Nog geen besluit over aanpak A9 13-10-06 (NOS Journaal)
Het kabinet gaat de snelwegen tussen Amsterdam, Almere en Schiphol verbreden.
Maar over de A9 door Amsterdam-Zuidoost en Amstelveen moeten nog knopen worden
doorgehakt. Het rijk gaat met de regio onderzoeken hoe die weg aangepakt moet
worden. Over drie maanden valt een besluit.
Het onderzoek gaat niet alleen over de verkeersproblemen, maar ook over de vraag
hoe het project betaald wordt. Een van de mogelijkheden is dat Amsterdam gaat
meebetalen. Minister Peijs van Verkeer had in de ministerraad al een besluit
willen nemen over de A9. Maar minister Zalm van Financiën wilde nog eens goed
over de kosten praten.
Het kabinet buigt zich al langer over de vraag hoe de files tussen Amsterdam en
Almere het beste aangepakt kunnen worden. Met de bouw van zeker 45.000 woningen
tot 2020 ontwikkelt Almere zich tot de vierde stad van het land. En nu staan de
wegen in de spits al muurvast.
Protest
Lange tijd was gedacht om een verbinding te maken tussen de A6 en A9. Maar deze
snelweg zou door het natuurgebied Naardermeer lopen. Na veel maatschappelijk
protest zag eerst de Tweede Kamer en vervolgens het kabinet af van het omstreden
plan. Het kabinet wilde het lastige besluit doorschuiven naar het volgende kabinet,
maar de Tweede Kamer vond dat er toch haast gemaakt moest worden.
Het kabinet wil de bestaande wegen, de A6, de A1 en de A10-oost gaan verbreden.
Met hoeveel banen is nog niet bekend. De A9 is lastiger, omdat die bij de
Gaasperdammerweg door een woonwijk gaat. De actiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg
vreest een aantasting van de leefbaarheid van de wijk, waar zeker 25.000 mensen wonen.
Fatsoenlijk
Er zullen dus aanpassingen moeten komen, zoals bijvoorbeeld een verdiepte aanleg,
een overkapping en veel geluidswerende maatregelen. "We kunnen natuurlijk niet een
achtbaan door die wijk aanleggen. Het moet er ook een beetje fatsoenlijk uitzien",
aldus Peijs.
De CDA-minister is opgelucht dat het kabinet-Balkenende III toch een besluit heeft
genomen. "We gaan de hele corridor aanpakken en niet allerlei kleine stukjes."
Hoeveel de aanpak van die corridor daadwerkelijk gaat kosten, is niet duidelijk.
Dat Amsterdam moet meebetalen, lijkt waarschijnlijk. Zalm: "Ik vind het niet gek
dat Amsterdam de portemonnee trekt."
Terug
|