Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Persbericht AGG 28 juni 2006

Legitimiteit in het geding?

De Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG) vraagt zich af waarom de grootte van onze achterban door sommigen ter discussie wordt gesteld in het kader van de Planstudie wegverbinding Schiphol-Almere.
In Zuidoost wonen ca. 87.000 mensen waarvan er ruim 25.000 nu al hinder ondervinden van de Gaasperdammerweg vanwege luchtverontreiniging en geluid.
Nergens blijkt dat deze bewoners beter af zouden zijn bij een stroomlijnvariant (verbreding van de Gaasperdammerweg).

De AGG zet daarom nog eenmaal op een rijtje waarom zij de nieuwe stroomlijnvariant van de Gemeente Amsterdam afwijst:
· De overkapping gaat niet langs alle woonbebouwing en daar waar die wel is gaat het slechts om stukken van 80 meter die steeds gevolgd worden door open stukken van 30 meter. Deze open stukken zijn nodig omdat de Gaasperdammerweg helaas nog steeds de functie behoudt van route gevaarlijke transporten.
· Met deze Amsterdamse variant treedt een verslechtering op van de externe veiligheid. Het gevaar voor omwonenden neemt dus toe.
· En dit gevaar neemt verder toe als de Gemeente haar bouwplannen doorzet om de groenstroken bij de weg op te offeren voor woningbouw. Deze parkachtige groenstroken worden dagelijks veel gebruikt door de bewoners rond de Gaasperdammerweg (recreatie dicht bij huis).
· Amsterdam beargumenteert de extra woningbouw van 800 woningen alsof de scheve woon-werkbalans dan zou worden opgelost. Dat klopt niet want met een wegverbreding trek je ook weer meer bedrijven aan.
· De vele open stukken tussen de overkappingen scoren zeer slecht op het gebied van lucht- en geluidskwaliteit.
· De gemeente Amsterdam hanteert bij haar onderzoek door KEMA lagere achtergrondconcentraties dan gebruikelijk. Bijvoorbeeld: de zeezoutcorrectie is niet in overeenstemming met de Europese regelgeving.
· De gemeente heeft voor het luchtkwaliteitsrapport aan KEMA het aantal voertuigen bewust laag opgegeven, namelijk 130.000 per dag in plaats van de verwachte 150.000 per dag.
· In het KEMA-rapport wordt het aantal vrachtauto's in 2020 op 6.000 gesteld. Dit is het aantal dat nu al minimaal per dag over de weg gaat. De verwachting is dat dat aantal in 2020 op zeker 11.000 per dag uitkomt. Vooral vrachtauto's stoten de fijnste deeltjes fijnstof uit die het meest schadelijk zijn voor de gezondheid.
· De luchtkwaliteit is alleen berekend voor 2020. Het verkeer zal in 2010 en 2015 ook al enorm toenemen ten opzichte van nu. De luchtkwaliteitsituatie voor 2010 en 2015 had ook berekend moeten worden.

Kortom: Nergens blijkt dat de Amsterdamse variant ons voordelen biedt. Wij blijven bij ons standpunt dat wij deze variant en alle andere varianten voor de Gaasperdammerweg pertinent afwijzen. Wij willen verbetering van de huidige situatie.



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm