Steden woedend over uitstel besluit vernieuwing van A9
Van Volkskrant verslaggever Sanne ten Hoove (zie onze copyright pagina)
DEN HAAG - Het kabinet laat de files rond Amsterdam en Almere op zijn beloop. De
beoogde verbreding van A1, A6 en A10 lost de verkeersproblemen onvoldoende op. Dat
vinden Amsterdam en Almere.
Ze pleiten voor een miljardeninvestering in de A9 Gaasperdammerweg, die dwars door
Amsterdam-Zuidoost loopt. Het plan behelst een verbreding, verdieping en
gedeeltelijke overkapping van de snelweg. Aanpassing van de weg kost 1,4 miljard
euro.
Het kabinet wil hierover echter niet besluiten. Minister Zalm van Financiën hikt aan
tegen de hoge kosten. Hij wil onderzoeken of er een goedkopere remedie is tegen de
files. De ministers Peijs (Verkeer) en Winsemius (VROM) zijn hier woensdag morrend
mee akkoord gegaan, melden Haagse bronnen. De tunnel langs het Naardermeer is van de
baan.
De Almeerse wethouder Duivesteijn reageert verontwaardigd op het uitstel. 'Dit is
een volstrekte ontkenning van de problematiek.' Hij dreigt de bouw van 60 duizend
woningen in Almere te blokkeren als de Gaasperdammerweg niet wordt aangepakt. 'Als
zij te besodemieterd zijn om de benodigde infrastructuur aan te leggen, laat ik geen
woningen bouwen.' Extra studies vindt hij onnodig.
Duivesteijn vermoedt dat Zalm de gemeente Amsterdam op deze manier wil straffen voor
het blokkeren van de privatisering van Schiphol.
De Amsterdamse verkeerswethouder Herrema vindt dat de kabinet de bewoners in
Amsterdam- Zuidoost in de kou laat staan.'Dit is echt onacceptabel. Ze wilden
handenvol geld uitgeven aan een tunnel om de natuur te sparen, maar ze hebben geen
cent over voor de bewoners in Amsterdam- Zuidoost.'
Werkgeversvereniging VNO-NCW West spreekt van lapwerk. 'Het kabinet kan dit niet
maken', zegt directeur Mooren. 'We hebben een fatsoenlijke oplossing nodig voor de
noordvleugel van de Randstad, een gebied met twee miljoen inwoners en een miljoen
arbeidsplaatsen.'
De verkeersader Amsterdam-Schiphol-Almere acht hij van levensbelang voor de
economie. 'De doorstroming komt daar nu in de knel.'
Ook het bestaande wegennet wordt kwetsbaarder, stelt hij. 'Voor de A9 is geen
omleiding. Bij een calamiteit staat het daar direct vast.'
Ook Kamerlid Verdaas (PvdA) is ontevreden. 'Hiermee stem ik niet in', zegt hij. Hij
wijst erop dat het plan voor de Gaasperdammerweg veel draagvlak heeft in de regio.
'Maar uitgerekend een kabinet dat zegt daadkrachtig te zijn, laat het hier lopen.'
De Kamer zette minister Peijs vorige week onder druk om een besluit te nemen. Alle
fracties pleitten voor vergaande maatregelen. Verbreding van de A1, A6 en A10 zou
onvoldoende zoden aan de dijk zetten, stelden ze.
Deze verbreding was lange tijd geen volwaardig alternatief. Plotseling verscheen in
augustus echter een positieve studie van het Centraal Planbureau, dat op eigen
initiatief was gaan rekenen.
Terug
|