Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Hoop voor Natuur Naardermeer? (het Parool)

DEN HAAG - De kans groeit dat het kabinet toch kiest voor verbreding van de Amsterdamse Gaasperdammerweg in plaats van een nieuwe snelweg langs het Naardermeer.
Volgens ingewijden is minister van Verkeer Karla Peijs vastbesloten vóór de verkiezingen van 22 november een besluit te nemen.
Aanvankelijk wilde ze een nieuwe snelweg tussen Almere en Amsterdam, maar dit stuit op groot verzet. Vanwege de vervroegde verkiezingen en het wankele draagvlak van het kabinet beloofde premier Jan Peter Balkenende terughoudend te zijn met maatschappelijk of politiek omstreden besluiten. Peijs kan in feite alleen een beslissing nemen die genoeg draagvlak heeft en zou nu een voorkeur hebben voor verbreding van de Gaasperdammerweg door Zuidoost.

De linkse oppositie en D66 zijn daarvan voorstander, net als Amsterdam. CDA en VVD laten het vooralsnog aan het kabinet over. Almere steunde tot nu toe de nieuwe snelweg A6/A9, maar wil hoe dan ook een snel besluit. Uitstel betekent vertraging voor de bouw van 60.000 woningen en voor een verbinding over het IJmeer tussen Amsterdam en Almere.

Mede om die reden wil ook Peijs (CDA) haast maken. Direct na het ontstaan van de kabinetscrisis, eind vorige maand, noemde Peijs het 'rampzalig' als de uitbreidingsplannen van Almere op de lange baan worden geschoven.

Een woordvoerder van haar ministerie weigerde vanmorgen te reageren op de suggestie dat Peijs inmiddels de voorkeur geeft aan de Gaasperdammerweg.

Mogelijk vandaag nog stuurt de minister een brief naar de Tweede Kamer met drie varianten. In de eerste wordt alleen gekozen voor rekeningrijden, in de tweede voor een snelweg langs het Naardermeer met een korte tunnel en in de derde voor verbreding en verdieping van de Gaasperdammerweg.

Nu is het de kans voor het kabinet om voor asfaltloze oplossingen te kiezen. De tegenstand in in beide groepen is even groot. En een weldenkende regering en tweede kamer zullen echt niet kiezen voor een snelweg in bewoond gebied, denk aan al de schadeclaims die er gaan komen in de toekomst van mensen die hun falende gezondheid toe kunnen schrijven aan het feit dat ze langs een snelweg wonen. politici kunnen nog niet verantwoordelijk worden gesteld voor hun daden, maar misschien zal dat in de toekomst wel kunnen?
Dit artikel is puur gissen op het besluit van een minster die zekerheid kiest op basis van het enorme verzet van Natuurmonumenten en bewoners van het gebied waar de mogelijke tunnelverbinding is gepland. Wij weten beter, er is nog niets beslist en er zijn zeker net zoveel stemmen voor een A6/A9 verbinding rechtdoor via de kortste weg.
Minister Peijs, kabinet en kamerleden, kies nu voor een oplossing die we allemaal zien zitten, verbeter het openbaar vervoer, beprijs het particuliere rijden, verplicht spreiding van werktijden en verplicht forenzen één dag thuis te werken (indien mogelijk). Verdubbel de treinsporen (behalve die door het Naardermeer) en verlaag de maximum snelheid naar 80 KM op de stadssnelwegen (dit reguleert het verkeer). Denk ook aan de omwonenden van de A9 in Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen. Dus,.... leg niet meer asfalt aan in de regio!!! We hebben al genoeg verkeer, in de lucht en op de weg.

En dan nu het officiële bericht van V&W. (persbericht AT5)
Wat het kabinet wil met de files c. q. snelwegen tussen Almere en Schiphol blijft in nevelen gehuld. Een brief van verkeersminister Karla Peijs over dit onderwerp komt er "na de zomer", aldus een woordvoerster van de minister. Daarmee lijkt het nieuwe minderheidskabinet zijn vingers niet te willen branden aan de politiek gevoelige kwestie. Vooral een snelweg langs het natuurgebied Naardermeer zorgt voor tegenstellingen. Een verwachte brief, waarin de minister verbreding van de A10 Oost en de A6 vanuit Almere bepleit, maar niet het stuk daartussen, is ook van de baan.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm