Beslissing valt nog in deze kabinetsperiode?
Op 5 oktober, daags na de herdenking van de Bijlmerramp, kwam de vaste kamercommissie van Verkeer en Waterstaat bijeen om aan te dringen op een beslissing van de Tweede Kamer in de A6-A9 problematiek.
Zou de datum bewust zijn gekozen om de bewoners van de Bijlmer zo kort na de herdenking van de ramp die volgde op de voorgaande grote verkeersblunder murw te slaan met het voorspel van een volgende tragedie of zou het puur toevallig zijn. De datum, de omstandigheden om een demissionair kabinet een belangrijke beslissing te laten nemenen en de wetenschap dat de omwonenden van de Gaasperdammerweg wel iets anders aan hun hoofd hebben is hopen wij slechts een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het zet ons echter wel aan het denken of de beslissingen in deze zaak nog wel zo democratisch zijn te noemen. Een relatief kleine groep van milieuminnaars en not in my backyard actievoerders weet de opinie te verdraaien van redelijkheid naar waanzin.
De AGG kent een kern van bestuurders die na 30 jaar aktievoeren nog altijd de diplomatieke vertegenwoordiging is van de bewonersverenigingen van 25000 omwonenden langs de Gaasperdammerweg. De vertegenwoordiging is procentueel groter dan de 150 kamerleden die Nederland vertegenwoordigen en voldoende om op te komen voor alles wat leeft en bloeit in de wijde omgeving van de Gaasperdammerweg.
De meeste bestuurders van de AGG hebben hart voor de natuur en het milieu, de helft is lid van Natuurmonumenten en deelt daarmee de groene wens van de meeste Bijlmerbewoners. Wij willen geen wegen in andermans achtertuin maar ook niet in onze eigen omgeving omdat een stedelijke omgeving niet geschikt om te combineren met snelwegen en omdat de ligging van de Gaasperdammerweg nooit is gekozen om een snelweg aan te leggen.
Wij gaan er van uit dat het kabinet en daarna de Tweede Kamer een beslissing uitstelt en zeker niet zal oordelen dat meer asfalt, waar dan ook, de oplossing is voor het fileprobleem in het Noordvleugel gebied. Uitvoering van de stroomlijnvariant en uitbreiding van een illegaal van stadssnelweg tot rijksverkeersweg opgewaardeerde Gaasperdammerweg is moreel onverantwoord en misdadig. Uitbreiden van wegen in Nederland op het moment dat we worden geconfronteerd met stijging van de zeespiegel, opwarming van de omgeving en vernatting van het land is zo wie zo een discutabele actie.
Als geen asfalt een onmogelijke variant is voor de bestuurders dan is de lokatiespecifieke variant van het CPB gecombineerd met beter openbaar vervoer en beprijzing een goed alternatief.
Indien de beslissing aan u is, bedenk dan dat u beslist over mensen, over omwonenden van de wegen in Amsterdam Zuidoost, maar ook Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen.
Persbericht AGG (stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg)
De Tweede Kamer zet het Kabinet onder druk.
Scoringsdrift politieke partijen voor de verkiezingen?
Bij de start van de planstudie hoofdwegverbinding Schiphol Amsterdam Almere ging men uit van een groei van het autoverkeer met 50% in de komende jaren. Zo'n groei levert dan meer dan 10 miljoen auto's op. De vraag of dat voor Nederland (en ook mondiaal) wenselijk is, is tijdens de inspraakprocedure wel gesteld door de AGG, maar is niet echt doorgedrongen. In de ban van de groei-economie was het een vanzelfsprekendheid dat er meer asfalt moest komen en bijgevolg ook meer bijwerkingen in de vorm van geluidsoverlast en ongezonde lucht. Op deze manier blijft het bezettingspercentage van een auto in de spits veilig buiten schot. Dit is nog steeds minder dan 30 %. Nogal luxe? Bij 40% zouden de files al oplossen. Als de Tweede Kamer zich eerder met 'de oorzaak van het fileleed' was gaan bezighouden en aandacht had besteed aan de vormen van congestieheffing i.p.v een kabinet nu nog te willen dwingen tot een keuze voor meer asfalt op de Gaasperdammerweg, zou dit een groter blijk zijn van gezond verstand. De Raad voor Verkeer en Waterstaat had in 2003 hier al aandacht aan besteed: dit thema is recent nog eens herhaald door het Centraal Planbureau in de second opinion. Congestieheffing helpt bij het reduceren van de spitsfiles en bij een nodige mentaliteitswijziging. Een pilotproject lijkt ons zeer wenselijk. Het CPB meldde ook nog dat de eventuele verbreding van de A9 maatschappelijk niet rendabel is.
Zo loopt de Tweede Kamer aan de leiband van een kongsi van een 'milieulobby' o.l.v. Natuurmonumenten (het Naardermeer is veilig) en de asfalt/autolobby (meer asfalt)! De gezondheid van de omwonenden van deze weg: de Gaasperdammerweg in Amsterdam Zuidoost en het vergeten Amstelveen en Ouderkerk doen er niet zo toe. 25 jaar geleden hebben we hetzelfde al meegemaakt. De Gaasperdammerweg zou tijdelijk zijn, want hij had, volgens de normen toentertijd, al niet aangelegd mogen worden. De geschiedenis dreigt zich te herhalen, want er wordt nu al gepraat over versobering van de plannen.
Als intussen aantrekkelijk openbaar vervoer en fietsfaciliteiten in het verstedelijkte gebied ook de aandacht krijgen, die ze i.v.m. een duurzame mobiliteit verdienen, levert dat ook een verbetering op van de leefomgeving van stad en platteland (ook goed voor de natuur). Dit biedt o.i. een innovatiever spoor voor een mobiliteit die zowel rekening houdt met de leefbaarheid/gezondheid als met de bereikbaarheid van de Noordvleugel dan een fixatie op weer meer asfalt, dat pas over meer dan tien jaar dienst zou kunnen doen.
Tenslotte:
Als burgers en omwonenden van de Gaasperdammerweg verwachten we dat dit Kabinet de rug recht houdt en geen overhaaste beslissing neemt. Na de komende verkiezingen kunnen bij coalitiebesprekingen bovengenoemde adviezen serieuzer worden genomen.
De 25.000 omwonenden rond de Gaasperdammerweg accepteren niet dat zij weer moeten fungeren als het afvalputje van de regio en dus als tweederangs burgers worden behandeld door opgezadeld te worden met nog meer ongezonde lucht en geluidsoverlast. Wij weten als geen ander wat het is om langs een snelweg te wonen. Van 70.000 naar 150.000 auto? No way!
Voor inlichtingen: tel. 020-6974730 en 020-6976139 6 oktober 2006
|
|