Hoop voor Natuur Naardermeer? (het Parool)
DEN HAAG - De kans groeit dat het kabinet toch kiest voor verbreding van de Amsterdamse Gaasperdammerweg in plaats van een nieuwe snelweg langs het Naardermeer.
Volgens ingewijden is minister van Verkeer Karla Peijs vastbesloten vóór de
verkiezingen van 22 november een besluit te nemen.
Aanvankelijk wilde ze een nieuwe snelweg tussen Almere en Amsterdam, maar dit
stuit op groot verzet. Vanwege de vervroegde verkiezingen en het wankele
draagvlak van het kabinet beloofde premier Jan Peter Balkenende terughoudend
te zijn met maatschappelijk of politiek omstreden besluiten. Peijs
kan in feite alleen een beslissing nemen die genoeg draagvlak heeft en zou nu
een voorkeur hebben voor verbreding van de Gaasperdammerweg door Zuidoost.
De linkse oppositie en D66 zijn daarvan voorstander, net als Amsterdam. CDA en VVD
laten het vooralsnog aan het kabinet over. Almere steunde tot nu toe de nieuwe
snelweg A6/A9, maar wil hoe dan ook een snel besluit. Uitstel betekent vertraging
voor de bouw van 60.000 woningen en voor een verbinding over het IJmeer tussen
Amsterdam en Almere.
Mede om die reden wil ook Peijs (CDA) haast maken. Direct na het ontstaan van de
kabinetscrisis, eind vorige maand, noemde Peijs het 'rampzalig' als de
uitbreidingsplannen van Almere op de lange baan worden geschoven.
Een woordvoerder van haar ministerie weigerde vanmorgen te reageren op de suggestie
dat Peijs inmiddels de voorkeur geeft aan de Gaasperdammerweg.
Mogelijk vandaag nog stuurt de minister een brief naar de Tweede Kamer met drie
varianten. In de eerste wordt alleen gekozen voor rekeningrijden, in de tweede
voor een snelweg langs het Naardermeer met een korte tunnel en in de derde
voor verbreding en verdieping van de Gaasperdammerweg.
Nu is het de kans voor het kabinet om voor asfaltloze oplossingen te kiezen. De tegenstand in
in beide groepen is even groot. En een weldenkende regering en tweede kamer zullen
echt niet kiezen voor een snelweg in bewoond gebied, denk aan al de schadeclaims
die er gaan komen in de toekomst van mensen die hun falende gezondheid toe kunnen
schrijven aan het feit dat ze langs een snelweg wonen. politici kunnen nog niet
verantwoordelijk worden gesteld voor hun daden, maar misschien zal dat in de toekomst
wel kunnen?
Dit artikel is puur gissen op het besluit van een minster die zekerheid kiest op basis van
het enorme verzet van Natuurmonumenten en bewoners van het gebied waar de mogelijke
tunnelverbinding is gepland.
Wij weten beter, er is nog niets beslist en er zijn zeker net zoveel stemmen voor een
A6/A9 verbinding rechtdoor via de kortste weg.
Minister Peijs, kabinet en kamerleden, kies nu voor een oplossing die we allemaal
zien zitten, verbeter het openbaar vervoer, beprijs het particuliere rijden,
verplicht spreiding van werktijden en verplicht forenzen één dag thuis te werken
(indien mogelijk). Verdubbel de treinsporen (behalve die door het Naardermeer) en
verlaag de maximum snelheid naar 80 KM op de stadssnelwegen (dit reguleert het verkeer).
Denk ook aan de omwonenden van de A9 in Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen.
Dus,.... leg niet meer asfalt aan in de regio!!! We hebben al genoeg verkeer, in de lucht
en op de weg.
En dan nu het officiële bericht van V&W. (persbericht AT5)
Wat het kabinet wil met de files c. q. snelwegen tussen Almere en Schiphol blijft
in nevelen gehuld. Een brief van verkeersminister Karla Peijs over dit onderwerp
komt er "na de zomer", aldus een woordvoerster van de minister.
Daarmee lijkt het nieuwe minderheidskabinet zijn vingers niet te willen branden
aan de politiek gevoelige kwestie. Vooral een snelweg langs het natuurgebied
Naardermeer zorgt voor tegenstellingen.
Een verwachte brief, waarin de minister verbreding van de A10 Oost en de A6 vanuit
Almere bepleit, maar niet het stuk daartussen, is ook van de baan.
|