbaar is. Natuurmonumenten is een andere mening toegedaan, natuur is voor hun geen genot en noodzaak maar een object van onderhandeling en strijd. Deze organisatie wenst onze natuur af te breken
en onze gezondheid te schaden door het stroomlijnalternatief te propageren als laatste redmiddel om hun paradepaard symbolisch te beschermen. Dit gebeurt met de verwerpelijke methode van manipulatie, waardoor een groot deel van de bevolking die de plaatselijke omstandigheden niet kent wordt misleid. De ironie van de hele A6-A9 affaire is dat Natuurmonumenten de grootste natuurminnaars in hun hart probeert te treffen en de PvdA haar procentueel grootste achterban een stroomlijn alternatief opdringt.
Als er dan al een A6-A9 verbinding moet komen dan in ieder geval niet over de
bestaande wegen, want die wegen zijn nooit ontworpen als snelweg. . . de
Gaasperdammerweg is onrechtmatig tijdelijk in gebruik als snelweg
en heeft zijn maximale limiet bereikt. Nederland heeft echter nog steeds
dringend behoefte aan een snelle wegverbinding van Schiphol naar de Flevopolders
en Noord Nederland. Dertig jaar geleden is deze verbinding tegengehouden door
milieuorganisaties, waaronder Natuurmonumenten. Het gevolg is zichtbaar in files
en milieuvervuiling.
Het Naardermeer ontvangt daarvan dagelijks de verzurende zwaveldioxiden en
omwonenden merken dit aan een verhoogde groep met longaandoeningen in vergelijking met de regio.
Wonen en werken kunnen we alleen combineren als het zakelijk (lees vracht) verkeer
te alle tijden gebruik kan maken van de verbinding en zich niet hoeft te mengen
in eindeloze files van forenzen. De keuze is niet tussen varianten, de vraag is
of we Nederland een gezonde economie willen geven en een gezonde natuur met een
weg die noodzakelijk is en die in feite nooit is aangelegd.
Vrachtverkeer vanaf 5 uur 's ochtends op de Gaasperdammerweg zijn een ware kwelling
voor de omwonenden, maar ook voor de chauffeurs die bij nacht en ontij op moeten
staan om de file voor te zijn.
Vaak wordt vergeten dat wij de rekening zelf moeten betalen. Onze producten zijn
duurder en onze concurrentiepositie met het buitenland is zwakker. De file wordt
betaald, met euro's, met vervuiling en met CO2 uitstoot.
Of we een A6-A9 moeten krijgen of dat deze regering de handschoen oppakt en voor
de asfaltloze opties kiest is niet aan ons. We weten allang dat het Naardermeer er met
de grandioze tunnelvariant geen schade van ondervindt. Geef Nederland de wegen waar
het om vraagt in het belang van het milieu, de natuur en in het belang van mensen.
Dit betekent in alle gevallen bij voorkeur geen asfalt, maar alternatieve opties zoals OV
en arbeidstijdverdeling.
Gun de bewoners van het centrale deel van Amsterdam Zuidoost weer rust, gezondheid
en natuur. Gun de bedrijven in Zuidoost weer de ontsluitingsweg waar ze recht op
hebben, gun de bewoners van de polders hun recht op overpad, maar blijf van de
Gaasperdammerweg af….
|