Uitstel besluit verbreding A9
DEN HAAG - De files tussen Amsterdam en Almere worden aangepakt, via een snelle
verbreding van de delen van de A10 Oost, A1 en A6. Dat laatste gaat nog niet op voor
de A9 door Amsterdam-Zuidoost. Daarop moet eerst worden gestudeerd.
Een besluit over (gedeeltelijke) verbreding en overkapping van de A9 is uitgesteld,
is woensdag uit Haagse bronnen vernomen na ministerieel overleg over dit gevoelige
dossier. Almere wijst het compromisvoorstel daarom af en kondigt opschorting van de
bouw van tienduizenden woningen aan als het doorgaat.
Het ging om Karla Peijs (Verkeer), Pieter Winsemius (VROM) en Gerrit Zalm
(Financiën), die als de meest betrokken ministers de koppen bij elkaar staken om een
definitief kabinetsbesluit voor te bereiden. De Tweede Kamer drong vorige week aan
op zo'n besluit, op ,,straffe'' van een motie. Het kabinet wilde aanvankelijk de
knoop niet doorhakken en de zaak aan zijn opvolger overlaten.
Maar de oplossing die ophanden lijkt, krijgt geen steun van de PvdA. ,,De mensen
langs de A9 moeten daar fatsoenlijk kunnen wonen.
Er is al jaren gestudeerd. Dit is niet genoeg'', aldus fractiewoordvoerder Co
Verdaas. Hij mort ook over de zijns inziens dominante rol van minister Zalm die het
aanpakken van de A9 te duur vindt.
LPF-collega Max Hermans twijfelt, maar wacht liever het kabinetsstandpunt af. Hij
sluit niet uit dat de uiteindelijke oplossing dichtbij de zogenoemde
stroomlijnvariant ligt, waarbij alle genoemde wegdelen, inclusief de A9 of
Gaasperdammerweg, toch worden aangepakt.
Sommige bronnen in Den Haag zien het compromis van woensdag ook als een keuze voor
deze variant in fasen en een tweetrapsraket van besluitvorming daartoe. De studie
naar de A9 duurt maximaal drie maanden. De verbreding van A1, A6 en A10 Oost moet
ook zodanig uitgevoerd worden dat er geen doorstromingsproblemen ontstaan op de A1
en A9. ,,Als je kiest voor de oplossing van Zalm, krijg je dat soort problemen
wel'', aldus zegslieden.
Met deze insteek door de drie bewindslieden is de aanleg van een ondertunnelde
snelweg langs het Naardermeer van de baan, bevestigden de Haagse bronnen.
Een besluit over een betere wegverbinding inclusief verbreding/overkapping van de A9
is echter voor Almere een must om in te stemmen met de bouw van 60.000 extra
woningen, waarschuwt voortdurend PvdA-wethouder Wonen Adrie Duivesteijn. Het
compromisvoorstel wijst hij dan ook ook af. ,,Deze schaalsprong gaan we opschorten.
De A9 is onlosmakelijk onderdeel van een oplossing. Stel je die ter discussie, dan
moet het verkeer tussen Almere naar Schiphol omrijden.''
Terug
|