Kritiek op A9-compromis niet van de lucht (AD)
DEN HAAG - Het kabinet krijgt veel kritiek nu de vernieuwing van de A9
(Gaasperdammerweg) vooruit is geschoven. De knelpunten op de A1, A6 en A10 Oost
worden zo snel mogelijk verbreed. Wat de A9 betreft komt er een onderzoek en volgt
overleg met Amsterdam over het meebetalen aan een oplossing. Verkeersminister
Karla Peijs (Verkeer) vindt het niet overdreven dat Amsterdam meebetaalt aan een
oplossing: ,,Er wordt een stadsprobleem opgelost. Er komt ook gebiedsontwikkeling.''
Collega Gerrit Zalm (Financiën) had het over ,,een belangrijk, lokaal
leefbaarheidsprobleem. We gaan kijken of Amsterdam de buidel kan trekken''.
'Halfbakken'
Zalm was het er niet mee eens dat hij Amsterdam langs deze weg zou proberen te
dwingen zijn verzet tegen de privatisering van de luchthaven Schiphol op te geven.
Amsterdam is aandeelhouder in Schiphol en zou met de opbrengst van de
aandelenverkoop aan het opknappen van de A9 kunnen meebetalen.
Amsterdam, met Almere en de provincies Noord-Holland en Flevoland, en de
werkgeversorganisatie VNO-NCW West kraakten de kabinetsoplossing.
,,Een halfbakken besluit, een gemiste kans en een voorlopig besluit met een hoog
politiek compromisgehalte.''
Stroomlijnvariant
De Tweede Kamer is volgens de bestuurders aan zet om te kiezen voor de zogenoemde
stroomlijnvariant, kortgezegd het asfaltpakket inclusief de A9.
Maar de Kamer lijkt het kabinet niet het mes op de keel te willen zetten.
PvdA-Kamerlid Co Verdaas had een motie op zak om het kabinet tot een keuze
te dwingen. ,,Zo'n motie zou voor de bühne zijn. Ik ga er niet van uit dat
het kabinet de motie voor de verkiezingen uitvoert. Naar huis sturen heeft ook
weinig zin. De kwestie wordt daarmee over de verkiezingen getild en onderwerp v
an de kabinetsformatie.''
Terug
|