Second opinion op de Aanvullende KBA Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere
Als vervolg op de eerder gepubliceerde Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere heeft
Rijkswaterstaat een knelpuntenanalyse uitgevoerd voor de wegen in het studiegebied.
Daaruit blijkt dat de grootste knelpunten zich voordoen op de A10-Oost, de A1 en de A6. Voorts blijkt uitbreiding van de wegcapaciteit juist op deze trajecten niet al te duur te zijn, alles samen 1 á 1½ mld euro. Dit heeft geleid tot een nieuwe variant, de Locatiespecifieke variant genoemd, waarvan de kosten-batenanalyse (KBA) een maatschappelijk rendement van 5% á 10% laat zien.
Het werpt een nieuw licht op de twee varianten die tot voor kort in discussie waren, de Stroomlijnvariant en de Verbindingsvariant. Beide varianten omvatten ook, in meerdere of mindere mate, ingrepen op de A6, de A1 en de A10. Die onderdelen van beide varianten zijn blijkbaar maatschappelijk rendabel.
De resterende onderdelen van beide varianten zouden elk op hun eigen merites beoordeeld moeten worden. Het gaat dan vooral om de Gaasperdammerweg door Amsterdam Z-O, de A9 door Amstelveen en de eventuele nieuwe A6/A9-verbinding tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg. Het onderzoek wees uit dat sommige van die onderdelen goedkoper zijn dan eerder werd berekend. Desondanks laten tentatieve berekeningen zien dat ze vooralsnog maatschappelijk niet rendabel zijn. Dat komt omdat deze resterende onderdelen verkeerskundig onvoldoende probleemoplossend zijn: ze dragen onvoldoende bij aan het verhogen van de snelheid in het studiegebied of aan het beperken van de verliestijd.
De Aanvullende KBA geeft helaas geen goed inzicht in de kosten en baten van deze resterende onderdelen van beide varianten. Daarnaast plaatst deze second opinion enkele kritische kanttekeningen bij de presentatie van de uitkomsten en bij de validiteit van enkele conclusies.
Meer weten, Ga naar de site van het centraal planbureau
Commentaar AGG, Hadden ze in het rapport meegenomen dat er ook nog mensen wonen in het gebied van de A1 en A9? Op zich is het een aardig uitstel van de uiteindelijke beslissing, maar zeker geen "Nul plus" alternatief. Meer asfalt en meer omrijden, slecht voor het milieu en een extra overlast voor anderen. In combinatie met beter OV, beprijzing en werkalternatieven is het niet meer dan één van de vele alternatieven waarbij omwonenden de dupe worden van de honger naar asfalt. Voor de omwonenden van de A9 in Amsterdam, Ouderkerk en Amstelveen is het met het zwaard van Damocles nog immer boven het hoofd hangend een rustpunt in de strijd.
|